Problem med OC av min e6420 snälla vill ha tips!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med OC av min e6420 snälla vill ha tips!
slusken
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 18, 2007 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte nyligen en ny dator en E6420,6400minnen och ett Gigabyte 945P-DS3 som tydligen var ett jävla dåligt köp

Jag har hållt på och försökt klocka CPUn i bios efter OC guiden här på SC och även på andra forum men det är något som går snett. Jag går in i bios och stänger av alla saker som man ska stänga av i BIOS när man ska klocka.
Ställer minnena på AUTO och PCI-e på 100 (Har testat 100-103) och sen vrider jag på FSBn till 267 från 266 och sparar och bootar om. Datorn bootar upp och jag ser att datorn går i 267*8. Sen står det Testing memory eller nått sånt och sen ser man lite snabbt att den räknat upp 2gb och det står OK. Sen startar datorn om sig och nästa uppstart är det 266*8 igen.. Så jag går in i bios igen och kollar och då har den tagit Disable på CPU Host Clock Control (menyn som möjliggör överklockningen) igen men den har kvar 267 i menyn fast nu är den Disable.

Så jag hoppar in i BIOS igen och fipplade lite. Smekte på FSBn till 267 och satt PCI-e till auto från 100 då kunde jag boota in i windows... Så startade om och då var allt disable igen och den gick i 266mhz. Ska man inte köra PCI-e på 100 eller 102 som det står på vissa sidor?

Så jag tröttnade och testade att överklocka CPUn i windows med hjälp av EasyTune5 som följde med moderkortet. Och nu funkar det utan problem att köra 300*8 med minnena på 750MHz och allt är stabilt.

Så min fråga vad är det jag har glömt att göra i BIOS eftersom jag inte ens kan OC 1Mhz där men kan lätt smeka på CPUn 266MHz extra i Windows?

Vet att 945P inte är det senaste eller hetaste överklocknings kortet men ska man inte kunna överklocka iaf 1Mhz i BIOS? VIll inte överklocka i Windows utan vill att det ska vara rätt från början i BIOS

Tacksam för alla svar och tips jag kan få.

M.V.H
Tomas

fiskpinnen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1040
1148142
July 18, 2007 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ställ inte minnena på auto.

slusken
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
1148164
July 18, 2007 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Menar du minnes dividern eller vad tänkt du på?
Isåfall så har jag den på 2 nu men auto är på 2,5.

Jag kom nyss hem från en promenad men innan jag gick ut så fick jag datorn att boota upp i 350*8 och var stabil i windows. Nu när jag startade upp datorn efter gången så bootade den upp i 350*8 för att sen boota om i 266*8.

Kan det vara någon ström som är för svag och det är därför den bootar om i default läge? Isåfall vilken ström ska jag höja?
DIMM OverVoltage Control
PCI-E OverVoltage Control
FSB OverVoltage Control
CPU Voltage Control

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 32
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL