Radiator eller radiator 120mm fläkt gör inte sitt jobb?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Radiator eller radiator 120mm fläkt gör inte sitt jobb?
pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 24, 2004 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta e skrivet på engelska för jag posta tråden precis ett annat forum men vi svenskar e ju så bra på engelska så det borde ni väl klara av o läsa 😉

Equipment: Black Ice Pro radiator and a Papst 120mm 55CFM fan.

It's a pickle. I just unhooked my 120mm papst radiator fan to see if there would be any difference on the temps.. before with the fan plugged in I had idle temps of 27 and load 33... now with with the fan unplugged I get the same load temp but after load the temp won't go down to 27 and stays at 31.... not that much of a difference between having the fan and not having a fan...

worth mentioning is I have the radiator smacked on the fan with no space between the fan and radiator and it's placed at the rear of the case and its sucking out the air from the radiator.. it should be sucking air out from the radiator right? I've heard its better that it sucks air out instead of blowing air on..

maybe I should get a shroud between the fan and the radiator? since it's just smacked onto it right now...

What do you think?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
579122
March 24, 2004 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter lite Skumbanan tycker jag. Men eftersom jag inte har vattenkyl så kan jag inte svara tyvärr.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
579131
March 25, 2004 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

Eller lite banana skidz 🙂

Näh men det var jag som inte hade forskat vidare i det tillräckligt... det var sant det som jag hade skrivit... men när väl temperaturen hade stigit så ville den inte sjunka... så varje gång man körde prime så höjdes temperaturen ytterligare lite.. mha fläkten på radiatorn sänks den ner varje gång.. så visst fan hade den betydelse.. men vid första ögonkastet efter jag kopplat ur den så märkte man ingen större skillnad!

så va det med det!

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
579159
March 25, 2004 - 1:01 am
sp_Permalink sp_Print

Självklart märks det ingen skillnad om du bara drar ut fläkten ett litet tag.

Antag att en "minimal" vattenkylning innehåller åtminstone en halvliter (dvs ett halvkilo) vatten. Vatten har en specifik värmekapacitet på 4186 J/[kg °C].

En normal processor generar inte högre effekt än 100 W (om man kan räkna Prescott som normal vill säga, men de som kör andra processorer överklockar säkert en del...).

Även om vi inte tar hänsyn till faktorer som att
1) Naturligtvis kyler radiatorn en del även om det inte är ett bra luftflöde igenom den
2) Processorn kyls till en mindre del även av luftkonvektion i lådan.

kan vi därmed räkna med att det tar åtminstone

1/2 * 4186 / 100 = 21 s

för att värma upp vattnet en enda grad. Med andra ord borde det dröja åtminstone en kvart innan man ser någon större skillnad på resultatet (det tar säkert åtminstone en minut att värma den första graden mtp 1) och 2)). Dessutom har vi effekter av att en kylning klarar av att hantera mer effekt ju varmare den blir. Och mitt antagande om vattenmängd var förmodligen ganska snålt...

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
579177
March 25, 2004 - 2:04 am
sp_Permalink sp_Print

mm.. fixa en shroud så får du mycket bättre temps ska du se... det är ganska lätt att göra en själv... ta något som är ungefär 1-2cm o fäst i hörnen på fläkten... tejpa fast eller ståldtråda fast fläkten på radiatorn, och täck sedan hålen på sidorna med tejp

turBulence
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
583373
March 29, 2004 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

alltså, varför klagar du på de temparna?
var glad att du ka nge fan i fläkten istället utan att koka ngt 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 103
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL