Problem med Processorfläkt! (Hjälp)|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med Processorfläkt! (Hjälp)
Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 10, 2003 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Var nere i den lokala datorbutiken idag och inhandlade ett ex av Arcic Coolings "Copper Silent TC"

Trodde att det skulle fungera bättre än min gamla processorkylare som så gott som havererat, men icke... Denna idiotiska lilla anordning ställer ju själv in hur snabbt fläkten ska spinna på, det är här mitt problem uppstår.. Enligt specifikationerna ska den klara upp till 2900+ och fläkten ska spinna mellan 1000-3000--ngt rpm...

Enligt Sisoft Sandra körs den på min dator i endast ~1400 rpm.. Ändå ligger jag i genomsnitt på 60 grader idle temp (XP1800+ Palomino) - Är det meningen att det ska vara så här? - Någon med tidigare erfarenhet om denna processorfläkt?
Och slutligen, finns det något program som gör så att man själv kan ställa in olika fläktars varvtal? - Vore mycket Tacksam för hjälp 😕

Truelies
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
308427
April 10, 2003 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Köpte oxå en Arctic Cooling till min AMD för något halvår sedan. Blev livrädd när jag startade datorn och såg att fläkten inte snuradde.

Sprang tillbaka till butiken där jag köpt den och sa att jag ville ha en ny. Hem och testade med samma resultat. Iväg till butiken igen och krävde att få en annan kylare. Fick oxå detta (betalade mellanskillnad) och sedan har det inte varit några problem.

Fick sedan höra att det inte var något fel på fläkten utan den skulle göra på det viset, men vem fan vågar starta en dator när inte fläkten snurrar?? Inte jag i alla fall.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
308452
April 10, 2003 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Artic cooling är billiga kylare som presterar mycket dåligt. Byt till en annan.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
308462
April 10, 2003 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte hur ni lyckas, har bytt ut samtliga mina kylare mot Arctic Cooling Silent Copper, EJ TC!!! Vem fan vill ha TC! Det sköter man själv med motstånd eller rheobus!

Ligger på 43 grader full load mot tidigare 52 grader med Taisol, Tt Viking, Molex.
Dessutom är den ju helt knäpptyst oxå!

Är hur nöjd som helst!

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
308501
April 10, 2003 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Shinji wrote: Var nere i den lokala datorbutiken idag och inhandlade ett ex av Arcic Coolings "Copper Silent TC"

Trodde att det skulle fungera bättre än min gamla processorkylare som så gott som havererat, men icke... Denna idiotiska lilla anordning ställer ju själv in hur snabbt fläkten ska spinna på, det är här mitt problem uppstår.. Enligt specifikationerna ska den klara upp till 2900+ och fläkten ska spinna mellan 1000-3000--ngt rpm...

Enligt Sisoft Sandra körs den på min dator i endast ~1400 rpm.. Ändå ligger jag i genomsnitt på 60 grader idle temp (XP1800+ Palomino) - Är det meningen att det ska vara så här? - Någon med tidigare erfarenhet om denna processorfläkt?
Och slutligen, finns det något program som gör så att man själv kan ställa in olika fläktars varvtal? - Vore mycket Tacksam för hjälp 😕

Ja, det SKA vara så. Om du vill överklocka kan jag kort och gott säga att du knappast tillhör den primära målgruppen för en CPU-kylare med namnet "Super Silent". 60°C är visserligen ganska varmt, men toköverklockar du inte ska det inte vara något som helst problem med de temperaturerna (AMD specar max 90°C och jag har kört min TB1400 uppåt 65°C. Skulle det ligga runt 70°C skulle jag däremot vara aningen fundersam...). Genom att fläkten är temperaturstyrd kommer dessutom hastigheten på den att öka (och kylningen därmed förbättras) om processorn av någon anledning skulle bli ännu varmare (varm sommardag exempelvis).

Vill man inte ha en fläkt som uppför sig på det här sättet köper man helt enkelt den variant som INTE är temperaturstyrd, och dessutom är någon tia billigare...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
308504
April 10, 2003 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

kanske går att flytta på termistorn så den hamnar på ett varmare ställe, lr koppla förbi den så det blir mer ström till fläkten.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
308589
April 10, 2003 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Oxygenial Får du 43 grader full load på din klockade 2100+ med din Arctic Cooling Silent Copper???

Är den dessutom tystare än Tt Silent viking (volcano 7)? Jag frågar eftersom min 1900+ (palonimo) ligger på typ 50 grader idle och jag tycker min "silent Viking" inte är speciellt "silent"... 🙁

Är den tystare och bättre alltså lr??

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 501
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL