Som för att ge mig själv en spark i r*ven tänkte jag starta en tråd om mitt nyvunna överklockningssug nu när NHOC dragit igång på allvar. Precis som de flesta här började jag min PC-bana med överklockning och tror min Celeron 300A ligger någonstans och dammar fortfarande. Tyvärr tog testandet och skrivandet snabbt överhanden och överklockningen rann ut i sanden.
Men nu är suget större än någonsin och även om jag inte kommer publicera några speciellt intressanta resultat tänkte jag i alla fall göra en liten projektlogg över min "kontorsöverklockning" eller vad man ska kalla det för. Mycket för att få tummarna ur och faktiskt ta tag i att börja riva i riggen, men även för att visa hur roligt man kan ha det med överklockning även om man inte sitter på de fetaste grejerna eller den största erfarenheten.
Min arbetsburk som får agera testobjekt i detta fallet består av ett smärre hopplock av datordelar. Det fungerar fint för det jag använder burken till, men nu ska vi se vad man kan hitta på inom överklockning också!
[Image Can Not Be Found]
Systemspecs:
- ASUS Maximus II Gene (mATX P45)
- Intel Core 2 Quad Q9400S (strömsnål quad-core)
- 4 x 2GB OCZ DDR2-800 RAM
- XFX Radeon HD 5870 med Arctic Cooling Accelero Xtreme 5870/Thermalright Spitfire-kylare
- XFX 850W PSU
- OCZ Core v2 120GB SSD (benchdisk som är värdelös till långvarig användning utan TRIM)
- Allt inpackat i ett gammalt trasigt Antec P180 som jag inget hellre vill än byta ut, men aldrig får tummen ur.
Tanken är att i alla fall hitta på något roligt med de komponenter man har till förfogande, inte minst innan uppgraderingsjäveln slår till på allvar. Har börjar vinna över mig nu när man ser alla häftiga system ni kör med i NHOC..
Det som än så länge fixats är att jag laddat ner en strippad kopia av Windows 7 Ultimate för lite 2D-benchar. Primära målet blir nog CPU-Z (eftersom det är lättast :P) samt att man beroende på resultat kikar närmare på SuperPi och PiFast. Nästa steg är att leta reda på SSDn som jag slängt i en låda någonstans av ren frustration. Som notis kan jag nämna att det faktiskt är fantastiskt att man fick lov att sälja första generationernas SSD-enheter överhuvudtaget, efter bara någon veckas användning är de helt förstörda av stutter och fragmentering. Men att boota till CPU-Z borde den nästan klara av tycker man..
Kom gärna med tips och idéer på vad som kan vara intressant att köra, hade varit kul om man i alla fall kunde bidra med någon liten poäng i Hwbot, även om mina förutsättningar inte är de bästa. Fritt fram med flame för att man som chefredaktör inte sitter på hetare grejer, en omvänd arbetsskada skyller jag på..
Sparka gärna på mig om det inte kommer några uppdateringar, det är kanske den största anledningen till varför jag startar tråden!
Tekniknörd som gillar att träna.
En snabb uppdatering. Har hittat SSD:n och samtidigt packat upp ett paket från gbglassen. Mattias tyckte synd om mig och mina trötta minnesmoduler så han skickade mig ett par Crucial Ballistix som ska vara goda för runt 1 200 MHz. Borde räcka då moderkortet knappast klarar mer än runt 530 MHz FSB, om ens det.
[Image Can Not Be Found]
Den som lever får se, tack till mattias som utrustade en av mina flaskhalsar i alla fall!
January 4, 2005
Kul att du satt igång, ta av sidåplåten på chassit är ju nummer 1 för vardagsklockning så du går den rätta vägen:p Jag är bara glad om stickorna kommer till användning så slit dem med hälsan. cas 4-4-4-10 och gärna 2.3V och uppåt för att de ska trivas. En 32M i 4ghz tycker jag är ett bra första mål för dig, kör hårt!
