Projekt Haswell | Överklockning, rekord och benchmarks | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projekt Haswell
This topic is locked
EfterlysT_
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
Member Since:
december 21, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juni 7, 2013 - 4:35 e m
sp_Permalink sp_Print

Då mycket bitar av riggen börjar ramla in nu så är det kanske dags att skapa en projekttråd. Jag pratar Haswell och LN2 i samma mening. Efter att ha varit inaktiv i nästan tre år och efter att ha ”missat” Sandy Bridge så hoppar jag nu på Haswell tåget.

Jag är ledig Måndag och Tisdag nästa vecka och kommer därmed att ha tid att pilla lite på luft. Sen jobbar jag sju skift i rad innan jag går på skiftledigt i tre veckor. Där kommer jag att trotsa sommaren och köra en hel del Dice och LN2 😈

Min rigg inledningsvis:

Custom Benchtable
Thermaltake toughpower 1200w
Corsair HX1000
Asus Maximus VI Extreme (Levereras tidigt vecka 24)
Gigabyte Z87X-OC (Levereras Måndag 10/6) (Reservkort)
Intel Core i7 4770K (Levereras Måndag 10/6)
Corsair Dominator Platinum 16Gb 2400Mhz CL9
Corsair Dominator GT 4Gb 2000Mhz CL8 (Reservminnen)
Dominance Memory Cooler LN2/Dice Pot från Kingpin
Cpu LN2/Dice Pot från Duniek
Cpu LN2 Pot från Piotres
4st LN2/Dice Slim Gpu Pots i koppar från Piotres
1st LN2/Dice Gpu Pot i Aluminium

Ett trettiotal gpu:er som ska plågas subzero.

Målet är att dra till med något wr med något kort samt dra in lite sköna poäng och bucklor till Team TS på hwbot.

Det kommer även att dyka upp en hel del bild och film från mina sessions då jag nu även har systemkamera samt semipro videokamera. Jag ska även försöka streama lite video vid vissa tillfällen med. Så om ni gillar subzero spam så håll utkik i mina trådar som även kommer kommer att finnas på ts och swec.

EfterlysT_
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
Member Since:
december 21, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
2
juni 7, 2013 - 4:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Dags för lite bilder på hw som trillar in. Idag kom minnena, bara förpackningen ser snabb ut 😉

Image Enlarger


Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Om de bara visste vad som komma skall 😉

Avatar
Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
december 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
3
juni 7, 2013 - 5:25 e m
sp_Permalink sp_Print

Grymt! Vilka gpuer har du å köra med?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
4
juni 7, 2013 - 5:45 e m
sp_Permalink sp_Print

Cool, i dubbel bemärkelse. Låt bilderna flöda!

EfterlysT_
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
Member Since:
december 21, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
5
juni 7, 2013 - 6:39 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1289810 wrote: Cool, i dubbel bemärkelse. Låt bilderna flöda!

Nästa vecka blir det spam deluxe 🙂

Calathea;1289809 wrote: Grymt! Vilka gpuer har du å köra med?

Långt från komplett lista:

2900XT 512
8800 Ultra
2st 8800 GTS 320
2st 8800 GTS 640
2st 8800GTX
7800 GTX
9500 GT (voltmod)
2st 8800GT (voltmod + vattenblock)
5850
Asus Matrix GTX 580
2st GTX 470
1st GTX 470
2st GTX480 med vattenkylning
GTX285
9800GTX
2st 3870 512 DDR4
2st Radeon HD 4850 512
X1950 Pro 512
X1950 Pro 256

Alla förutom Matrix 580 är referenskort.
Det är även en del som inte blivit listat ännu samt en del nya kort på väg hem. Det finns att köra iaf 🙂
Det blir en del lite nyare gpuer som kommer att köras med den närmaste framtiden.

EfterlysT_
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
Member Since:
december 21, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
6
juni 9, 2013 - 4:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag fyller på med lite ”geek” porr 🙂

Image Enlarger

Image Enlarger

2,83Kg massiv guldfärgad kärlek.

Image Enlarger

Image Enlarger

Hovleverantören av mina speedparts 🙂

Image Enlarger

Ett segt jäkla nattskift kvar nu. I morgon när jag vaknar hoppas jag på att ha en del sms i telefonen från Posten.

