Radiator till vattenkylning?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Radiator till vattenkylning?
Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 5, 2003 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ok min kompis tänkte fixa vattenkylning till min server så att man kan ha den igång dygnet runt utan att behöva stänga av den när man skall lägga sig på grund av FLÄKTEN till kylningen. Skulle man kunna ta och bygga en passiv kyld radiator typ ta kylskåpets bakre radiator och pumpa vatten genom eller nått sånt?

Edit: Kylningen skall vara anpassad till maskinen nedan!

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
365014
July 6, 2003 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

Grayfox wrote: Jag ok min kompis tänkte fixa vattenkylning till min server så att man kan ha den igång dygnet runt utan att behöva stänga av den när man skall lägga sig på grund av FLÄKTEN till kylningen. Skulle man kunna ta och bygga en passiv kyld radiator typ ta kylskåpets bakre radiator och pumpa vatten genom eller nått sånt?

Nätdelen kommer ju fortfarande väsnas, och du måste ha en chassifläkt om inte typ grafikkort och hårddisk etc ska överhettas.

Men visst är det möjligt med en passivt kyld radiator. Det är bara att fixa fram en tillräckligt stor och fet bilradiator, då jag inte tror att du vill lägga tusen spänn på en Black Ice Extreme 2.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
365058
July 6, 2003 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: [quote=Grayfox]Jag ok min kompis tänkte fixa vattenkylning till min server så att man kan ha den igång dygnet runt utan att behöva stänga av den när man skall lägga sig på grund av FLÄKTEN till kylningen. Skulle man kunna ta och bygga en passiv kyld radiator typ ta kylskåpets bakre radiator och pumpa vatten genom eller nått sånt?

Nätdelen kommer ju fortfarande väsnas, och du måste ha en chassifläkt om inte typ grafikkort och hårddisk etc ska överhettas.

Men visst är det möjligt med en passivt kyld radiator. Det är bara att fixa fram en tillräckligt stor och fet bilradiator, då jag inte tror att du vill lägga tusen spänn på en Black Ice Extreme 2.

om man inte kyler hårddisk och grafik med vatten också... 🙂
annars går ju chassikylningen att göra nästintill ljudlös med hjälp av många riktigt tystlåtna fläktar...

Grayfox
Member
Medlem
365098
July 6, 2003 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Allt skall vara vattenkylt alt som blir varmt!

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
365116
July 6, 2003 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=The Whistler][quote=Grayfox]Jag ok min kompis tänkte fixa vattenkylning till min server så att man kan ha den igång dygnet runt utan att behöva stänga av den när man skall lägga sig på grund av FLÄKTEN till kylningen. Skulle man kunna ta och bygga en passiv kyld radiator typ ta kylskåpets bakre radiator och pumpa vatten genom eller nått sånt?

om man inte kyler hårddisk och grafik med vatten också... 🙂
annars går ju chassikylningen att göra nästintill ljudlös med hjälp av många riktigt tystlåtna fläktar...

Jag kyler CPU, GPU, NB och HDD med vatten och jag kan säga dig att då är det inte tyst!

Grayfox
Member
Medlem
365372
July 6, 2003 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Men jag skall ha en KYLSKÅPS radiator sån som sitter på baksidan av kylskåp till det hela. Går det eller går det ej.

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
365381
July 6, 2003 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Grayfox wrote: Men jag skall ha en KYLSKÅPS radiator sån som sitter på baksidan av kylskåp till det hela. Går det eller går det ej.

Måste man inte typ vara utbildad och ha någon slags licens för att få mecka med kylskåp? Med tanke på freonerna och sånt.

**Svensson**
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
365439
July 6, 2003 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

LOL! freon... de får de ju typ inte vara i dagens kylskåp! ( lr har jag fel?) finns säkert några äldre kylskåp me freon kvar.. ( tyvärr)...

-_-Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete,svält och nöd.De är födda krigare, fulla av Stolthet”-Francois Voltaire 1731-_-

Grayfox
Member
Medlem
365506
July 6, 2003 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har klipt av bakre radiatorn på kylen och undrar om det går o använda sånt eller ej svara på det?

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
365507
July 6, 2003 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Grayfox wrote: Jag har klipt av bakre radiatorn på kylen och undrar om det går o använda sånt eller ej svara på det?

Ja om du redan har gett naturen en chock genom att pajja kanalerna så är det väl lika bra att använda den. Det går finfint, kapa bara av på rätt ställen så att du utnyttjar hela radiatorns area.

Grayfox
Member
Medlem
365515
July 6, 2003 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

behöver jag fläkt då eller ej.

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
365524
July 6, 2003 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Grayfox wrote: behöver jag fläkt då eller ej.

Du får ursäkta mig, men hur svårt kan det vara? Det är ju bara att testa. Vi har inte använt kylskåpsradiatorer förr, så hur ska vi kunna veta? Gör som vi andra gör med våra datorer: testa och se om det funkar, och berätta sedan i forumet hur det har gått!
Det är ju bara att hålla lite koll så att temperaturerna inte sticker iväg medans du kör. Skulle de göra det så är det bara att koppla loss den och säga "Jaha, det funkade inte. Då vet jag.". :bok:

Jisses...

Grayfox
Member
Medlem
365528
July 6, 2003 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaja skall testa och informera er om temperaturer senare i framtiden. Skal kanske visa upp en bild då när det hela blir klart så att vi får väl se.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
365564
July 6, 2003 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta låter ju seriöst

Grayfox
Member
Medlem
365734
July 7, 2003 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Detta låter ju seriöst

vad menar du med det

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
365783
July 7, 2003 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Grayfox wrote: [quote=Smirnoff]Detta låter ju seriöst

vad menar du med det

Att det inte låter seriöst.

Grayfox
Member
Medlem
365896
July 7, 2003 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför?

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
365900
July 7, 2003 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Grayfox wrote: Varför?

Jag vet inte. Jag förmedlade bara hans åsikt, eftersom du inte verkade förstå. =)

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
366366
July 8, 2003 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ska man vattenkyla en sketen duron samt lägga ner pengar på den? och lycka till o fixa kopplingar till den...

Var själv jäkligt tänd på att göra block till min K7 Athlon 750, hade allt i stortsett. Men insåg senare att jag som max skulle klämma ut 50mhz extra.

Grayfox
Member
Medlem
366385
July 8, 2003 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ja ja men denna skall stå på dygnet runt som en server sen i samma rum som jag sover vill ha det lite tystare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL