December 9, 2002
Någon som vet från vilken bil man kan få tag på en radiator som
är mindre än 15x15cm, men större än 12x12cm?
Alltså så pass stor att man kan fästa en 12cm fläkt på den.
Jag vet att ni kommer att säga att jag ska gå till skroten och leta,
men jag tänkte att man kanske kunde hitta något från någon
reservdelsaffär på nätet.
Eller så kan ni kanske kan ge mig tips om vilken typ av radiator man bör använda?
March 12, 2002
på bil skroten fins det mycket olika format på CELLPAKET (radiator).
Ett exempel på en som kan ta 2 120 mm fläktar på ovansidan samt 2 på undersidan är tillexempel TOYOTA CELLICA 86-89 dom CELLPAKETEN håller 270 mm ggr 150 mm ggr 60 mm (kan tas ner till 50 millimeter)
men andra mått kan du naturliktvis få , ta med en tummståck och mät upp själv .
February 13, 2001
Jag har en cross kylare och de funkar mycket bra =) Det jobbiga är att en cross kylare kostar ca 3000-3500 Ny..... Jag köpte en begagnad för 500Kr på en cross shop Den är ca 150x220x40mm.... Funkar super.... AMD XP 2000+ 30 Grader Idle-fulload 35 Grader med en pump som ger 5L/M och en fläkt som blåser ca 115 Cfm =)
December 9, 2002
rsastin wrote: En bilradiator som är mindre än 15 x 15 cm. Ha ha. Just det. Lycka till.
Får nog bli en från en MC eller moppe i så fall.
Jag vet, det går nog inte. Men jag tänkte att OM det var någon som visste så kunde de säga det.
Fungerar ju bra med en från en MC eller annat också, det viktiga är att den är 15x15 eller mindre.
Skulle kunna använda en på 17x17 också, men det blir trångt som f*n.
Det är ju lite trångt i mitt chassi, men jag skulle vilja tränga in en bra/billig radiator där iaf.
March 12, 2002
JuLmUnD wrote: [quote=rsastin]En bilradiator som är mindre än 15 x 15 cm. Ha ha. Just det. Lycka till.
Får nog bli en från en MC eller moppe i så fall.
De är inte radiatorn på en bil man köper! De är ju skit stora. De är värmepaketen man köper. De som värmer luften till kuppen.
Det stämmer bra det ...cupe värmaren använder man som radiator till datorn....om du leter efter en sån på skroten så heter dom värme cellpaket på bilskrots språk om ni fårstår hur jag menar....radiator för dom är lika med ett element för dom.
March 12, 2002
😀 knappast troligt ....den minsta som jag stött på är nog den ifrån cellican ...dock fans det en som var plattare cirka 30 till 40 mm men då blev den betydligt bredare istället.
så antingen så försöker du ändra på måtten eller så blir det till att leta på annat håll...OLJE radiatorer ska du hursomhelst INTE skaffa dig då dom inte behöver vara så hög verkningsgrad på ....oljan kyls på lite anorlunda sett och är oftast betydligt svalare om man jämför med en vatten cupevärmare.
Hur en radiator till en vattenkyld MC funkar vet jag inget om men kan tänka mig att den borde funka okey.
sist men inte minst så finns det fakctiskt ytterligare ett alternativ men det blir betydligt dyrare...BlackIceXtreme (BIX) kostar cirka 900 kronor på gtek.net samt på många andra ställen (overclockers.se). plus frakt cirka 200kr.
edit måtten på den håller litet över 120x120mm kommer ej ihåg exakt men surfa in på gtek.net där står hur stora dom är.slut edit.
hoppas detta hjälpte dig en bit på traven - lycka till med bygget.
March 12, 2002
Ja en olje kylare är designad att kyla uppvärmd olja som brukar vara mindre viktikt att kyla SNABBT , och alltså kyls ner på ett mindre effektivt sätt.
Därimot är det viktigt att SNABBT få ut värmen ifrån en vatten radiator.
speciellt viktigt blir det i en bil som skall VÄRMAS upp i cupeén där man sitter.(kalla svenska vintrar är det skönt att ha en cupevärmare som FUNKAR bra).
slutligen försök om möjligt att inte använda olje kylare , på modärna bilar har man tillochmed byggt in själva oljekylaren inuti en vanlig ordinarie vattenkylare avsedd för BILMOTORN (dom är alltså ihopbyggda numera i ett stort gemensamt paket).
även ett äldre ensamt olje kylar paket (mindre då naturligtvis) är inte på långa vägar lika effektivt som en av dom minsta cupevärmarna på marknaden.(en cupevärmare är billig ochså runt 300kronor)
Om du ska köpa en radiator på bilskroten så leta reda på ett VÄRME CELLPAKET = RADIATOR.
Lycka till ! 😀
1 Guest(s)