May 6, 2002
Jag har ett problem med överklockningen av FSB:n,Jag vet att jag måste "låsa upp" processorn för att överklocka multipel,men för att öka fsb:n så ska ju inte det behövas,men nu är det så att jag inte kommer åt den funktionen där fsb:n är i BIOS,så jag kan inte öka den.Den står nu på 133/33 MHz & enligt användarhandboken till mitt moderkort ska jag kunna öka på den upp till 154/39 MHz,men av någon anledning är inte den markerad så jag kan ändra den,vet ni vad som kan vara fel?,Jag har en AMD Athlon XP 1700+ & ett MSI 6380 moderkort (Apollo KT266A DDR)Sedan ska tilläggas att jag har köpt datorn komplett på Elgiganten & det är en fujitsu siemens om dom har lagt till nån "spärr" ?.
September 21, 2001
May 10, 2002
Om fujutsi/siemens har lagt in en spärr kan du flasha om bioset till ett orginalbios som inga oem-sadister har förstört. Hittade en massa bios till olika MS-6380 på msi's sida. Om du vet vilken revison av kortet du har så är det bara att dra ner bioset och flasha om det. Kan vara bra att nämna att om du flashar in fel bios vägrar datorn troligtvis att boota.
http://www.msi.com.tw/support/.....cket_a.php
May 6, 2002
Till Harehare:Kan du förklara det där med att "flasha in BIOS" & hur man ändrar till orginal-BIOSEN,mitt mobo heter 6380v3 & laddade hem en ny uppdatering till BIOSEN men märkte ingen skillnad,kan du vara vänlig och förklara dig på ett mer förståeligt sätt,jag är helt ny på detta.
Tack på förhand
May 10, 2002
Hur gjorde du när du uppdaterade bioset?
Packade du upp filerna i en mapp (c:/bios)
startade om datorn i rent dosläge och körde filen amifl827.EXE (lr vad den nu hette) och biosfilen (A6380VMS.350 nyaste jag hittade) då borde du ha uppdaterat bioset. Jag tog och öppnade upp biosfilen och kollade på inställningarna som var möjliga, enligt den så skall du kunna köra upp fsb till 164 mhz. Jag låste dessutom upp alla inställningarna som msi hade gömt. Har tyvärr ingen webserver eller hemsida att lägga upp den på, så jag emailade den till dig varesig du vill eller inte. 😀
May 6, 2002
Harehare!
Jätte-bussigt av dig att lägga ner tid på att hjälpa mig!,Den filen du mailade gick till en e-mailadress som jag inte har längre,sorry! Min nya adress är [email]tompa@spook.nu[/email]
Ska jag bara öppna den filen du skickade?,eller hur ska jag göra med den för att få BIOSEN att "funka" normalt så jag kan klocka fsbn?
Ett stort tack på förhand!
May 6, 2002
jag hade den BIOS-versionen som du nämde,men hur jag installerade den minns jag inte,har inte startat om datorn i DOS-läge i a f (jag kör med XP,finns DOS med där??)& om jag behöver installera om den hur f-n gör jag då?,det är en fil som jag inte kan öppna,ska jag klistra in den i windows-mappen eller nåt då?.Du undrarde om jag packade upp filerna i en mapp (c:/bios),ska jag skapa en mapp i c: som heter bios & klistra in A6380vms.350-filen där? Hoppas du kan hjälpa mig med detta jag blir tokig snart!
/Thomas
1 Guest(s)