January 8, 2005
ok läst många guider och snt men får ändå inte datorn att funka bra.
det är datorn i sign,
minnen: Corsair value select cas 2.5 PC3200
cpun: Winchester AMD64 3000+
dett är vad jag har gjort:
ökat volten på minenn till 2.85
sänkt HTT till 4x
satt upp volten till processorn med 3.3%
satt minnes dividern på 133mhz
och till slut börjar jag klocka processorn genom FSBn
redan vid 210 fsb e den ostabil.
vad kan vara felet ? menar kräver minnena ännu mer volt ?
[edit] vet var litet tag sen denna tråden var aktiv men tänkte bara upplysa andra om problemet och vad jag kommit fram till.
enligt mkt läsande av forum etc samt ett snack med MSI's support fick jag fram följande:
MSI K8N NEO4 SLI platinum + en st AMD64 Whinchester stepping CBBID = BAD!
tydligen så har CBBIDen dåligt minnesmodul som gör att moderkortet postar inte om den får mer spänning lr går över 219FSB inte äns vid 1x HTT
detta är något msi har tittat på och försöker fixa, dock så går andra steppings bra, dock så behöver du uppgradera biosen till den nya för att komma runt problemet, detta gäller även för resten av AMD64 familjen.
dock så har dom inte lyckats lösa problemet med whinchester och CBBID steppingen, så för mig några andra stackare finns det inget val än att köra stock, clocka med clockgen (vilket jag erhöll en FSB på 285 utan problem, men inte via BIOS), eller köpa ny CPU.
så ni kan ju göra en sticky med lite info om det behövs, fast tror inte så många sitter med samma moderkort som mig, men men.
//pole
March 5, 2005
dina minnen är kassa, även då en del folk har klockat rätt bra med corsair vs så är det inga klockningsminnen direkt. och att höja volt till din cpu så pass tidigt (vänta med det tills du har nått minst 150-250mhz mer än det nominela värdet) endast höjer dess temp, det ger dig inga fördelar. Har du provat att sänka CAS ? Det är det första jag skulle prova, alternativt höja timings och sen börja höja fsb lite i taget. använd dig av Super Pi och memtest86 för att kolla stabilitet hos minnen först. sen höj tillbaka multiplier på CPUn.
February 3, 2003
Redzo: Om han kör en minnesdivider på 133MHz så kan det omöjligen vara hans minnen som stoppar, då de är specificerade till 200Mhz...
Testat att överklocka från windows med Clockgen?
Det låter helt bisarrt. Måste nästan vara något moderkortsrelaterat för jag har då aldrig sett en så dåligt överklockande A64 innan.
Testat att uppdatera bios? Söka på MSI's forum om de har någon som råkat ut för något liknande? PCI-bussen ska ju automatiskt vara låst.
January 8, 2005
precis vad jag tänkte, minnena är ju inte super men om jag kör med en divider på så lite som 133 original 200 så borde den klara mer än 90 mhz höjning av processorn.
själv tror jag det har med något annat, lr så är det fel på minnena.
kan tillägga att jag inte kan köra minnena i dual channel då får jag ingen bild, så det kanske är något skumt där.
February 28, 2005
sry att jag lånar tråden...har lite problem med att klocka min 3200+ venice...kör den nu i 2300mhz
har samma minnen som ovan..har klockat dom till 433mhz o vcore 2.65
CPUns vcore ligger på 1.39 samt att cool n quite är på. Har fått lite tips på divider o timings men förstår inte på mig det där? vill nå 2500mhz stabilt men som de ser ut just nu så fryser datorn när jag höjer FBS(?) mer än 230mhz...va kan jag göra?
sry en än gång för att jag låna tråden...
March 5, 2005
Polekatt wrote: precis vad jag tänkte, minnena är ju inte super men om jag kör med en divider på så lite som 133 original 200 så borde den klara mer än 90 mhz höjning av processorn.
själv tror jag det har med något annat, lr så är det fel på minnena.
kan tillägga att jag inte kan köra minnena i dual channel då får jag ingen bild, så det kanske är något skumt där.
Hm antingen så har din moderkort extremt buggig bios (flasha om med en nyare) eller så har du kassa/trasiga minnen. kör memtest86 på dom och kolla om dom passerar test, då kan du iaf ta bort en sak ur ekvationen.
February 3, 2003
Gilgamesh wrote: sry att jag lånar tråden...har lite problem med att klocka min 3200+ venice...kör den nu i 2300mhz
har samma minnen som ovan..har klockat dom till 433mhz o vcore 2.65
CPUns vcore ligger på 1.39 samt att cool n quite är på. Har fått lite tips på divider o timings men förstår inte på mig det där? vill nå 2500mhz stabilt men som de ser ut just nu så fryser datorn när jag höjer FBS(?) mer än 230mhz...va kan jag göra?
sry en än gång för att jag låna tråden...
FSB heter det 😉 Front Side Bus
Hrm du har testat att sänka HTT multiplier, samt satt en lägre divider på minnena?
March 5, 2005
Gilgamesh wrote: hehe ok..:P
vad är HTT multiplier? "230mhz"*10=2300mhz?:S varför ska jag sänka den då? hur ser jag vad dividerna är? :S
Nej. Det du pratar om är FSB. HTT ska ligga på 1000 och den får genom att multiplicera FSB (i ditt fall 230*5=1150) HTT multiplier ligger alltid på 5 men du får knas om du går över 1000 ! Så darfär sänker man HTT multiplier till 4 och då får du 4*230=920, du förlorar ingen prestanda men får antagligen högre utrymma för klockning. Hur du gör står i din moderkortsmanual.
Och det finns en miljard A64 överclocking guider på nätet, använd google, LÄS. ingen ska göra jobbet åt dig plus att du lär dig nåt på köpet.
February 3, 2003
HTT multipliern är den som multipliceras med FSB för att få fram bushastigheten mellan CPU och "nordbryggan" på ditt moderkort. När man överstiger en viss gräns så måste man sänka den. Orginal står den på 5 så sänk den till 4, till att börja med.
Minnesdividern är lite klurigare, orginal står den på 1:1 (FSB och minnen är lika snabba, man skriver även 200),
Så leta i din bios efter något som heter något i stil med memory divider eller memory, som troligen står på 200, och sätt den till 166 istället.
February 3, 2003
Gilgamesh wrote: ok så ni menar att jag ska sänka HTT multpliern som jag nu har på x10 till x4*230=920mhz? sedan så sänker jag minnets "snabbhet" från 200mhz till 166mhz? räcker detta för att kunna klocka bättre? vad gör jag sen? :S
Inte CPU Multipliern, utan HTT multipliern. Finns en viss skillnad 🙂
Det du talar om är CPU multipliern. Och den ska du inte sänka än.
Nu ska du testat att överklocka. Bara du hittar och sänker HTT multipliern.
February 3, 2003
Tja minnen är precis som CPU'er, de klarar en viss frekvens som max. Så för att det inte ska bli en flaskhals för systemet så ändrar man dividern så att minnena körs lite slöare. Då kan man pressa resten av systemet mer, om det inte är resten av systemet som är en flaskhals 🙂
1 Guest(s)