Pump problem|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pump problem
Uggle
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 6, 2005 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Hej

Jag har en hydor L30 pump som bara är några veckor gamal men nu har den börjat göra mysko ljud ifrån sig 😕 . Sedan i går har den även gjort ett ljud som kan liknas vid en kaffebryggare eller när man kokar vatten :arg: .. Jag har ingen aning om vad det kan vara (låter inte lågt precis) för problem. När den har stått och gått i några timmar stänger den tillslut av sig :cy: . Har inte kört den "torr" och har inte tappat den eller något sådant.

Hjälp uppskattas!!

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
904105
June 6, 2005 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

Säker att du inte har luft i systemet? Då kan man få kaffebryggarljudet.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
904151
June 6, 2005 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Som ovan luft/gas i systemet..
samma princip dom det blir bubblor i botten på ett glas med vatten om det står länge.
Stäng av pumpen ett tag och låt bubblorna stiga/lösa upp sig.

Om pumpen vibrerar konstigt och har sig ska du nog vara mer uppmärksam!

Uggle
Medlem
904152
June 6, 2005 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Ja jag är helt säker...annars så skulle det vara en bra möjlighet. Men jag bleedade systemet väl innan och om det skulle var luft i pumpen skulle nog inte leda till att den stänger av sig efter ett tag... Efter ytterligare observationer får jag inget flow i system iheller när jag sätter igång den :cy:

Uggle
Medlem
904153
June 6, 2005 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Som ovan luft/gas i systemet..
samma princip dom det blir bubblor i botten på ett glas med vatten om det står länge.
Stäng av pumpen ett tag och låt bubblorna stiga/lösa upp sig.

Om pumpen vibrerar konstigt och har sig ska du nog vara mer uppmärksam!

Jag har nu låtit pumpen vara i 10 timmar ingen bättring 🙁
Jo den viberar väldigt oreglbundet

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
904411
June 6, 2005 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hydor-pumparna går ej öppna va? Låter som impellern kan vara spräckt eller något i den stilen... men borde den ju inte vara om du ej tappat pumpen, dock vet man ju aldrig vad som skett under leveransen. Var har du köpt pumpen? har du köpt den i en lokal butik rekomenderar jag dig att gå dit och byta ut den på garantin. Annars får du väl undersöka noggrannare vad som kan vara fel, var ifrån köpte du den? är den köpt i USA eller annat land som kör 60Hz kan det vara felet. Ganska säker på att jag iaf till Eheim-pumpar sett Impellrar skapade för 60Hz, alltså olika beroende på vilken frekvens elnätet ligger på. Vet att om man t.ex. kör en växelströmsmotor på likström "låser" sig motorn, kör man på fel frekvens borde problem som ditt kunna uppstå.

Vet dock inte vad som skiljer en impeller på 50Hz från en på 60Hz, då jag fått för mig impellern mest består ev en "propeller" och en magnet, kan vara avstånd mellan bladen, eller justering av N och S-pol. Annars kan du alltid skicka ett mail till Hydor och fråga, om det ej finns felsökning på hemsidan.

Uggle
Medlem
904520
June 6, 2005 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Hydor-pumparna går ej öppna va? Låter som impellern kan vara spräckt eller något i den stilen... men borde den ju inte vara om du ej tappat pumpen, dock vet man ju aldrig vad som skett under leveransen. Var har du köpt pumpen? har du köpt den i en lokal butik rekomenderar jag dig att gå dit och byta ut den på garantin. Annars får du väl undersöka noggrannare vad som kan vara fel, var ifrån köpte du den? är den köpt i USA eller annat land som kör 60Hz kan det vara felet. Ganska säker på att jag iaf till Eheim-pumpar sett Impellrar skapade för 60Hz, alltså olika beroende på vilken frekvens elnätet ligger på. Vet att om man t.ex. kör en växelströmsmotor på likström "låser" sig motorn, kör man på fel frekvens borde problem som ditt kunna uppstå.

Vet dock inte vad som skiljer en impeller på 50Hz från en på 60Hz, då jag fått för mig impellern mest består ev en "propeller" och en magnet, kan vara avstånd mellan bladen, eller justering av N och S-pol. Annars kan du alltid skicka ett mail till Hydor och fråga, om det ej finns felsökning på hemsidan.

Hydor pumparna går att öppna....Jag köpte alla mina vatten komponenter på http://www.overclockers.se så det borde inte vara ström problem.Jag har mailat hydor men änsålänge inget svar...jag har även mailat overclockers men eftersom det är röd dag väntas jag inte få svar förän imorgon och jag kan inte ringa iheller deras butik är i norrland och jag bor i skåne så åka upp är inget alternativ..

Ska tacka alla som hjälper till också 😎

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
904701
June 6, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey... kollat så inte magneten till impellern är spräckt?
Vad står det på pumpen? vad ska den matas med för spänning och vilken frekvens?
Nä, åka dit verkar väl inte så rimligt då... Låter som ett konstigt fel... den drivs från vägguttaget va?
Vet inte vad som kan vara fel, hoppas Overklockers och Hydor har några idéer, skriv gärna när du löst problemet, så man kan lära sig något.

Uggle
Medlem
905095
June 7, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Okey... kollat så inte magneten till impellern är spräckt?
Vad står det på pumpen? vad ska den matas med för spänning och vilken frekvens?
Nä, åka dit verkar väl inte så rimligt då... Låter som ett konstigt fel... den drivs från vägguttaget va?
Vet inte vad som kan vara fel, hoppas Overklockers och Hydor har några idéer, skriv gärna när du löst problemet, så man kan lära sig något.

okey, jag ringde till overclockers idag. Men dom sade bara att jag skulle torka ur systemet och skicka iväg den till dom, hittar dom inget fel på den så blir jag debiterad med 250kr :arg: . Så där får man ingen hjälp 🙄 .
Så idag torkade jag ur systemet och öppnade pumpen... Magneten är inte sprucken men därimot verkar det som om "propellern" slirar runt i sitt fäste. Propellern ska sitta fast på magneten men den har lossnat ur sitt fäste. Den försöker snurra men den slår så pass mycket i fästet att den inte får tag i vattnet. ungefär så men det är väldigt svårt att säga ioch med att jag inte har erfernheter med hydorpumpar innan wink. Men jag kan bara säga att jag har tappat lite förtroendet. Men men en gång är ingen gång men två gånger är två gånger för mycket. Om man skulle runda av.det verkar som ett helt konstruktions fel. Ja den går via vanliga utaget. Så jag ska skaffa ett pumrelä kit.

Aja jag tackar alla för hjälpen och jag kommer skriva här igen när jag får reda på lite närmre vad felet var och hur det har gått. Kommer förmodligen att lägga upp en projectlogs tråd i sommar 😀
Synes

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL