November 15, 2003
Har ett Sapphire 9600Pro (520/342) som jag klockar med Rage3D Tweak (http://www.rage3d.com). Finns fler program, men Rage3d Tweak funkar ypperligt.
Hur mycket du kan överklocka beror på kvaliteten på just dina minneskretsar och gpu. Ingen som vet förrän man testar, får ha lite tur. Leta på Rage3d:s forum.
Värmeutvecklingen på ett 9600 är försumbar jämfört med t ex ett 9700 eller 9800. Finns lite trådar på rage3d från folk som satt på all möjlig kylning på ett 9600 och inte vunnit nåt alls ifråga om prestanda.
Ingen fara med garantin, så länge du inte ändrar i kortets BIOS är det ingen som kan bevisa att du överklockat det. Om du inte voltmoddar kortet ändras sannolikt inte livslängden. Bara att trissa upp frekvenserna tills du får artefakter eller låsning.
November 15, 2003
gagob wrote: poop - hur mkt vinner du på att tweaka?
Bra fråga, hade förstås varit en ännu bättre fråga om du specificerat dig lite.
Procentuell ökning (GPU): 520 (överklockad) / 400 (oklockad) = 30%
Procentuell ökning (mem): 342 / 300 = 14%
Om applikationen/spelet är beräkningskrävande vinner jag ungefär en tredjedel i prestanda. Skyfflas det mycket minne vinner jag mindre. Har inte orkat göra några fps-jämförelser. Det enda jag vet är att kortet är snabbare utan någon extra kostnad.
Gratis är gott!
2 Guest(s)