December 28, 2005
Bra att du tar tag i det! Budget och "Old School" överklockning är riktigt roligt! Flytta ut datorn utomhus och i med massa fläktar, brukar bli bra!
Maxade min gamla 3700+ på luft för några år sedan en kall kväll
http://valid.canardpc.com/show.....?id=258656
Jag hoppas kunna visa upp 478 klockning med LN2 kommande vecka eller så.
Referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=314
February 6, 2009
Ja det är ditt fel mattias! Nu när du skickat minnen o allt måste jag ju göra något av det!
32M säger du, ja det kanske är något att sikta på..
Jag har ju bara någon meter till balkongen här, kan bli läge att dra ut skiten. Men fan vad trött jag blir på att ha ett dåligt chassi, hade man bara haft utrymme för en öppen rigg hade det ju varit en fröjd. Kul att se lite annan old school klockning Doman! Ska se vad jag kan göra, ser fram emot 478 på LN2, där finns det ju frekvenser att hämta i alla fall.
Ja för sitt ändamål funkar de fint, har faktiskt kört överklockat 24/7 hela året. Först 3,5 sen drog jag ner det till 3,2 när jag hade någon blåskärm då och då men orkade inte pilla mer. Legat på låga spänningar också så det borde finnas att ta av.
Ja då var första passet avklarat och det gick väl ungefär som jag väntat mig, inte så jävla lysande.
Det mesta pekade på att jag utan större problem skulle kunna dra processorn till en bit över 4 GHz på luft, åtminstone i 2D-tester och CPU-Z. Både moderkort och minne ska vara goda för en bra bit över 500 fsb, men tyvärr visade det sig att processorn var en sällsynt tråkig sak. Som en strömsnål Q9400S CPU hade den inga problem att skala högt i frekvenserna utan några högre spänningar, men tyvärr fallerade allting på grund av en hederlig gammal FSB-vägg. Vid 474 MHz +/-1 var det tvärstopp oavsett hur man vände och vred på grejerna.
Fick lite MSN-assistans av Henry och även om det kanske gått att komma längre så var det även då omöjligt att komma över 475 MHz FSB. Jag har fått helt annan respekt för er som deltog i SMPC2009 och fastnade på FSB-väggar.. mer frustrerande grejer får man ju leta efter.
Det slutade istället att jag lekte lite med processorspänningen för att se vad jag kunde komma undan med för att nå väggen vid runt 3 790 MHz. Slutade med att jag kunde dumpa i 1,32V vid 3 782 MHz. Högsta verifierade dumpen blev dock 3 792 MHz med oproportionerligt hög vcore.
http://valid.canardpc.com/show.....id=1417719
Har en skärmdump på SuperPi 1M också vid 3 786 MHz, ren ”stabilitetstest” utan några som helst tweaks vilket säkert syns. Men tappade gnistan något när jag sprang in i FSB-väggen så tidigt.
[Image Can Not Be Found]
Det finns säkerligen lite mer att kräma ur men efter ett par timmar med fsb-vägg får jag ladda om innan/om jag kör på igen.
Det som kommit ut ur denna sessionen är annars ett grymt köpa-nytt-sug och en något högre 24/7-frekvens på 3,32 GHz, som garanterat går att höja ytterligare om jag bara pillar lite men Intel P45 med fyra DDR2-800 moduler är ingen höjdare på FSB-klockning det heller.
Jag lyckades med mitt delmål att ta mina första hwbot-poäng, men 0,2 poäng till laget är kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på haha
Tack till Henry för tipsen på MSN och Mattias för minnesutlåningen!
January 4, 2005
Kul att du kommit igång! Överklockning handlar mycket om att ta sig förbi väggar och hinder så det är bara att samla kraft och testa vidare:) Det kan mycket väl vara så att du inte kommer ta dig förbi fsb-väggen men fatta penna och papper och börja testa om NB gtl ref kan ta dig lite högre.
gbglassen;1256035 wrote: Kul att du kommit igång! Överklockning handlar mycket om att ta sig förbi väggar och hinder så det är bara att samla kraft och testa vidare Det kan mycket väl vara så att du inte kommer ta dig förbi fsb-väggen men fatta penna och papper och börja testa om NB gtl ref kan ta dig lite högre.
