August 16, 2003
jag pinmoddade min xp2400 idag, så den går nu i 10*2xx
jag Primade för en stund sedan i 10*250 och jag hr en sådan Vcore så att den ska toppa ur på närmare 2.3GHz
jag kollade i Speedfan, PWM: 73C kollade på grafen precis under 75C hade den gått, tabbade fram en NH ruta, 30 sec senare slocknade allt och man hörde sånn där "bios musik"
det var inte Vcore som var för hög, och det var inte CPU tempen (kör ju vatten trots allt) så det måste vara kondingarna, jag kände med fingret, det är så att man bränner sig på dom vid CPUn, luften i min dator är sval, jag har 3 fläktar som blåser in luft i fronten, och med PSU och radiator så har jag totalt 4 fläktar som blåser ut luft på baksidan, ändå ~75C.
vad ska jag göra? limma fast kylflänsar på kondingarna?
atm har jag 56C och då kör jag så idle som det går, 0.0-1.6% CPU useage, men det stiger ju snabbt såfort jag startar något 🙁
August 16, 2003
da0, klistrade på två st Zalman BGA mini blå alu flänsar på dom två större vad dom nu heter, men det finns minst två till som är jobbigt varma, två mindre som sitter mellan kondensatorer, inmellan där kommer jag inte med dom flänsarna jag har.
var sitter temperatur sensorn?
62C idle nu
August 16, 2003
d0h, trodde att jag hade skrivit det (gjorde det i en annan tråd..)
Abit NF7-S2G
jag märkte att PWM droppade i temperatur kraftigt när jag sänkte VCore 1 steg, det är bara det att mitt o/c resultat sjönk jobbigt mycket då ochså.
moderkortet har följande Vcore inställningar:
standard (+0%)
(+6%)
(+12%)
(+14%)
jobbigt stort mellanrum altså
kanske är att moderkortet inte vill så mycket mer, jag har den stabil i 10*215 just nu med +6% innan så klarade den 25MHz mer med den spänningen stabilt.
hur mycket hjälper det att höja LDT voltage?
och är det innom vissa gränser man ska hålla sig på den eller är det lugnt att sätta den på max?
August 16, 2003
jag har nu pinmoddat om processorn en tredje gång. så nu är utgångsläget 12.5*166. detta för att moderkortsskiten (Abit NF7-S2G) inte änns var stabil med 200fsb som den SKA klara. efter bara någon minut med Prime95 med 200fsb så kunde datorn bara stänga av sig och ge ifrån sig varningsljud, och då var inga spänningar höjda till fantasinivåer, ingenting var för varmt. skit moderkort helt enkelt.
men tack för den hjälpen jag har fått
August 16, 2003
men wtf?
varför fungerar min skit då?
processorn har varit 12 timmar prime95 stabil (sen stängde jag av för att spela 😛 ) i 2175MHz så om jag sedan kör processorn i 2100MHz med samma Vcore på 200fsb, varför stänger den bara av sig efter någon minut av Prime95? det är lite konstigt att jag kunde köra 3h stabilt med en fsb på 210(+?) och sedan på 200 så stänger den av sig och ger ifrån sig sånnt där ljud som att den stängde av sig pga överhettning av processorn, men detta gjorde den även om shutdown och warning temperature var disabeld :S
August 16, 2003
X^nder, man kan göra på olika sätt, ett vanligt sätt är att man slaktar en gammal IDE/floppy kabel och tar dom små metalltrådarna och stoppar ner dom i dom hålen man vill sammanbinda på socketen. eller som jag gjorde att jag tog konduktiv silverfärg och "målade ihopp" pinnarna. jag tyckte detta verkade enklare då det var trångt som satan att änns få ner mina händer i nivå med socketen i mitt chassi (mycket kablar och slangar överallt 😛 )
på den här sidan så väljer du hur och vad du vill göra och så får du upp vilka du ska sammanlänka.
http://www.ocinside.de/go_e.ht.....inmod.html
för bilder på hur det kan se ut: http://images.google.se/images.....B6k+bilder
August 16, 2003
jag vet inte om man kan eller inte kan köpa i en vanlig penaffär, men jag köppte min på Elfa, den som dom här på NH rekomenderade i Guiden för Multiplier upplåsning
1 Guest(s)