August 11, 2005
Behöver hjälp med att klocka min dator i sign!
Jag kan inte klocka mer än till 3,78 ghz. Hur jag än försöker så funkar det inte med en högre fsb än 410-420, datorn startar bara om när den kommer till xp-loggan (med den rullande grejsimojsen).
Såhär ser det ut för tillfället:
Cpu: Q6600 G0
Moderkort: ASUS P5B-Plus Vista Edition
BIOS: 0804
Stepping: G0
Multiple: 9
FSB: 415
Clock: 3735MHz
Vcore [enligt BIOS] Auto
Vcore [enligt CPU-Z] 1.528
Vdimm: Auto
vNB: Auto
vSB: Auto
RAM tillverkare: Crucial BallistiX DDR2
specifierad hastighet: PC 6400
Egentlig RAM hastighet: 830MHz (1:1)
Kylare: Thermalright Ultra-120 eXtreme
Fläkt: Noctua S12-1200
Temp avg idle: 33-42
Temp avg load: 52-62
Stabiliteten är väl inte att prata om, funkar prima att göra "vardagliga" saker med samt pi 8M, men i everest benchmark klarar den bara ~10 mnuter...
Vad ska jag göra för att få den 1) stabil i load eller 2) få upp frekvensen?
August 11, 2005
nvidiaamd wrote: jag skulle som gröngöling (;P) gissa på att det är antagligen MB.
prova med en annan MB om du har tillgång, kanske ett DS3R, eller Blitz (kan vra lite dyrt);D
Alla tankar/idéer är välkomna 😉
Har tyvärr bara delarna i sign att hålla mig till...
La märke till en sak dock, går jag in i everest hittar jag under dator- DMI - processor att maximal klockningshastighet ligger på 3800. Är det något bullshit eller kan man överstiga värdet som står skrivet där? (Jo, jag vet, i mitt fall verkar det vara just 3,8-gränsen som jag har svår att ta mig över)
August 11, 2005
Fackamato wrote: Prova att ändra vcore manuellt? Dvs öka den. Minnena begränsar inte?
minnena ställer till det om jag kör dem i 1000+, men nu kommer jag inte upp i dem hastigheterna när jag kör 1:1.
Är lite rädd att höja vcore manuellt, den ligger på 1,53 enlgt cpu-z redan vid 420 i fsb...
August 5, 2003
Du menar att du inte höjt Vcore och att den ligger på 1.53V, brukar inte q6600 liggga org på ca 1.35V det gör min? Och inga andra spänngshöjningar heller? Kolla i bios vad Vcore ligger på, och sen kan du öka den ett snäpp eller två sedan kan du prova att öka spänningen till NB och SB med lite. Sen ska du vara ganska nöjd med att "bara" komma upp i 3,78ghz 🙂
August 11, 2005
The Mutt wrote: Du menar att du inte höjt Vcore och att den ligger på 1.53V, brukar inte q6600 liggga org på ca 1.35V det gör min? Och inga andra spänngshöjningar heller? Kolla i bios vad Vcore ligger på, och sen kan du öka den ett snäpp eller två sedan kan du prova att öka spänningen till NB och SB med lite. Sen ska du vara ganska nöjd med att "bara" komma upp i 3,78ghz 🙂
Vcore är satt på auto.
Provat att hlja vcore till 1,6, nb till 1,25 och sb till 1,4(?) men samma sak händer ändå, den är stabil som fan i "vanligt" användande, men klarar inte av att belastas på alla fyra kärnor.
Jo, vet om folk som har problem med att komma upp i 3ghz, men jag ville ju ha meeeera 😀
August 11, 2005
nvidiaamd wrote: är inte den där som ett j**la värmeelement cid dem fralvenserna??
proppen: "is it hot in here or is it just me?" 😀
SYftar du på spänningarna? 😀
Njae, i vanligt användane är den rätt ok imo, mellan 35-45 grader.
För tillfället (415*9@5,28v) ligger temperaturerna mellan 32-44 grader och i load (iaf de tio minuterna jag kan maxa cpu:n) ligger de stadigt mellen 55-65, så inte så himla farligt ^^
1 Guest(s)