Jo det är ju så, har ju övervakat överklockningsevent och anordnat tävlingar i snart 10 år och även om man själv kört lite så fattar man inte hur jävla mycket tid och jobb det går åt förrän man verkligen försöker ta sig förbi de här gränserna på allvar. Som tur var behöver man ju inte slita ihjälp sig om man inte vill, man kommer ju en bra bit med vanlig svensson-överklockning, men när man ska ta nästa steg då blir det svettigt.
Calathea;1256041 wrote: Väldigt kul med en chefredaktör som är med och tar poäng på boten! Dåliga cpuer finns det gott om, man blir desto gladare när man kommer över nåt bra
Hehe tack för de uppmuntrande orden, varken tiden eller hårdvaran är väl den bästa. Men det är för kul för att hålla sig ifrån. Mitt närmsta mål är nu att ta mig upp över 1 poäng, drömmen är tvåsiffrigt!
Men då behövs det nog ny rigg har jag en känsla av.
Ja det måste vara som julafton, kan bara tänka mig hur mean machine kände sig när han hittade vinnar-CPUn i SMPC2009, den enda som inte sprang in i väggen.
October 14, 2007
Grafikbenchar säger ni.. men är det verkligen rimligt att kunna pressa sig så högt med så pass kraftig CPU-begränsning som jag har atm? Vantage borde väl vara minst CPU-begränsat, men jag har bara luftkylt grafikkort (5870) och en trött liten C2Q CPU. Vad borde vara rimligt tror ni som är bättre insatta?
Har ju faktiskt även ett 8800GTX liggandes någonstans, men har tyvärr ingen vettig kylning till det. Bara stock.
December 29, 2009
Anton Karmehed;1256068 wrote: Grafikbenchar säger ni.. men är det verkligen rimligt att kunna pressa sig så högt med så pass kraftig CPU-begränsning som jag har atm? Vantage borde väl vara minst CPU-begränsat, men jag har bara luftkylt grafikkort (5870) och en trött liten C2Q CPU. Vad borde vara rimligt tror ni som är bättre insatta?
Har ju faktiskt även ett 8800GTX liggandes någonstans, men har tyvärr ingen vettig kylning till det. Bara stock.
GTX ger fina P även med stockkylning, 100% fanspeed och okänsliga öron så e de bara att köra.
Hmm frågan är om inte GTX 8800 får bli första försöket då, måste byta kylare på 5870-kortet annars och Spitfire är allt annat än smidig. ^^
Accelero 5870 är kanon vid vardaglig användning men vid bench är det mindre kul pga VRM-kylaren.
Hur är det med de äldre korten som GTX8800, vad är det för drivrutiner och mjukvara som gäller? Var ju år och dar sedan man körde med de grejerna
January 26, 2010
Anton Karmehed;1256093 wrote: Hmm frågan är om inte GTX 8800 får bli första försöket då, måste byta kylare på 5870-kortet annars och Spitfire är allt annat än smidig. ^^
Accelero 5870 är kanon vid vardaglig användning men vid bench är det mindre kul pga VRM-kylaren.Hur är det med de äldre korten som GTX8800, vad är det för drivrutiner och mjukvara som gäller? Var ju år och dar sedan man körde med de grejerna
Jag har snart 2st HD4850 över, ska bara leka färdigt själv först! Fast att byta hårdvara mellan medlemmar (hwbot) är säkert inte tillåtet. Fast ifall det är det och du är sugen kan du slänga iväg ett PM!
tack för erbjudandet Hirsch! Men som du säger är det nog lite vanskligt att cirkulera grejer på det viset. Jag får försöka göra något med mina egna kort först, ska bara hitta tid.. Har ju lite andra grafikkort på gång som är något intressantare och som kräver en hel del omsorg...
1 Guest(s)