August 18, 2001
för några månader sedan bytte jag till vattenkylning och samtidigt bytte jag kylflänsen på moderkortet (nordbryggan) och raidade mina diskar.
Allt sedan detta så har jag har problem att när minnet/hårddiskarna jobbar jävligt hårt så hakar datorn upp sig i ca 2 sek men fortsätter sedan som ingenting, detta syns väldigt lätt i t.ex Mafia som är krävande på alla sätt och vis.
Jag har inte haft möjligthet att testa något annat ramminne eller annan hårddisk så jag vet inte vad det är som orsakar problemet.
FSBn låg på 148, jag sänke till 145 i morse och tänkte testa idag när jag kommer hem om det hjälper något.
Jag tycker inte det borde vara nåt problem med minnet..
Jag har Xtreme DDR PC3000 minnen som ligger på 148Mhz(x2) på 2.65V med agressivaste inställningar.
Men det är ju det att när minnet väl tar slut så börjar hårddisken jobba som ett as och det är oftast då det börjar haka sig.
Funderar på att köpa nytt moderkort och processor efter jul om jag inte hittar nån lösning på det för jag vill verkligen kunna klocka med min vattenkylning men det sätter detta problemet stopp för.
Vad jag har för dator ser du nedan:
August 18, 2001
Kan ju lika gärna fråga en sak till..
Såg en recension på ett vattenkylningssystem från Dangerden där processorn hade en idle temp på 28 grader. Mitt vattenkylningssystem (dock inte samma men inte långt ifrån) ligger på 46 grader idle med chassitemp på 33 grader.
Här är de sakerna jag använder:
DD Maze2 cpu block
DD gf4 gpu block
Black Ice Extreme radiator med 120mm papst ca 60cfm
Eheim 1250 pump
1/2" tjock silikonslang.
Vatten med waterwetter
har AS3 på cpun, på grafikkortet brydde jag mig inte om att byta från det som redan var.
Processorn är just nu klockad till 1667Mhz eftersom jag sänkte FSBn i morse och tempen ligger på 46 grader med winamp, icq och mIRC och lite andra småsaker igång..
Tempen stiger till max 52 grader full-load men jag tycker ändå det verkar lite mycket men det kanske det inte är?
August 18, 2001
nILGot wrote: Skulle nog tor att det är minnet som ionte klarar den inställningen. samma för mig om jag kör de agressivaste men då med ett mer budget minne
jojo, men jag har ju ändå 256Mb XtremeDDR PC3000 på bara 148FSB och det ska klara 183FSB med de lägsta inställningarna och på default volt
1 Guest(s)