Recension av Graphicflow|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension av Graphicflow
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 10, 2003 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har det äntligen kommit upp en recension av Graphicflow!

Läs och njut av bilderna på detta underbara block

http://www.techsweden.org/view......php?t=390

Aundrey
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 173
409858
September 11, 2003 - 5:50 am
sp_Permalink sp_Print

Yeah babe!

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
409879
September 11, 2003 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

Ganska bra recension, har dock lite att anmärka på..
För det första, hur många gånger monterade du på och av blocken för att konstatera temperaturskillnaden på 1.5 grader? Hur lång tid lät du kylpastan kurera? Vad har du för mätinstrument för att mäta temperaturen? Hade du exakt samma luftflöde i lådan, eftersom du mätte på baksidan av coren? Hur mätte du vattentemperaturen? Var det samma slangstorlek?
Hur många gånger körde du testet?
Hur högt kunde du klocka med de olika blocken?
Varför säger du att 1.5 graders skillnad är större för att en GPU utvecklar mindre värme än vad en CPU gör? Temperaturen är ju helt klart högre än den på en CPU som vattenkyls.

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
409885
September 11, 2003 - 7:26 am
sp_Permalink sp_Print

Fin undersida på blocket. Den borde vara uppåt. 😀

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
409977
September 11, 2003 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: Noddan]Ganska bra recension, har dock lite att anmärka på..
För det första, hur många gånger monterade du på och av blocken för att konstatera temperaturskillnaden på 1.5 grader? Hur lång tid lät du kylpastan kurera? Vad har du för mätinstrument för att mäta temperaturen? Hade du exakt samma luftflöde i lådan, eftersom du mätte på baksidan av coren? Hur mätte du vattentemperaturen? Var det samma slangstorlek?
Hur många gånger körde du testet?
Hur högt kunde du klocka med de olika blocken?
Varför säger du att 1.5 graders skillnad är större för att en GPU utvecklar mindre värme än vad en CPU gör? Temperaturen är ju helt klart högre än den på en CPU som vattenkyls.

Blocken har testats två gånger. Kylpastan har varit på lika länge för bägge blocken, dvs ca 10 timmars vanligt användande. "Mätinstrumentet" är från Nexus och är kanske inte så precist som jag skulle vilja, men oavsett noggranheten på detta instrument så användes det vid bägge blocken därför kan man bortse ifrån det. Temperatursensorn togs inte av mellan byte av blocken. Samma intrument användes till mätning av vattentemperaturen och luftflödet var exakt samma. Termometern som användes för att mäta lufttemperaturen är en vanlig utomhus termometer som haft samma placering under alla tester. Testet kördes såpass många gånger att jag kände att resultatet blev samma varje gång. Vid lägre effektutveckling påverkar designen mindre än vid hög. Det kan man se på många CPU block där temperaturskillnaden vid lägre klock och spänning än vid högre.

Men en punkt har du rätt på, jag missade att kontrollera maxklocken på de olika blocken. Men ett tillägg kan göras så enkelt.

Tack för responsen 🙂

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
410097
September 11, 2003 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare!
Jag ville inte klaga, bara ge dig lite saker att tänka på inför kommande recensioner =)
Du verkar tänkt på det mesta, förutom mätinstrumentet är det helt ok för en "vanlig" recension.
Maxklockning är (enligt mig) en av de viktigaste grejerna i ett test på vattenblock! ser fram emot resultaten =)

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
410147
September 11, 2003 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, skulle helst vilja ha en infraröd mätare, men eftersom vi fortfarande är en relativt liten sida så får vi betala såna grejer ur egen ficka.

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
410214
September 11, 2003 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

då var de klart vilket gpu block jag ska köpa 😉

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
410239
September 11, 2003 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

samma här... iofs har jag tänkt göra det länge... måste bara fixa hem självaste kortet :bgrin:

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
410328
September 11, 2003 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Har testat klocka lite högre nu, och med Graphicflow kan jag klocka ca 10MHz högre än med Swiftech MCW50. Från 474 -> 484, Jag kan klocka högre än 484MHz, men då ökar artifakterna betydligt och poängen blir lägre.

Edit: 490 MHz gick inte, då frös datorn. Det är alltså 3DMark 2001 som jag pratar om här.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 531
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL