Råd om vattenkylning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Råd om vattenkylning
Alzer
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 21, 2004 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett såntdär mainstream Chieftec chassi med 6 st 80mm fläktar. Jag har en Zalman CNPS7000A-ALCU som kyler en AMD Athlon XP 2500+ och har runt 45 grader på den, jag har också ett MSI GeForce 4 Ti4200 kort med stockkylning som ligger på 40 grader. Min fråga är då: är det värt att skaffa vattenkylning ur temperaturaspekt, jag bryr mig nämligen inte om ljudnivån så mycket.. Och sedan lite generella frågor: Hur mycket plats tar alla saker som används till vattenkylningen? Vilka delar behöver man för ett CPU/VGA System? Är det någon idé att lägga ut extra pengar på att kyla nordbryggan (har ett Abit KD7A med en 40mm fläkt på NB)?[/url]

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 292
650892
June 22, 2004 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, om du inte bryr dig om ljudet så mycket så är det nog inte värt det. Det kostar ändå en hel del om man ska ha bra grejer. Dubehöver en pump (300-800) en resevoar (~200) slang, radiator (500-900), cpu,vga block (300-500 st.) och fläkt till radiatorn. Lite waterwetter eller nåt och slang klämor och grejer, i slut ändan brukar det kosta en jävla massa. Om du köper ett lite billigare paket brukar de inte vara nåt vidare. Om du ska ha rejält lägre temperaturer så räkna med åtminstånde 2500, och då är det ändå inte specielt många grader som man tjänar. Man ska tycka det är kul att greja med det för att det ska vara värt pengarna imo.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
650897
June 22, 2004 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

6fläktar i lådan !
jag har en fläkt totalt och min dator överlver.
dock vattenkylt CPU och GPU.
vattenkylning brukar man ju skaffa om man vill OC mkt eller få tyst på datorn.

Alzer
Medlem
651057
June 22, 2004 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, jag är inte så mycket för överklockning och ljudet stör mig som sagt inte så mycket...
men det är så att med 6 st fläktar så har jag ändå en casetemp på 34-35 grader, jag ska
förmodligen sätta in en 120mm i toppen samt att jag ska se över placeringen av in- och
utblåsfläktar i chassit och det borde väl sänka tempen lite.

Men säg att om jag t.ex vill ha ett vatten system som ser ut något som detta (förutom nordbryggan):
[Image Can Not Be Found]
vad kan det gå på?

Och ett annat scenario, jag vill inte överklocka men jag vill ha en tyst dator samt att hålla
temperaturerna på det som de ligger på nu ungefär, (VGA - 40 grader, CPU - 43 grader) vad kan det gå på då?

Och en till fråga, vilken slang är bäst att använda? 1/2" eller 3/8"?

Och är en tank verkligen ett måste? :bok: har läst lite om vattenkylning och har fått uppfattningen om att man kan välja att ha en tank eller att inte ha en.

Och Ikkitousen eller någon annan, du skulle inte tänka dig att orka plocka fram lite länkar på de olika komponenterna till mig?

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 292
651618
June 23, 2004 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jo då.

CPU block.
http://www.dangerden.com/mall/.....ks/rbx.asp

VGA block.
http://www.dangerden.com/mall/.....ze4gpu.asp

Radiator.
http://www.dangerden.com/mall/.....ercore.asp

Pump. (Eheim 1250, behöver en 110v till 220v omvandlare)
http://www.dangerden.com/mall/....._eheim.asp

Resevoar.
http://www.dangerden.com/mall/...../round.asp

Detta är altså rbx cpu block, maze4 gpublock, the dual heatercore, eheim 1250 och clear resevoar. På samma sida hittar du slang och slangklämor och allt vad du kan behöva. Dollarn ligger väl på ca 7.70. Kostar runt 45 dollar i frakt, svensk moms på 25%. Om du inte vill köpa från usa så har overclockers.se samma delar. Kan även kolla in swiftnets.com, de gör väldigt bra grejer. Kylning.com, gtek.se, datorbutiken.com och komplett.se har också vattenkylnings delar. Om du vill ha ett färdigt paket så kolla in vapochill.com. 1/2" tumms innerdiameter är bättre eftersom det ger bättre vattenflöde, blir ju lite tjockare slangar dock. Man behöver ingen tank, men det blir väldigt opraktiskt att fylla på vatten, antialg medel.

Alzer
Medlem
651651
June 23, 2004 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

ok! Tack så jättemycket för det grymt bra svaret!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 170
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL