June 8, 2004
Hej!
Det e så att jag har en cirka 1 år gammal data. Nu på senaste tiden har min Processorfläkt börjat bete sig konstigt. Den stänger bara av sig. ibland vid uppstart och ibland efter ett par timmar.
Jag har testat en polares fläkt me så det är inte det som är peoblemet.
Ja undrar vad felet kan vara?? ja tycker det verkar skumt.
Sen undrar jag me om man måste köra fläkten genom moderkortet. Skulle jag kunna köpa en 3pin kontakt å köra den genom nätaggregatet? om ni fattar vad jag menar
/
Det fungerade inte med den andra fläkten du provade heller?
I sådana fall så kan det vara något skumt med uttaget på moderkortet. Prova att koppla fläkten direkt till en molex (via 4-pin -> 3-pin)
Om den andra fläkten fungerade så låter det som att din fläkt helt enkelt är slut. 🙂
November 26, 2002
WeBB wrote: nää den andra fläkten funkade inte så bra heller. fast denna nya fläkt stängs bara av vid uppstart, då från jag trycka reset.
mm jag tänkte med en molex kontakt, men det kan inte bli några problem då iom att man inte kopplar in den i moderkortet?
Du får med stor sannolikhet problem om du inte kopplar fläkten på moderkortet. Många moderkort "håller koll" på processorn att den fungerar och snurrar annars stänger moderkortet av datorn. Om du kopplar fläkten till en molex så har moderkortet ingen kontakt med fläkten alls. På mitt Abit-kort skulle det inte fungera.
June 8, 2004
okey....hmm men asså e det ett nytt moderkort då som gäller elle??
elle finns det nått annat som kan vara galet, ja har ett aspire 520w nätagg så tror inte att det e för litet.
Är det en sådan här man skalla ha om man ska köra fläkten utan moderkortet?
August 27, 2005
John_lz wrote: [quote=WeBB]nää den andra fläkten funkade inte så bra heller. fast denna nya fläkt stängs bara av vid uppstart, då från jag trycka reset.
mm jag tänkte med en molex kontakt, men det kan inte bli några problem då iom att man inte kopplar in den i moderkortet?
Du får med stor sannolikhet problem om du inte kopplar fläkten på moderkortet. Många moderkort "håller koll" på processorn att den fungerar och snurrar annars stänger moderkortet av datorn. Om du kopplar fläkten till en molex så har moderkortet ingen kontakt med fläkten alls. På mitt Abit-kort skulle det inte fungera.
där har du nog lite fel, det brukar gå att stänga av den funktionen i bios så de ska inte va några alls problem med att sätta fläkten direkt till agget.
March 5, 2005
John_lz wrote: [quote=WeBB]nää den andra fläkten funkade inte så bra heller. fast denna nya fläkt stängs bara av vid uppstart, då från jag trycka reset.
Lösningen på ditt problem är att köpa en fläkt som får ström från nätagget men som har en extra kontakt med RPM signal som man i sin tur kopplar till moderkortet. Förresten har du uppgraderat BIOS ? Fläkt kontroll är en funktion i BIOS så prova att uppgradera den först.
2 Guest(s)