April 23, 2003
Jag ok min kompis tänkte fixa vattenkylning till min server så att man kan ha den igång dygnet runt utan att behöva stänga av den när man skall lägga sig på grund av FLÄKTEN till kylningen. Skulle man kunna ta och bygga en passiv kyld radiator typ ta kylskåpets bakre radiator och pumpa vatten genom eller nått sånt?
Edit: Kylningen skall vara anpassad till maskinen nedan!
July 17, 2002
Grayfox wrote: Jag ok min kompis tänkte fixa vattenkylning till min server så att man kan ha den igång dygnet runt utan att behöva stänga av den när man skall lägga sig på grund av FLÄKTEN till kylningen. Skulle man kunna ta och bygga en passiv kyld radiator typ ta kylskåpets bakre radiator och pumpa vatten genom eller nått sånt?
Nätdelen kommer ju fortfarande väsnas, och du måste ha en chassifläkt om inte typ grafikkort och hårddisk etc ska överhettas.
Men visst är det möjligt med en passivt kyld radiator. Det är bara att fixa fram en tillräckligt stor och fet bilradiator, då jag inte tror att du vill lägga tusen spänn på en Black Ice Extreme 2.
June 20, 2002
The Whistler wrote: [quote=Grayfox]Jag ok min kompis tänkte fixa vattenkylning till min server så att man kan ha den igång dygnet runt utan att behöva stänga av den när man skall lägga sig på grund av FLÄKTEN till kylningen. Skulle man kunna ta och bygga en passiv kyld radiator typ ta kylskåpets bakre radiator och pumpa vatten genom eller nått sånt?
Nätdelen kommer ju fortfarande väsnas, och du måste ha en chassifläkt om inte typ grafikkort och hårddisk etc ska överhettas.
Men visst är det möjligt med en passivt kyld radiator. Det är bara att fixa fram en tillräckligt stor och fet bilradiator, då jag inte tror att du vill lägga tusen spänn på en Black Ice Extreme 2.
om man inte kyler hårddisk och grafik med vatten också... 🙂
annars går ju chassikylningen att göra nästintill ljudlös med hjälp av många riktigt tystlåtna fläktar...
July 17, 2002
boogey wrote: [quote=The Whistler][quote=Grayfox]Jag ok min kompis tänkte fixa vattenkylning till min server så att man kan ha den igång dygnet runt utan att behöva stänga av den när man skall lägga sig på grund av FLÄKTEN till kylningen. Skulle man kunna ta och bygga en passiv kyld radiator typ ta kylskåpets bakre radiator och pumpa vatten genom eller nått sånt?
om man inte kyler hårddisk och grafik med vatten också... 🙂
annars går ju chassikylningen att göra nästintill ljudlös med hjälp av många riktigt tystlåtna fläktar...
Jag kyler CPU, GPU, NB och HDD med vatten och jag kan säga dig att då är det inte tyst!
February 12, 2003
LOL! freon... de får de ju typ inte vara i dagens kylskåp! ( lr har jag fel?) finns säkert några äldre kylskåp me freon kvar.. ( tyvärr)...
-_-Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete,svält och nöd.De är födda krigare, fulla av Stolthet”-Francois Voltaire 1731-_-
June 19, 2002
Grayfox wrote: Jag har klipt av bakre radiatorn på kylen och undrar om det går o använda sånt eller ej svara på det?
Ja om du redan har gett naturen en chock genom att pajja kanalerna så är det väl lika bra att använda den. Det går finfint, kapa bara av på rätt ställen så att du utnyttjar hela radiatorns area.
July 17, 2002
Grayfox wrote: behöver jag fläkt då eller ej.
Du får ursäkta mig, men hur svårt kan det vara? Det är ju bara att testa. Vi har inte använt kylskåpsradiatorer förr, så hur ska vi kunna veta? Gör som vi andra gör med våra datorer: testa och se om det funkar, och berätta sedan i forumet hur det har gått!
Det är ju bara att hålla lite koll så att temperaturerna inte sticker iväg medans du kör. Skulle de göra det så är det bara att koppla loss den och säga "Jaha, det funkade inte. Då vet jag.". :bok:
Jisses...
1 Guest(s)