February 21, 2004
Min reseretor pump har fått för sig att den är en hårddisk och låter lite småskumt och jag misstänker att det har något med dom rostiga skruvarna den sitter fast med (dumt att använda rostfria?) jag hoppas att en ordentlig rengöring löser problemet men finns det några tips från dom som gjprt det innan om vad man kan använda/vilka saker som är viktiga ?
August 14, 2001
Vad har du använt i systemet? glykol förebygger väl rost? har kanske inte så mycket med ditt problem att göra... men byte av impeller och vad den nu heter, keramikstången som gåer igenom är rekomenderat lite då och då, iaf om man vill ha tyst system, va det jag blev tillsagt när jag gick till zoo-affären och kollade Eheim-pumpar iaf, han sa att det skulle bytas mellan 1 och 2ggr/2 år om man ville ha det så tyst som möjligt, men det hör man ju... lycka till med rengöringen! å lycka till med borttagandet av skruvarna.
February 21, 2004
Frisk wrote: Vad har du använt i systemet? glykol förebygger väl rost? har kanske inte så mycket med ditt problem att göra... men byte av impeller och vad den nu heter, keramikstången som gåer igenom är rekomenderat lite då och då, iaf om man vill ha tyst system, va det jag blev tillsagt när jag gick till zoo-affären och kollade Eheim-pumpar iaf, han sa att det skulle bytas mellan 1 och 2ggr/2 år om man ville ha det så tyst som möjligt, men det hör man ju... lycka till med rengöringen! å lycka till med borttagandet av skruvarna.
Inget alls ? enligt zalman fick man inte det "viod of warranty" som dom säger har en flaska antialga här som no åker i efter rengörigningen... vart får man tag keramikstänger och sånt då ?bara att traska ner till närmaste zooaffär med pumpen eller ?
NH|Noddan wrote: Jag har också en reserator men mina skruvar har inte börjat rosta än iallafall.. Nåväl, bra att vara förvarnad 🙂
Jag skulle nog köra med ätticka i systemet ett litet tag för att rengöra allt ordentligt och se vad som händer.
Vanlig hushållsättika då altså ? jaja tack för tipsen !
August 14, 2001
Nä, garantin gäller ju ej om du har saker i vattnet, men är väl samma sak om du gör rent med diskmedel eller så... glykol är nog bara bra för vattnet, smörjer lite å så... men som sagt, garantin gäller ej... samma sak att det är "vänligt" mot metallerna, t.ex. om du blandar koppar och aluminium, är ju delvis därför du har glykol i vattnet i bilen, för att smörja och för att förhindra korrition mellan ämnerna, och givetvis för att inte vattnet ska frysa på vintern.
Beror ju på vad du har för pump, d flesta zoo-affärer har nog, eller kan iaf ta hem Eheim-saker, andra pumpar vet jag ej.
Ättika löser kalk och så, dock antar jag även detta sabbar garantin... går väl iof troligtvis få bort om det skulle vara så... tror anledningen till att dessa saker står är att det är just en vattenpump, så man inte använder den till olja eller bensin eller så, dock är detta bara speculationer.
2 Guest(s)