February 4, 2001
hittade ett program på nätet för amd processorer.. hade 60c idle @ amd 1400 med thaisol (7v) och när jag sätte igång programet så sänkte den tempen till 42c idle ,, dock har jag fortfarande 65c @ full load.. programet kan du hitta här:
http://www.naggelgames.de/vcoo.....VCool.html
hur är detta möjligt? ska inte acpi funktionen i min win2k göra samma sak som programet?
April 9, 2001
Det finns en process som körs i eran dator som heter Idle, och den har till uppgift att få lite prioritet (så att den körs) samtidigt som den inte gör något alls, så denna bör ligga på 98-99% användning om ni inte har något annat som rullar och tar prioritet (och processorkraft).
Denna Idle är till för att sänka tempen på prollen och denna har man oavsett om man kör ACPI eller ej.
April 5, 2001
January 9, 2001
On 2001-08-26 15:02, Phat^Trance wrote:
hittade ett program på nätet för amd processorer.. hade 60c idle @ amd 1400 med thaisol (7v) och när jag sätte igång programet så sänkte den tempen till 42c idle ,, dock har jag fortfarande 65c @ full load.. programet kan du hitta här:http://www.naggelgames.de/vcoo.....VCool.html
hur är detta möjligt? ska inte acpi funktionen i min win2k göra samma sak som programet?
Huruvida programmet "fungerar" eller inte beror på vilket moderkort man har. Det är de små roliga pausignalerna (HCL... kan de heta kanske... minnet sviker nu ) som inte är aktiva default på alla moderkort. Det ordnar programmet åt dig istället här. Har du ett moderkort från t.ex. Abit kommer programmet inte ge alls lika mycket. Hursomhellst är det idiotiskt egentligen att inte använda liknande program (eller ordna själv med förslagsvis hodas WPCREDIT) eftersom det är ett slöseri på energi plus att man sliter på moderkort, cpu och nätaggregat.
March 4, 2001
On 2001-08-26 18:34, carnail wrote:
Det finns en process som körs i eran dator som heter Idle, och den har till uppgift att få lite prioritet (så att den körs) samtidigt som den inte gör något alls, så denna bör ligga på 98-99% användning om ni inte har något annat som rullar och tar prioritet (och processorkraft).Denna Idle är till för att sänka tempen på prollen och denna har man oavsett om man kör ACPI eller ej.
Denna idle sak fungderar inte med AMD processorer...bara med Intel och kanske VIA/Cyrix
April 9, 2001
On 2001-08-27 07:18, Daniel R wrote:
On 2001-08-26 18:34, carnail wrote:
Det finns en process som körs i eran dator som heter Idle, och den har till uppgift att få lite prioritet (så att den körs) samtidigt som den inte gör något alls, så denna bör ligga på 98-99% användning om ni inte har något annat som rullar och tar prioritet (och processorkraft).Denna Idle är till för att sänka tempen på prollen och denna har man oavsett om man kör ACPI eller ej.
Denna idle sak fungderar inte med AMD processorer...bara med Intel och kanske VIA/Cyrix
Hmmm, men det är ju en process i OS'et som gör ingenting och om detta inte fungerar för AMD...då måste det ju betyda att AMD processorerna håller på med någonting även fast OS'et (läs: pogramvara) INTE gör det... mysko!
August 21, 2001
Dessa program har funnits ett tag (Waterfall/Rain). Vad dem gör är att skicka HALT (HLT i assembler har jag för mig) instruktioner till processorn, vilka stänger ner delar av processorn så att den drar minimalt med ström. För att få detta att fungera rent praktiskt så kör man processen som ska sköta det med mycket låg prioritet (dvs. det kör.
Någon nämnde Idle processen i windows. I windows 2000 så sköter denna process detta (jag vet inte hur det är med NT), medan motsvarande i 9x *inte* gör det. Hur bra Idle sköter sitt jobb vet jag inte, men i waterfall/rain måste man ange processortyp, vilket antyder att processormodellerna har olika stöd för detta.
Slutligen bör nämnas att man INTE ska köra dessa program om man kör peltier kylning, eftersom temperaturen kan råka sänkas för mycket (kondensrisk osv).
1 Guest(s)