February 4, 2003
Jag har tidigare haft en Chieftec Miditower, tillsammans med vattenkylning. Följande komponenter:
Maze 4 - CPU
Z-block - NB
DD block för Gforce-4 - GPU
Ehneim 1250 - pump
Heatercore
120mm (evercool)
5.25 tank
Men eftersom platsen tog slut i chassit så sålde jag det för någon dag sedan. Nu har jag istället sålt mitt gamla chassi. Och beställt ett nytt fulltower från Chieftec.
Har lite frågor.
1.) Ska jag köra den passiva kylningen (Zalman som jag redan äger) eller DangerDen GPU block (som jag också äger)
2.) Tycker ni jag ska placera Heatercore där vid 92mm fläkten (ovanför PSU) på fulltowerern som kommer. Eller samlas det luft där isåfall ?
3.) Har köpt 4st Papst 12 db fläktar. Är det för många? Huvudprioritet är TYST, inte klockning. Tänkte ha två stycken
Papst fläktar som spottar in kall luft i fronten, och två där bak.
Samt den som följer med Chieftec i sidan. Eller låter den den
i sidan så mycket att jag köpt Papst i onödan ?
4.) Tänkte använda ljuddämpningsmatta för att ytterliggare göra det tyst. Säg inte saker som ni inte har erfarenheter om. Vill höra av folk som VET och testat eller av andra anledningar vet. Inte av personer som gissar.
Ska jag satsa på Biltema mattor (20mm där det går, och 10mm annars). Verkar jobbigt om jag måste syssla med asfaltsmatta också.
Vad tror ni ger bäst resultat. Biltema eller två stycken
http://www.pcaction.se/Products/Sim...px?ItemId=89053
Kom gärna med andra bra förslag på mattor. Inte Mekanomen, för dem har jag inte i närheten.
5.) Fläktkontroller. Har redan en Vantec med FIREWIRE / USB i fronten, men dispalyen på den är kass. Tänkte använda den till radiator fläkten dock, och använda frontportarna.
Men vilken fläktkontroller ska jag använda till övriga? Eller behövs det inte till Papst? Är "extremt" känslig mot ljud.
6.) Sist jag körde vattenkylning i Miditowern så "dånade"
det alldeles fruktansvärt. Hur undivker ni vibrationer från pumpen (1250) på bästa sätt. Tips?
Testade med flera underlag utan kanon resultat. Vibrerade alltid som tusan =) (det var avluftat, har tank!)
Kan komma mer frågor sen!
Återkommer med bilder sen när det börjar lida mot sitt slut, och under arbets gång.
mvh/David
April 5, 2003
Vad har du för grafikkort? Zalmanen räcker till mkt men inte till allt så...
Sen angående fläktarna så ska 4 vara nog, den i chassi sidan ska du nog skippa helt å sätta dämpmatta över hela sidan, tror jag ger mest. Resten får nån annan svara på för jag hinner inte nu 😛
December 15, 2003
Jag kör med Biltema 10mm mattor (svinbilligt jämfört med vad vissa butiken har mage att ta) och det har funkat kanon, det var dock bökigt att klistra mattorna på vissa ställen, tex mellan nätdel o chassi .
Och jo nu är datorn på bordet bredvid skärmen ganska tystare (har ingen DB-mätare men använder ett st öra) dock har tempen stigit ca 4 grader (den varierar så jävligt i min låda, slösurfar jag som nu ca 32 grader men spelar jag feta 3d-spel så ögonen blöder så hoppar den upp till ca 40 grader)
1 Guest(s)