August 17, 2001
Nu har det äntligen kommit upp en recension av Graphicflow!
Läs och njut av bilderna på detta underbara block
June 9, 2003
June 19, 2002
Ganska bra recension, har dock lite att anmärka på..
För det första, hur många gånger monterade du på och av blocken för att konstatera temperaturskillnaden på 1.5 grader? Hur lång tid lät du kylpastan kurera? Vad har du för mätinstrument för att mäta temperaturen? Hade du exakt samma luftflöde i lådan, eftersom du mätte på baksidan av coren? Hur mätte du vattentemperaturen? Var det samma slangstorlek?
Hur många gånger körde du testet?
Hur högt kunde du klocka med de olika blocken?
Varför säger du att 1.5 graders skillnad är större för att en GPU utvecklar mindre värme än vad en CPU gör? Temperaturen är ju helt klart högre än den på en CPU som vattenkyls.
August 17, 2001
[NH wrote: Noddan]Ganska bra recension, har dock lite att anmärka på..
För det första, hur många gånger monterade du på och av blocken för att konstatera temperaturskillnaden på 1.5 grader? Hur lång tid lät du kylpastan kurera? Vad har du för mätinstrument för att mäta temperaturen? Hade du exakt samma luftflöde i lådan, eftersom du mätte på baksidan av coren? Hur mätte du vattentemperaturen? Var det samma slangstorlek?
Hur många gånger körde du testet?
Hur högt kunde du klocka med de olika blocken?
Varför säger du att 1.5 graders skillnad är större för att en GPU utvecklar mindre värme än vad en CPU gör? Temperaturen är ju helt klart högre än den på en CPU som vattenkyls.
Blocken har testats två gånger. Kylpastan har varit på lika länge för bägge blocken, dvs ca 10 timmars vanligt användande. "Mätinstrumentet" är från Nexus och är kanske inte så precist som jag skulle vilja, men oavsett noggranheten på detta instrument så användes det vid bägge blocken därför kan man bortse ifrån det. Temperatursensorn togs inte av mellan byte av blocken. Samma intrument användes till mätning av vattentemperaturen och luftflödet var exakt samma. Termometern som användes för att mäta lufttemperaturen är en vanlig utomhus termometer som haft samma placering under alla tester. Testet kördes såpass många gånger att jag kände att resultatet blev samma varje gång. Vid lägre effektutveckling påverkar designen mindre än vid hög. Det kan man se på många CPU block där temperaturskillnaden vid lägre klock och spänning än vid högre.
Men en punkt har du rätt på, jag missade att kontrollera maxklocken på de olika blocken. Men ett tillägg kan göras så enkelt.
Tack för responsen 🙂
June 19, 2002
Tjenare!
Jag ville inte klaga, bara ge dig lite saker att tänka på inför kommande recensioner =)
Du verkar tänkt på det mesta, förutom mätinstrumentet är det helt ok för en "vanlig" recension.
Maxklockning är (enligt mig) en av de viktigaste grejerna i ett test på vattenblock! ser fram emot resultaten =)
August 17, 2001
Har testat klocka lite högre nu, och med Graphicflow kan jag klocka ca 10MHz högre än med Swiftech MCW50. Från 474 -> 484, Jag kan klocka högre än 484MHz, men då ökar artifakterna betydligt och poängen blir lägre.
Edit: 490 MHz gick inte, då frös datorn. Det är alltså 3DMark 2001 som jag pratar om här.
2 Guest(s)