Rekommenderad kylning?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rekommenderad kylning?
petros654
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 10, 2004 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Har en märkesdator, HP Pavilion 1040...

Kort om den:

-Sockel 775
-Prescott p4 3.2 gh
-1024 ddr
-2*200 gb, 1*160 gb (Seagate barracuda) samt en 160 gb "inbyggd extern"
-radeon x600 pci-e, 256 mb
-400w nätaggregat
-1 st 80 mm chassifläkt

Idag bytte jag dessutom cpufläkten till en Zalman 7700-Cu, pga den gamla lät som ett jetplan så fort man ansträngde datorn...
Dock låter den fortfarande lika mkt (nästan), det är chassifläkten som låter, har beställt en Zalman, hoppas den låter lite mindre.

Önskar lite tips om så tyst kylning till min dator. Obs, jag överklockar inte och jag ä inte intresserad av vattenkylning!

Ska den enda fläkten blåsa in eller ut luft från datorn?

Intressant också att mina nya kylare inte kyler bättre än nån grad mot förra, ligger runt 70 grader...antar dock att det har med kylpastan att göra, först åkte den nämligen upp i 84 grader, för att efter jag klickat på halva tuben av Artic silver 5 pastan återgå till gamla tempen...

jaja lite luddig tråd kanske, men jag önskar som sagt var tips på lite effektivare (tystare) kylning.....

mvh

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
792643
December 10, 2004 - 1:05 am
sp_Permalink sp_Print

petros654 wrote:
Ska den enda fläkten blåsa in eller ut luft från datorn?

Intressant också att mina nya kylare inte kyler bättre än nån grad mot förra, ligger runt 70 grader...antar dock att det har med kylpastan att göra, först åkte den nämligen upp i 84 grader, för att efter jag klickat på halva tuben av Artic silver 5 pastan återgå till gamla tempen...

jaja lite luddig tråd kanske, men jag önskar som sagt var tips på lite effektivare (tystare) kylning.....

mvh

Fläkten ska blåsa ut luft.

Du ska inte klicka på halva tuben. Det ska vara en tunt lager som IOFS täcker hela ytan, men inte mer än så. Less is more.

Ligger den på 70 grader belastat eller obelastat?

Vattenkylning skulle vara tystast... Sitter och funderar på samma sak... Ska jag köpa en Zalman 7700 eller ska jag gå direkt på vattenkylning med Zalman Reserator. Dyrt som f-n... jag ska inte heller överklocka men om man räknar bort kostnaden för den andra kylningen så blir det kanske inte sååå dyrt iaf.

petros654
Medlem
792657
December 10, 2004 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

den ligger på ca 70 vid belastning...hårddiskarna ligger på 51,50 o 43 just nu, och då har jag bara suttit o surfat senaste timmarna....

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
792659
December 10, 2004 - 1:26 am
sp_Permalink sp_Print

Ojdå. Det var mycket... Dessutom är HDD tempraturerna på tok för höga!

Men iom. att du har en HP så vill du inte modifiera chassit? Jag hade lätt dremlat upp ett fläkthål i sidan för en 120mm fläkt om jag var du. Kan ju lova att alla tempraturer kommer att sjunka om du gör det.

petros654
Medlem
792668
December 10, 2004 - 1:42 am
sp_Permalink sp_Print

kan ju tillägga att kopparflänsen inte är ett dugg varm...borde den inte vara det vid 70 grader?

ang. göra ett hål...hur ska man göra detta hål, och hur kommer det att påverka ljudnvån...har ju tänkt byta ut chassifläkten (det är när den snurrar i 4000 rpm som den låter olidligt...det viktigaste är som sagt låg ljudnivå (vid fungerande tempraturer naturligtvis...)
men om det behövs, skulle jag väl kunna göra ett hål, det är en hem-pc men man får väl köpa den efter tre år... :blink:

och förbannat irriterande att det inte går se cpu-tempen i windows...bara i bios...grrr j-vla märkesdatorer

pumping_iron
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
792674
December 10, 2004 - 1:59 am
sp_Permalink sp_Print

petros654 wrote: förbannat irriterande att det inte går se cpu-tempen i windows...bara i bios...grrr j-vla märkesdatorer

Dra ner speedfan eller ngt annat lik. program, där kan du se dom flesta tempsen.

petros654 wrote: den ligger på ca 70 vid belastning...hårddiskarna ligger på 51,50 o 43 just nu, och då har jag bara suttit o surfat senaste timmarna....

Kan ju säga att processor och hårddiskarna är väldigt varma, väldigt varma...Hårddiskarna kommer kracha inom ett halvår säger jag :'(.

Gillar personligen inte märkedatorer för att det inte är så mkt prestanda i burkarna, om man ser till det stora hela (inte bara cpu osv utan även kylning m.m.)

Men Dell tycker jag är klart det bästa valet om man inte orkar/vill/kan/vågar (u name it) bygga själv.

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
792694
December 10, 2004 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

Om CPU-flänsen inte är varm innebär det att du inte lyckas leda bort värmen från processorn. Du får nog ta en titt på kylpastan däremellean igen. Gör om, gör rätt. Precis som dom andra säger ska det vara ett mycket tunnt lager kylpasta. Sen MÅSTE du sänka tempen på dina diskar annars kan du räkna med hdd-haveri inom det närmsta halvåret.

petros654
Medlem
793008
December 10, 2004 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

ok..ang. hårddiskarna...på seagates hemsida står det att deras arbetstemp ligger mellan 5-55 grader...trots det tro ni de kommer krascha? vilken hdkylnig ska man satsa på så fall? få gärna vara tyst också....

tänkte på en sak....den gamla förmonteraded fläktens fläns blev inte heller varm....

Ang. speedfan: det är i just de programmet jag inte ser andra tempar än hd..."inkompatibelt chip"

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 375
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL