September 17, 2001
Idag lade jag ut lite pengar på en feting fläns med fläkt på... kapacitet till att kyla en AMD 850MHz ...
Har sågat till flänsen i passade storlekar till minnet och gpun, filat dessa och även slipat lite me stålull. Nu är dem fina !
Bara lite frågor innan jag stänger ner och monterar;
[*] Kylpastan, hur fett lager skall jag ha på minnena och gpun? Ett tunnt laget = hur tunnt?
[*] Räcker det med kylpastan? Sitter flänsarna verkligen fast sen?
[*] Vart tycker ni att fläkten skall fästas? Kärnan eller på minnet fram eller bak? Finns ju på båda sidor!
September 17, 2001
Hade bara tänk att säga att jag nu satt på flänsar på minnen, på kärnan fanns redan en, dock inte alls bra. Skall även den bytas ut. Har en fläkt som jag skall fästa därmed, men hur skall den få ström? Finns nämligen ingan "fan-uttag" kvar. Det trepin. Någon? Hur skall jag göra?
Tacksam för snabbt svar :grin:!
Och för er som ville veta... kör mitt GF4 MX420 stabilt i 300/420 nu för tiden ... Fick dessutom 5110 3D marks... ska strax uppdatera min profil p.g.a. detta ...
Försök gärna besvara frågan angående fläkten, tack!
December 29, 2001
Du kan koppla den till moderkortets fläktuttag istället. Det gjorde jag när min grafikfläkt pajade. Har du inga lediga så kan du köpa på en "3 till 4 pin kabel" på
artikelnr: 38-665
kostar 29kr +frakt
Har du inga 4 pin kontakter kvar så får du köpa en Y-kabel (nr: 38-072). Kostar 29kr.
Vet inte om det finns 3 pin Y-kablar. Tror inte det iaf.
December 2, 2001
Löd ihop alla fläckt kablar till den klump (en plus och en minus) och sedan tar du en kontakt som passar i grafikkortets fläcktutag och ansluter till lödklumparna och så på det sättet kör du alla fläckar på uttagt på grafikkortet. Har själv gjort så med 4st Chassifläcktar när uttagen på moderkortet tog slut
Ända nakdelen jag kan se är att du kan inte i några program kan kolla hur fort fläcktarna snörrar men de e inget man lider alvaligt av.
September 17, 2001
On 2002-06-21 22:09, YemanCool wrote:
Löd ihop alla fläckt kablar till den klump (en plus och en minus) och sedan tar du en kontakt som passar i grafikkortets fläcktutag och ansluter till lödklumparna och så på det sättet kör du alla fläckar på uttagt på grafikkortet. Har själv gjort så med 4st Chassifläcktar när uttagen på moderkortet tog slut
Ända nakdelen jag kan se är att du kan inte i några program kan kolla hur fort fläcktarna snörrar men de e inget man lider alvaligt av.
Nej, det är la ingen fara... men tilldelas inte fläktarna mindre strömstyrka då? Så att de delar 12V på 4 i ditt fall? 3V på var och en?
September 17, 2001
On 2002-06-21 21:13, Robman_87 wrote:
Du kan koppla den till moderkortets fläktuttag istället. Det gjorde jag när min grafikfläkt pajade. Har du inga lediga så kan du köpa på en "3 till 4 pin kabel" påartikelnr: 38-665
kostar 29kr +fraktHar du inga 4 pin kontakter kvar så får du köpa en Y-kabel (nr: 38-072). Kostar 29kr.
Vet inte om det finns 3 pin Y-kablar. Tror inte det iaf.
Tackar för tipset! Det sköna är att vi här i Borås har Kjell & Company butik ! Där jag köte fetingflänsen me fläkt på :grin:...
1 Guest(s)