June 20, 2002
Hur gör jag detta?
Fläkten i fråga (120mm) är specificerad till 37 dBa, och varvtalet ligger på 2400 varv...
Har ett par "ghetto-adaptrar" liggandes som stryper spänningen till 5,5V...
Kommer den att bli tillräckligt tyst...???
Anledningen till frågan är för övrigt att utbudet på fläktar här i stan är minst sagt tunt...
November 26, 2002
Detta är bara min egen teori:
Borde inte varvtalet och spänningen vara linjärt beroende i o m att strömmen och spänningen är det? Så, om du går från 12 volt till 5,5 volt så borde varvtalet gå från 2400 varv till 1100 varv? I o m att luftmotståndet ökar kvadratiskt till hastighetsökning och ljudet kommer från det så borde väl ljudet gå ner till 25% av 37db. Hur många db det blir vet jag inte då jag inte har koll på det sambandet...
Men vad vet jag igentligen? 😕
September 17, 2001
John_lz wrote: Detta är bara min egen teori:
Borde inte varvtalet och spänningen vara linjärt beroende i o m att strömmen och spänningen är det? Så, om du går från 12 volt till 5,5 volt så borde varvtalet gå från 2400 varv till 1100 varv? I o m att luftmotståndet ökar kvadratiskt till hastighetsökning och ljudet kommer från det så borde väl ljudet gå ner till 25% av 37db. Hur många db det blir vet jag inte då jag inte har koll på det sambandet...
så skulle det kunna vara, men det är övriga faktorer som påverkar; motorn i fläkten, materialet fläkten är byggd av, konstruktion på fläkten osv..
on topic: du kan ju kolla varvantalet på fläkten i ex BIOS eller med program som SpeedFan.
December 30, 2002
John_lz har rätt... den kommer att gå på ca 1100rpm... Däremot vet jag inte hur många dB den kommer att ha! Men om man tar förhållandet mellan 12V och 5,5V blir det 2,182 och om man dividerar 37 med 2,182 så kommer den att ligga på ca 17dB men tror inte att denna teori stämmer! 😕
December 16, 2003
Tja.. skall man klyva lite hår (iom, att fläkten kommer gå tyst på 5 volt)
Sambandet spänning/varvtal skulle kunna vara linjärt... OM motorn inte drev fläkten 😮 . Luftmotståndet är ju kvadratiskt till hastigheten -> belastningen på motorn därefter. -> Suck!
Därefter är sambandet för dB logaritmisk. -> Usch!
Lägger man ihop allt så får man en riktigt sunkig ekvation = Blääh!
December 16, 2003
Sleman wrote: Bra att ha i åtanke är att vissa fläktar är så tung drivna att de inte startar på så låg volt. Men när de väl är igång kan man ofta sänka volten en hel del. Dvs bygg en egen liten fan controllerantingen med stegvis motstånd, eller ett reglerbart...
//Sleman
Instämmer där oxå! Kan vara vanskligt...
Skulle vilja föreslå dioder som alt. till motstånd.
Funkar kanon det med!
/Weeeeee!
June 20, 2002
Nja, om vi kollar på t.ex. en Zalman-fläkt, som motståndet i fråga medföljer, så snurrar de 3000rpm@12V och 1700rpm@5,5V...
Det förhållandet verkar alltså inte stämma...
Huvudfrågan är egentligen om fläkten kommer komma ner i eller under ljudnivån av låt säga en Papst...
Vad tror ni?
Luftflödet är mindre viktigt... Vill bara ha något som hjälper att transportera lite värme från hårddisken...
2 Guest(s)