Problem - OMSTART?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem - OMSTART?
zunken
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 7, 2004 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Hej! Jag är ny här på forumet, helt enkelt på grund av att jag inte fick något svar på Sweclockers. Så jag hoppas att Ni kan hjälpa mig!

Har precis fått ett mycket irriterande problem! Så fort jag klockar min dator, kvittar hur mycket, så vägras jag spela ett spel. Efter 2 minuter i Far Cry eller UT2004 så startas datorn helt oväntat om. Kör jag den orginal fungerar det dock utmärkt. Det har alltså inte med värmeproblem att göra. Jag har även provat att byta bios och just nu kör jag med Tictac någonting. Jag har tex förr kunnat spela Far Cry demon på samma klockfrekvens som idag, skillnaden är att DÅ fungerade det utmärkt, nu startas datorn om.
Jag har en 2500+, Abit Nf7-s V 2.0, 2x Twinmos Winbond 256Mb och jag kör Windows 2000.
Någon som vet vad problemet kan vara? Jag sitter dessutom på LAN nu och uppskattar snabb hjälp.

Edit: Hittade lite i loggboken, precis före varje omstart står det såhär:

Det gick inte att läsa IO-styrinformation från NBT-enhet.

och såhär:

Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x0000001e (0xc0000005, 0xaf1aebfb, 0x00000001, 0x27f22e02). Microsoft Windows 2000 [v15.2195]. Innehållet dumpades och sparades i: C:WINNTMinidumpMini040704-09.dmp.

Edit2: Kör nu med Abits egna senaste bios. Vilket inte hjälpte, Jag körde Far Cry, blev dock ingen omstart, utan istället så här: http://upl.silentwhisper.net/uplfol...oblemeteeee.bmp (Ursäkta .bmp, ominstallerade precis burken)

Sedan startade jag UT2004, efter 1 minuter spelande stängde spelets av. Jag gick in på Swec och skulle skriva hur det gick, då startades datorn om. Nu kör jag den orginal, och hittintills verkar det gå bra. Kan tillägga att allting känns otroligt slött när jag spelar. Tror ni en ominstallation är lösningen?

Edit3: Jag har inte installerat något Servicepack, om det nu har någon betydelse?

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
591222
April 7, 2004 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Enligt vad kan se läsa så har du en nyinstallation av XP, utan servicepack. Du sitter på LAN och datorn startar om. Jag tycker det låter som du har fått ngn form av Blaster visruset i burken. Gå in på windows update sidan, där finns en patch specifikt för Blasterborttagning. Installera den, gå sedan till Symantecs hemsida och hämta deras Blasterfix och kör den också. Se till att du pluggar ur nätverkskabeln innan du kör fixet. Sedan går du tillbaka till windows update och uppdaterar alla säkerhetspatchar, helst inkl. servicepack. Om detta var ditt problem så ska burken funka bra nu. Det lär tyvärr ta dig en timme eller så att göra detta...

EDIT: Välkommen till NH!!

zunken
Medlem
591260
April 7, 2004 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Enligt vad kan se läsa så har du en nyinstallation av XP, utan servicepack. Du sitter på LAN och datorn startar om. Jag tycker det låter som du har fått ngn form av Blaster visruset i burken. Gå in på windows update sidan, där finns en patch specifikt för Blasterborttagning. Installera den, gå sedan till Symantecs hemsida och hämta deras Blasterfix och kör den också. Se till att du pluggar ur nätverkskabeln innan du kör fixet. Sedan går du tillbaka till windows update och uppdaterar alla säkerhetspatchar, helst inkl. servicepack. Om detta var ditt problem så ska burken funka bra nu. Det lär tyvärr ta dig en timme eller så att göra detta...

EDIT: Välkommen till NH!!

Nja, jag kör som sagt Windows2K. Efter att provat med lite inställningar har jag kommit fram till att datorn INTE startar om om jag kör FSB:n på orginal (166). 166 x 13.5 funger utmärkt medans 200 x 11 inte fungerar, då startar datorn om. Kan det vara så att det är minnena det är problem med? Jag har kunnat köra fsb upp emot 220 förut utan några som helst problem. Förstår inte varför det inte fungerar, tror ni det hjälper med en ominstallation?

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
591455
April 7, 2004 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

zunken wrote: Nja, jag kör som sagt Windows2K. Efter att provat med lite inställningar har jag kommit fram till att datorn INTE startar om om jag kör FSB:n på orginal (166). 166 x 13.5 funger utmärkt medans 200 x 11 inte fungerar, då startar datorn om. Kan det vara så att det är minnena det är problem med? Jag har kunnat köra fsb upp emot 220 förut utan några som helst problem. Förstår inte varför det inte fungerar, tror ni det hjälper med en ominstallation?

Men om datorn inte startar om när du kör 166x13,5, men den gör det när du kör 200x11 så verkar det ganska uppenbart att det är ett helt och hållet hårdvarurelaterat problem. Att det har fungerat förut att köra överklockat 200x11 är ingen garanti för att det ska fungera i dag 😕

De två mest troliga anledningarna är *trumvirvel* processor och RAM-minne... framför allt vad gäller kylning och spänningsnivåer. Inga överraskningar där alltså.
Det kan till exempel vara som så att lång användningstid har fått kylpastan att torka ut, RAM-minnet att påverkas på något sätt, kylflänsen har börjat glappa eller liknande. Kanske har du flyttat på datorn på sistone eller något sådant? Det skulle i såna fall kunna orsaka rubbningar som gör att du inte kommer upp lika högt nuförtiden.

