March 29, 2002
Pumpen stör ut skärmen,
ja den gör faktist det.
Jag måste ha datorn bredvid skärmen då min datormöbel inte funkar annars.
Nån som har nån tanke på hur jag kan 'isolera' bort pumpen.....
Antar att det är elektromagnetik som strular lite, e ingen jättefara men en del flimmer som blir rätt jobbigt efter långa pass ..
March 20, 2001
Den stör skärmen ja.. men det är rättså svårt att skärma av elekromagnetisk strålning... är inte säker på att det dära det som stör skrämen men vi har diskuterat det dära på skolan och det kom fram att det var rättså svårt.. det enda jag kan tänka mig som kan ge nån effekt är bly. Men vet inte om det funkar heller.
March 29, 2002
smirn, kolla här
http://w1.606.telia.com/~u6060...../cliffrig/
Den e för övrigt till salu - kolla köp sälj
June 28, 2001
altså, det spelar ingen som hellst roll hur mkt dämpmatta du har imellan, det leder ju inte dom elektromagnetiska vågorna.
men testa med lite folie imellan, tror bly kan ta bort en del oxå, men det är svårare o få tag i.
finmaskigt nät av nått slag hjälper oxå.
Föresten, fick en ide' ! en jordad kabel borde ju kunna ta bort störningar. kan ju funka med Folie som har kontakt med shassit som går runt pumpen lr liknande.
October 7, 2002
Mind wrote: altså, det spelar ingen som hellst roll hur mkt dämpmatta du har imellan, det leder ju inte dom elektromagnetiska vågorna.
men testa med lite folie imellan, tror bly kan ta bort en del oxå, men det är svårare o få tag i.
finmaskigt nät av nått slag hjälper oxå.
Föresten, fick en ide' ! en jordad kabel borde ju kunna ta bort störningar. kan ju funka med Folie som har kontakt med shassit som går runt pumpen lr liknande.
Det du borde göra för att vara helt säker, är att bygga en "plåtburk" runt pumpen. Jag är tveksam till att folie leder ström tillräckligt bra (särskilt alu-folie är otroligt tunn, så den gör nog ingen större skillnad trots att alu leder ström bra! om inte annat borde folien på dämpmattan gjort skillnad då...) Någon eller några millimeter stålplåt "borde" göra susen... Helst jordad (speciellt mtp att datorchassit inte räckt, som ju är indirekt jordat...), men det kan nog göra en del nytta ändå... Bly låter onödigt tungt, är dessutom förmodligen ingen vidare ledare...
RMI (elektromagnetiska störningar) är för övrigt ett av de större skälen till att datorburkar är gjorda i plåt och inte exempelvis kraftigare plast...
February 13, 2001
Troligen så är de magnetiska störningar du har. Du ska nog ha nån sort avmagnitiserare det är där bly kommer in i bilden eller kan de va bra med en avmagnetiserare som brukar sitta i satelit högtalare. Vet inte var man får tag på såna. Men jag vet inte om det är de felet du har.
Jag vill ha lite mer info.... Hur är pumpen inkopplad? Är de 3 pins kontakt? Har du kapat kabeln?
March 29, 2002
Pumpen e kopplad rakt in i strömkontakten just nu..gettolösning.
Här e lite bilder
http://w1.606.telia.com/~u6060...../cliffrig/
Som du ser så är burken nära skärmen.
Kan avslöja att 5 lager frigolit ej funker
2 Guest(s)