March 6, 2007
Halloj! Skrev den här tråden på sweclockers.se oxå, värkar dock som om det har varit dött där på sista tiden när det gäller socket 939, har inte fått någon hjälp. Bestämde mig för att fråga här istället!
Jag är en av dom som inte örskade hoppa på C2D Hysterin, örskade inte betala så mycket som en uppgradering skulle kosta. Har hållt på mycket med överklockning (överklockat alla mina 6 datorer) Men är väll inget proffs om man säger så 🙂
Såhär började det iaf. Hade en AMD 64 3000+ s754 förr med ett K8N-E Deluxe moderkort. Överklockade grisigt dåligt så har inte brytt mig om överklockning på något år. Tanken om uppgradering kom självklart när jag hörde att det hade blivit dags för dualcore äntligen, nått jag saknat eftersom jag alltid kört amd (inget hyperthreading) väntade ganska länge. AM2 han komma, men bestämde mig ändå för att göra en billig uppgradering och hoppades på att få okej prestanda ändå.
Inköpslista:
CPU: AMD X2 4200+ 2.2ghz 512 Cache (939)- 1729kr
Moderkort: Gigabyte K8NF-9-RH - 636 kr
Grafikkort: Leadtek 6800 Ultra (beggat av kompis) 800kr
Totalt: 3165 kr
Köpte grejjerna 2006-09-26 på Netsuperstore vilket iaf jag tycker var ett bra pris för att vara så länge sen.
Plockade ihop delarna tillsammans med ett par Corsair Valueselect (2x512 mb)
En gammal IBM 7200 rpms 80 gb och ett Tagan agg på 420watt.
Jag blev väldigt positivt överaskad av prestandan. Lyckades få upp den i ca 2750 mhz 24/7 med AMDs boxade fläkt. (60-65C Full Load, kändes brännhet)
Tror jag kom ner i ca 32s Superpi osv. Kommer inte ihåg exakta 3dmark värden, gick inte in för det så hårt men det var fina värden iaf med tanke på graffet (Som förövrigt knappt klockade en mhz med orginalkylningen, körde den till och med nerklockad för att få datorn stabil på slutet) Vilket leder tills där jag är idag.
Har skaffat jobb och så nu så nu rullar det ju in hyffsat med pengar, men vill ändå inte lägga ner en förmögenhet på datorgrejjer (<3 Pris/Prestanda)
Så det blev dags att handla lite igen 🙂 drömmarna om att slå 3ghz gränsen slog till igen. Läste en hel del och kom fram till att en Scythe ninja verkade vara det bästa. Blev dock ingen sån, har varit äckligt sugen på vattenkylning under alla år så det blev en Thermaltake Bigwater 735 (Snålt kommer vissa tycka, men jag är inte ute efter super resultat, var mest ute efter att få prova på vattenkylning) Införskaffade mig även en Zalman 700 CU till graffet, nått som verkligen behövdes. Minnena kändes klen dom med så slog till på ett par Kingston Hyper X 2x1 gb (1500 kr)
Fick hem grejjerna igår och började koppla in, tog väldigt lång tid (Ultrapetig med att få ordning på att kablarna ligger snyggt i burken 🙂 Han inte bli klar innan jag skulle jobba. Fortsatte idag, tog väll en 3 timmar till. Förövrigt var det sjukt roligt att prova på någonting nytt, så redan här kändes det värt pengarna. När jag var klar och skulle starta datorn så gick vattenkylningen och allt igång, inga läckor eller så. Men det funkade självklart inte. Blev jävligt less eftersom jag själv tycker jag har varit äckligt noga. Gick och tjurade ett tag och accepterade det faktum att jag nog hade haft sönder någonting.
Gav det en ny chans efter nån timme. Började med att kolla på grafikkortet.
Upptäckte ganska snabbt att metallplattan på baksidan hade kontakt med några komponenter (Dålig design eller bara otur? :S) Gick inte att få till på nått säskilt snyggt sätt så drog dit en pappersbit under. Startade datorn igen och nu funkade det!
Allt fungerade prima , hade en idle temp på ca 29c(hade ca 45-50 med gamla). Drog igång 2x Prime95, kom väll upp i ca 45 Load. Helt klart godkänt för en så billig vattenkylning tycker jag.
Sitter fortfarande och pillar, har lyckats spräcka 3 ghz, med 1.45 vcore( enligt alla avläsningsprogram jag vet om) Den är dock inställd på 1.55 i bios, så jag antar att det är moderkortet som inte är så överdrivet bra till att klocka. Lyckas dock inte att få den att bli stabil i över 2.91 ghz. Jag ska försöka få upp den mer men nu har jag slut på idéer.
Här kommer i alla fall några bilder:
SuperPI:
[Image Can Not Be Found]
3ghz!
[Image Can Not Be Found]
Jag har :
Maxat vcore (1.55v)
Sänkt htt till 3
Minnena stoppar inte, det har jag kollat.
Höjt chipset spänning med 0.3V(max)
Höjt HTT Spänning med 0.3v(max)
Jag är 99% säker på att problemet inte är värmerelaterat.
Aja som ni hör är jag inte så hemma på att klocka "PCI-E" Moderkort så all hjälp uppskattas. Har sökt en del efter hjälp av folk som har samma moderkort, men det verkar vara så jäkla få som har sånna. Målet är att få upp den lite till utan att byta moderkort, men om ni tror att jag kommer "mycket" högre av att byta moderkort kanske det slutar så ,i såfall tar jag gärna tips om bästa moderkortet för överklockning (som finns tillgänglig fortfarande såklart, nån kanske rent av vill bli av med ett här?).
Nu vart det här både en tråd för dom som sitter med 939 och är sugen på att uppgradera och en tråd för att hjälpa mig:) Hade jag haft en kamera hade jag fotat allt oxå men det kom bara som en spontan idé och jag ville skriva av mig lite. Kommer att uppdatera med 3dmark resultat för er som är intresserad. Förövrigt uppskattas alla kommentarer (förutom dom som kommenterar min stavning, har faktist ig i svenska a och b :P)!
Mvh // Jimmy
November 27, 2003
Nu är jag inte socket 939-ägare, men en erfaren överklockare istället 😉
939 har blivit lite av en bortglömd plattform nu när C2D, som du nämner, och AM2 anlänt.
3GHz och 3.2GHz är två ganska berömda väggar med AMDs processorer och det beror inte på så mycket annat än tillverkningsprocessen AMD använder. För att ta sig över dessa kan det krävas ganska extrema steg upp ibland. Vattenkylning är ingen dum idé och ska du satsa ordentligt så är nog en liten Vapochill inte heller dumt 😉
EDIT: Välkommen till forumet 😉
//Andreas
March 6, 2007
Delph1 wrote: Nu är jag inte socket 939-ägare, men en erfaren överklockare istället 😉
939 har blivit lite av en bortglömd plattform nu när C2D, som du nämner, och AM2 anlänt.
3GHz och 3.2GHz är två ganska berömda väggar med AMDs processorer och det beror inte på så mycket annat än tillverkningsprocessen AMD använder. För att ta sig över dessa kan det krävas ganska extrema steg upp ibland. Vattenkylning är ingen dum idé och ska du satsa ordentligt så är nog en liten Vapochill inte heller dumt 😉
EDIT: Välkommen till forumet 😉
//Andreas
Tack 🙂 jo som sagt, processorn ligger i 2.92 ghz just nu och 1.45 vcore. Full Load temp på 45C. Antar att det inte är värmen som stoppar iaf... får upp den i 3 ghz som sagt men den vägrar bli stabil... antar att jag kanske måste byta moderkort för att komma längre. Datorn funkar äckligt bra nu iaf. Snittar 90-150 fps i wow (har inte raidat, gör inte det längre) cs:source ligger spikat på 120fps osv. Ända spelen jag spelar för tillfället (Förutom cs 1.6 då men det är klart datorn klarar det bra -_-)
January 22, 2006
Kanske kan vara moderkortet ändå?
Iofs vet jag int hur bra just ditt mobo är för clockning.
Men testa att ställ ner multi till typ 8 och dra på fsb till 280, sänk dividers på minnerna så dom inte går över 200MHz och se om det funkar.
Funkar det så klarar ditt mobo av att ge tillräckligt för att du ska klara av 3GHz (11*280=3080MHz), och då är det ngt annat som begränsar. Funkar det inte då vet du att det är mobot som begränsar.
Ska jag gissa så tippar jag på att det är mobot faktiskt.
Vet sj mitt Asus A8N-SLI Premium går då inte över 290fsb iaf.
Men, men det e ju asus de.
1 Guest(s)