Har nyligen råkat stöta på en mjukvarubugg med Radeon HD 5870, kombinerat med Everest och GPU-Z. Är det någon annan som råkat ut för liknande problem? Spänningen skjuts upp till 1,65V (!) och buggen försvinner inte förrän man stänger av 3D och sedan startar om maskinen.
Mer info finns att läsa i min blogg.
Tekniknörd som gillar att träna.
jag har inte mätt något med multimeter, eftersom temps, spänningar och strömförbrukning säger samma sak. Det är som sagt 5-7 sekunder man har på sig innan skiten dör så det är inte det allra lättaste, inte minst eftersom buggen verkar vara väldigt random. Det sker inte alltid, och aldrig direkt när man startar ett 3D-test.
Men för att verkligen gå till botten med det behövs det ju lite grundligare undersökningar. Hur skulle ni rekommendera att jag gör mätningarna?
March 14, 2001
OfflineMäta spänningen? Vid utgångskondensatorerna på kortet, mät kontinuerligt och notera spänningen. Eller hur menar du?
Fråga är ju hur tillförlitliga någon av dessa mätningar är, möjligen att spänningen faktiskt ökar till 1.65V men att strömmen ökar från ~16A till 170A tycker jag låter lite mycket. Effektmätningarna är tyvärr inte så mycket att lite på heller eftersom den mätutrustningen inte är den bästa för dessa typer av laster. Men som en indikation och möjligen riktmärke kan det väl vara användbart, som i detta fall, något händer ju uppenbarligen.
January 4, 2005
Offlineom du inte kan övertala någon att stå och hålla mätpinnen åt dig så löd på en tunn mätkabel på kortet och fäst andra änden till multimetern så du har händerna fria, sen är det ju bara att försöka provocera fram buggen. Om du inte vill löda så får du vara snabb helt enkelt. Mätpunkerna finns i de flesta 5870 modguider om du är osäker vart de sitter
March 14, 2001
OfflineHär är det fler som haft problemen:
http://www.tomshardware.com/fo.....lting-vddc
Går att hitta lite om det här på många forum verkar det som.
Ja jag har som sagt hittat flera med liknande problem, tror jag sprang på den där tråden på Toms också.
Får se vad jag hittar på i mätningsväg, man ska givetvis inte lägga 100% vikt vid de siffrorna som rapporteras i mjukvara men som sagt något är ju väldigt fel i alla fall.
1 Guest(s)

Log In