EfterlysT_
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
Member Since:
december 21, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
7
juni 11, 2013 - 6:57 f m
sp_Permalink sp_Print

Igår kom man då igång och rullade lite på luft.

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Avatar
Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
december 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
8
juni 11, 2013 - 4:09 e m
sp_Permalink sp_Print

Go go go! 🙂

Jag har kört med mitt OC några dagar, inte helt vän med det än. Bios B10 låter en klocka uncore men satan vad ostabilt det är, hänger sig i bios när man ändrar spännning, rebootar för minsta möjliga ändring, problem att ibland ens POSTa spi32m stabila settings… uff. Förhoppningsvis är det jag som inte hittat rätt på alla spänningar bara 😛

EfterlysT_
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
Member Since:
december 21, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
9
juni 12, 2013 - 9:36 e m
sp_Permalink sp_Print

Dags för bildorgie och summering från gårdagen:

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Summering av gårdagen.

Dag två med mobo och cpu som man totalt kört runt tre till fyra timmar. Logiskt att få idén att frysa ner cpun till -60 och kötta ? Givetvis hör jag skaran från den mörka sidan mässa.

Det var bara att greppa kylväskan och slänga sig i den silverfärgade pilen för att bränna raka spåret till Uppland Brandservice och hämta Dice. Tretton kilo gick det i väskan innan det var dags att sladda hemåt igen.

Jag isolerade mobot och efter en provmontering slutmonterades den präktiga pjäsen och förgyllde tillvaron för detta moderkort. Dags att tanka upp och is och vrida på nyckeln nu ? Nej. Iväg och hämta upp kidsen på dagis såklart, multitasking ni vet. Hem och sleva i dom lite föda för att sen slänga mig på alla fyra på golvet med en bunt is, diskhanduk och en hammare i ena näven. Ungarna tittade storögt på mig, jag hade svårt att avgöra om det var för att dom såg en fullständigt galen far eller för att de tyckte jag var coolare än fantomen själv. Givetvis måste det ha varit det andra alternativet ?

När kylväskan åter var fylld med is av numera pulvriserat tillstånd var det dags att prestera. I med is och en skvätt aceton av precis rätt mängd satte fart på tillvaron. Alltid nice att se röken slingra sig över mobot medan tempen rasar till ett väsande ljud.

När tempen passerade -60 var det bara att vrida på krämen och totalt odramatiskt startade systemet upp och jag ninjade inställningarna i bios.

När jag körde på luft senast så slutade OC knapparna att fungera när jag flashade i F4 bioset. Detta trodde jag dock var lätt avhjälpt och efter att ha blivit tipsaf av blossa att lämna EIST påslaget så började den ena halvan av knapparna att fungera. Jag kunde ändra ratio men inte bclk.. Jag bjöd friskt på kvällens första mummel om digerdöd och herpes i någon konstig kombination. Jag ninjade lite hårdare och mera beslutsamt men efter att förbryllat ha mixtrat en halvtimme gav jag upp och kom på att blossa hade skickat mig länkar till två andra bios. Sagt och gjort så meckade jag ihop ett usbm minne med nytt bios och försökte flasha. Jag fick direkt något konstigt meddelande om att mitt nuvarande bios inte gick att läsa. Vafan nu då ? Sånna meddelanden i kombination med flashning är föga upplyftande så jag bootade om och försökte med det andra bioset. Ingen framgång nu heller, precis samma felmeddelande med detta bios. Jag tittade på klockan som rusade på och nu hade jag redan bränt en timme av de få timmar jag hade att förfoga över. Jag insåg att jag fick halta mig fram med det jag hade, det är iaf bättre än ingenting.

Jag hade nu ett system som klockas i minst 100Mhz steg åt gången framför mig. Har ni provkört en bil med bara ettans och femmans läge fungerande i växellådan ? Ja då vet ni isf hur det är att klocka ett sånt system 🙂 Man får yxa till något grovt för att sen tälja så gott det går. Efter säkert två timmar med pillande och användande av kraften så nådde jag 5600Mhz i ett totalt opålitligt tillstånd. Med en vcore på 1,576v var jag snörpligt nära att få igenom Super Pi 1M men det blåskärmade IDELIGEN på målsnöret. Jag gav det en halvtimme till men lyckades inte, hade jag haft full kontroll på systemet så hade jag garanterat ha satt det.

Jag sänkte till 5500Mhz och sänkte volten till 1,571 för att stabilt köra 1m rundor. Jag snabbklockade minnena till 2600Mhz med standard timings bara för att få något resultat. Jag fick till en hyffsad tid och med tanke på tiden det nu hade tagit valde jag att nöja mig där.

Nu ville jag veta hur högt jag kunde ta mig genom Vantage CPU tester. Efter mycket jobb och omstarter (tack till den som uppfann ssd) så fick jag igenom testerna i 5400Mhz. Högre än detta var inte möjligt att nå på mängden kyla isen kunde leverera.

Jag använde min massiva pot som nästan väger tre kilo. Trots detta tuggade cpun märkbart ner bra med grader under belastning. Helt galet vad med värme Haswell alstrar !

Jag är ändå nöjd över den kvällens resultat under de förhållanden som rådde. Får jag ordning på OC knapparna med ett bättre bios så kommer detta att kunna bli rätt bra på LN2. Det var en mycket lärorik kväll och jag känner mig redan bekvämare med detta nya system och inställningar. Synd att timmarna rann på en del strul och gjorde att jag fick lägga ner när det började ta sig. Det hade varit kul att testa någon runda 3D.

Jag glömde även tillägga att jag i detta bakade in nattning av barn medan systemet fick stå avstängt. Efter detta avbrott så startade det upp som om inget hade hänt. Bra jobb Gigabyte med subzero egenskaperna av detta kort !

Nu har jag sju skift framför mig sen jäklar blir det tre veckor skiftledigt. DÅ blir det LN2 på denna varma cpu. May the force be with you* xD

edit. Uppdaterar inte tråden här mer då intresset verkar mer än svalt för sånt här nuförtiden 🙂
Jag kommer att fortsätta skriva på TS om någon vill följa projektet.

ted90
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
mars 24, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
10
mars 24, 2016 - 8:36 e m
sp_Permalink sp_Print sp_EditHistory

Jag letade efter denna information, tack för tjänsten!

192.168.1.1

Avatar
Lily Oliver
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
oktober 19, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
11
oktober 19, 2017 - 10:39 f m
sp_Permalink sp_Print

EfterlysT_ said
Då mycket bitar av riggen börjar ramla in nu så är det kanske dags att skapa en projekttråd. Jag pratar Haswell och LN2 i samma mening. Efter att ha varit inaktiv i nästan tre år och efter att ha ”missat” Sandy Bridge så hoppar jag nu på Haswell tåget.

Jag är ledig Måndag och Tisdag nästa vecka och kommer därmed att ha tid att pilla lite på luft. Sen jobbar jag sju skift i rad innan jag går på skiftledigt i tre veckor. Där kommer jag att trotsa sommaren och köra en hel del Dice och LN2 😈

Min rigg inledningsvis:

Custom Benchtable
Thermaltake toughpower 1200w
Corsair HX1000 instagram video downloader
Asus Maximus VI Extreme (Levereras tidigt vecka 24)
Gigabyte Z87X-OC (Levereras Måndag 10/6) (Reservkort)
Intel Core i7 4770K (Levereras Måndag 10/6)
Corsair Dominator Platinum 16Gb 2400Mhz CL9
Corsair Dominator GT 4Gb 2000Mhz CL8 (Reservminnen)
Dominance Memory Cooler LN2/Dice Pot från Kingpin
Cpu LN2/Dice Pot från Duniek
Cpu LN2 Pot från Piotres
4st LN2/Dice Slim Gpu Pots i koppar från Piotres
1st LN2/Dice Gpu Pot i Aluminium

Ett trettiotal gpu:er som ska plågas subzero.

Målet är att dra till med något wr med något kort samt dra in lite sköna poäng och bucklor till Team TS på hwbot.

Det kommer även att dyka upp en hel del bild och film från mina sessions då jag nu även har systemkamera samt semipro videokamera. Jag ska även försöka streama lite video vid vissa tillfällen med. Så om ni gillar subzero spam så håll utkik i mina trådar som även kommer kommer att finnas på ts och swec.  

Go go go! ?

Jag har kört med mitt OC några dagar, inte helt vän med det än. Bios B10 låter en klocka uncore men satan vad ostabilt det är, hänger sig i bios när man ändrar spännning, rebootar för minsta möjliga ändring, problem att ibland ens POSTa spi32m stabila settings… uff. Förhoppningsvis är det jag som inte hittat rätt på alla spänningar bara ?

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
73 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL