July 17, 2002
[NH wrote: Noddan]Är det någon här som vet vart man kan få tag på en vattenpump som minusgradigt vatten med glykol i?
Den behöver ha hyffsat vattenflöde då den ska användas till datorkylning. Och en annan fråga, vad händer om man kör t.ex en eheim-pump i minusgradigt vatten med glykol.
Jag kan tyvärr inte svara något närmare på dina frågor, men måste ändå ställa en själv... Hur i hela friden får du ner vattnet till minusgrader?
December 19, 2002
Kom precis på vad som borde funka hur perfekt som helst. Såna pumpar som sitter till spolarvätskan i bilar. Den är ju gjord för att klara av vätskor ner till åtminstone -40°C med div. trevliga och otrevliga tillsatser.
t.ex. http://www.micro.se/Products/i.....temid=2856
Det finns även utan tank och i olika kraftiga utföranden. Jag har inte den blekaste om hur mycket vatten dom pumpar runt eller hur mycket ström dom drar. Men det är ju en billig lösning. Fast dom kanske väsnas lite iofs. Cirkulationspumpar till villor borde oxå funka bra. Dom är ju i regel av väldigt hög kvalitet.
January 8, 2001
tror att spolarvätskepumpar är ett ytterst dåligt alternativ pga det otroliga väsen som de för.... jag menar de hörs juh över motor/väg/stereo när man kör i 100 knyck.... vill inte ens tänka på hur mycket det skulle låta i den datorlåda
edit: dessutom är jag skeptisk om de klarar att köras "en längre tid", de är juh endast konstruerade att gå typ 5 sekunder åt gången
June 19, 2002
Tack för alla svar!
Jag planerar att bygga en waterchiller helt enkelt, jag får väl ta och testa med en eheim 1060 eller 1250 och se om den fungerar då helt enkelt.. Ingen som vet en som garanterat fungerar?
Jag vill ogärna använda en spolarvätskepump då den säkerligen inte har tillräckligt tryck eller behaglig ljudnivå.
January 5, 2003
The Whistler wrote: [quote=[NH]Noddan]Är det någon här som vet vart man kan få tag på en vattenpump som minusgradigt vatten med glykol i?
Den behöver ha hyffsat vattenflöde då den ska användas till datorkylning. Och en annan fråga, vad händer om man kör t.ex en eheim-pump i minusgradigt vatten med glykol.
Jag kan tyvärr inte svara något närmare på dina frågor, men måste ändå ställa en själv... Hur i hela friden får du ner vattnet till minusgrader?
jag är ingen expert o reagerade först jag me.. men om man läser liite liite nogrannare ser man att det står glykol i och de har väll förmågan att hålla sig i flytande form vid låga(höga? ;D) minusgrader..
1 Guest(s)