Du kanske först och främst ska kika på hur det ser ut på kylpasta-hållet. Plocka av flänsen och kontrollera.
Hjälper inte det skulle jag nog ha börjat om ifall jag vore du. Med börja om menar jag att börja om överklockningen från början, med en låg multiplikator och så stegvis höja FSB för att hitta gränsen där. På så vis får du ju reda på om det är FSB som sätter begränsningen i dag eller inte.
När du hittat den "nya" gränsen för FSB är det alltså bara att pressa upp multiplikatorn igen så högt det går.

Lycka till och rapportera gärna om hur det går!

zunken
Medlem
591908
April 7, 2004 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: [quote=zunken]Nja, jag kör som sagt Windows2K. Efter att provat med lite inställningar har jag kommit fram till att datorn INTE startar om om jag kör FSB:n på orginal (166). 166 x 13.5 funger utmärkt medans 200 x 11 inte fungerar, då startar datorn om. Kan det vara så att det är minnena det är problem med? Jag har kunnat köra fsb upp emot 220 förut utan några som helst problem. Förstår inte varför det inte fungerar, tror ni det hjälper med en ominstallation?

Men om datorn inte startar om när du kör 166x13,5, men den gör det när du kör 200x11 så verkar det ganska uppenbart att det är ett helt och hållet hårdvarurelaterat problem. Att det har fungerat förut att köra överklockat 200x11 är ingen garanti för att det ska fungera i dag 😕

De två mest troliga anledningarna är *trumvirvel* processor och RAM-minne... framför allt vad gäller kylning och spänningsnivåer. Inga överraskningar där alltså.
Det kan till exempel vara som så att lång användningstid har fått kylpastan att torka ut, RAM-minnet att påverkas på något sätt, kylflänsen har börjat glappa eller liknande. Kanske har du flyttat på datorn på sistone eller något sådant? Det skulle i såna fall kunna orsaka rubbningar som gör att du inte kommer upp lika högt nuförtiden.

Du kanske först och främst ska kika på hur det ser ut på kylpasta-hållet. Plocka av flänsen och kontrollera.
Hjälper inte det skulle jag nog ha börjat om ifall jag vore du. Med börja om menar jag att börja om överklockningen från början, med en låg multiplikator och så stegvis höja FSB för att hitta gränsen där. På så vis får du ju reda på om det är FSB som sätter begränsningen i dag eller inte.
När du hittat den "nya" gränsen för FSB är det alltså bara att pressa upp multiplikatorn igen så högt det går.

Lycka till och rapportera gärna om hur det går!

När jag skrev inlägget var jag som sagt på LAN, dock bar jag bara datorn 10 meter, då LAN:et ägde rum hos min granne. Jag tror inte det var det som orsakade problemet.
Hursomhelst höjde jag Volten till minnena och startade den i 200x10, fungerade utmärkt. Ändrade till 213x10.5=2236Mhz, vilket också det fungerade utmärkt. Har nu suttit 30 minuter med Far Cry och inga problem! Jag har ADLRIG behövt höja volten till minnena för att köra dessa inställningar, vad kan det bero på?

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
591930
April 7, 2004 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

zunken wrote: När jag skrev inlägget var jag som sagt på LAN, dock bar jag bara datorn 10 meter, då LAN:et ägde rum hos min granne. Jag tror inte det var det som orsakade problemet.
Hursomhelst höjde jag Volten till minnena och startade den i 200x10, fungerade utmärkt. Ändrade till 213x10.5=2236Mhz, vilket också det fungerade utmärkt. Har nu suttit 30 minuter med Far Cry och inga problem! Jag har ADLRIG behövt höja volten till minnena för att köra dessa inställningar, vad kan det bero på?

Önskar att jag kunde svara på det...
Gillar att läsa om överklockning i allmänhet och lära mig nytt så visst har jag baskunskaper, men jag överklockar inte direkt ofta själv. Skulle gärna dra till med en "det beror på att det överklockade minnet fått förändrade ledningsegenskaper med tiden" eller en "orsaken är att din chassitemperatur stigit och att RAM-minnet därför blivit känsligare" ... men det kan jag inte helt enkelt eftersom jag inte har så djupa kunskaper.
Antar att någon med bättre kunskaper i el-lära kan förklara om RAM-minnet kan påverkas i längden av överklockning och att det har något med det att göra, men det var bara en kvalificerad gissning från min sida 8)

zunken
Medlem
592021
April 7, 2004 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: [quote=zunken]När jag skrev inlägget var jag som sagt på LAN, dock bar jag bara datorn 10 meter, då LAN:et ägde rum hos min granne. Jag tror inte det var det som orsakade problemet.

Önskar att jag kunde svara på det...
Gillar att läsa om överklockning i allmänhet och lära mig nytt så visst har jag baskunskaper, men jag överklockar inte direkt ofta själv. Skulle gärna dra till med en "det beror på att det överklockade minnet fått förändrade ledningsegenskaper med tiden" eller en "orsaken är att din chassitemperatur stigit och att RAM-minnet därför blivit känsligare" ... men det kan jag inte helt enkelt eftersom jag inte har så djupa kunskaper.
Antar att någon med bättre kunskaper i el-lära kan förklara om RAM-minnet kan påverkas i längden av överklockning och att det har något med det att göra, men det var bara en kvalificerad gissning från min sida 8)

Nåja! För tillfället fungerar det bra, så jag tackar så mycket för all Er hjälp!

zunken
Medlem
594035
April 10, 2004 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, tillbaka efter några dagar så kommer jag med positiva nyheter!

Efter lite tweakande och testande med olika BIOS har jag nu hittat det bästa. Det började bra och jag kom upp i 240(!)FSB, dock startas inte Windows. I 230 startar den, men startas om i spel. 225, som jag kör nu, går mycket stabilt!

Då var "problemet" löst! Tack alla!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 276
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL