January 29, 2004
Tänkte börja klocka lite och direkt efter att jag körde upp processorn i x45 istället för x33 så såg det bra ut i idle. Testade köra prime "maximum heat" testet och då går tempen upp sakta men säkert över 60, när den närmade sig 70 så stoppade jag och det känns som att min stock-kylare behöver uppgraderas. Kör jag x33 så klarar stock-kylaren att hålla nere tempen i stresstestet under 70.
Det kanske finns andra inställningar för att hålla nere värmen men att uppgradera min kylare blir första steget.
Cpu: Komplett.se - Intel® Core i5-2500K Processor
mobo: Komplett.se - Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
chassi: Komplett.se - Fractal Design Arc Midi Tower Svart
March 10, 2003
De flesta större tornkylare brukar fungera fint. Vet att en hel del gillar de där slutna vattenkylningarna. Men föredrar personligen en
kylfläns då det är mindre som kan strula med en sådan. Vad är din budget ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 29, 2004
Hade tänkt köra luft och tror det kommer fungera utmärkt. Som det är nu med stock-kylaren så är det precis så den inte klarar. Upp till 700kr kan jag lägga på en bra fläkt. Efter det är det för dyrt och då känns det som jag borde ha lagt dom pengarna på en bättre processor direkt istället.
March 10, 2003
Har personligen en Noctua NH-U12P SE2 i min burk och inga problem med min 2600K i mindre överklockning. Kör 4.5ghz då den inte riktigt gillade 5ghz. Kan iof vara jag som är kass på överklockning och att jag inte direkt har ett mobo för OC.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 7, 2009
5GHz är ganska högt för vardagsbruk, mycket få cpuer som klarar det med acceptabla temps och spänning. Som kylning till en klockad 2500k skulle jag tipsa om Antec Kühler 620 Antec Khler H2O 620 - Vattenkylningssystem - Hitta lgsta pris, omdmen och information bra pris sett till prestandan. Kanske blir tvungen att byta fläkt dock om du är känslig för ljudnivå, kaaanske.
August 17, 2001
Jag har en Noctua NH-D14 som jag är väldigt nöjd med. Kylningen känns som den räcker och blir över, snarare vcore som krävs. Har haft uppe min 2500k i 4,9 men det krävdes över 1,45 vilket jag inte tycker är hälsosamt. Kan köra 4,7 med 1.3, temp aldrig över 60, trots ljudlöst system
January 29, 2004
Ökar man volten för att fläkten ska få mer kraft att blåsa snabbare eller ökar man volten för att processorn kräver mer för att gå snabbare? Det enda jag har pillat på nu är multiplern från 33 till 40 eller 45. Tror jag ska köra den på 45 efter jag har bytt ut fläkten.
Vattenkylning verkar för meckigt. Noctua fläktarna ser bra ut och inte för mycket pill.
January 29, 2004
Jag köpte en noctua nh-p12 Se2 och herregud vad stor den är. Var tvungen att flytta mina minnen för att få plats med båda fläktarna men jag kör bara 2x4gb stickor så i slutändan så gör det inget. Inte att rekommendera att köra 2 fläktar med fler än 2 ramstickor. Men det står att man "bara" tjänar 1-3 grader på att ha 2 fläktar istället för 1 så även om man kör 4 stickor så går det bra med mitt system i alla fall.
Direkt efter montering så ökade jag min FSB till x45 istället för original x33 och med dessa inställningar så fick jag nedanstående resultat.
idle på 27-30nu och vanlig 50% load tex när jag kör spel så går den aldrig över 55grader. I full 100% load med prime cpustresstest så går den aldrig över 66grader.
Så skillnaden är 27-30 vs 35-40. 45-50 vs 60 och 66 vs 75+ (stängde av när den närmade sig 80, hade säkert gått närmare 90 med stockkylaren.).
Sjukt nöjd med denna fläkt och kan starkt rekommenderas till andra. Mycket bra inköp. Monteringen ser mycket svårare ut än vad det är också. Många små delmoment som alla tar några minuter var. Gillade inte att jag var tvungen att plocka ur alla delar och sedan ta ur moderkortet ur burken men jag tror att det är så för alla slags nya och större fläktar så det är nog inget som man kan räkna som något annat än ett måste. Allt som allt tog installation ca 30minuter. Gör man det igen så kan man nog göra det på 10 nu när man vet hur allt ska monteras. tack för tipsen i denna tråden.
Edit: Jag handlade från komplett och när man köpte fläkten ovan så fick man med noctua nt-h1 kylpasta vilket stod klart och tydlig om man bara läste vilket jag inte gjorde så jag la till en exakt likadan tub vilket var ett slöseri. Något att tänka på. Glöm inte ha tops och hög alkoholaktig sprit för att rengöra cpu från den gamla kylpastan.
March 10, 2003
Beror på låda om allt behöver demonteras. Modernare lådor har en större öppning på baksidan numera. Sedan gällande minnen så
finns det tyvärr väldigt många med överdimensionerade flänsar. Jag har Vengence LP och de fungerar helt okej med skrymmande kylare.
Här är tråden om min låda och lite info om problem man kan märka av i små lådor.
2 Guest(s)