Reserator 1+: prestanda, fästen, tillbehör, alternativ?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Reserator 1+: prestanda, fästen, tillbehör, alternativ?
martin5
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 4, 2006 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu ska jag köpa vattenkylning och vill ha lite sista-minuten-feedback.

Planerat inköp:
1. Zalman Reserator 1 Plus (fläktlös)
2. Destillerat vatten på dunk från bensinmack

Målet är främst ett tyst system (inte maximal överklockning).

Här är några frågor:

1. Behövs något mer? Reserator-paketet inkluderar en dos anti-korrisionsmedel (tror de råder till byte efter 1 år). Är det nödvändigt när man använder destillerat vatten? I så fall, går andra märken bra? Zalmans eget är dyrt (175 kr här http://www.gtek.net/index.php?.....a28ccd7064 )

2. Passar Reseratorns block med de senaste/kommande moderkorten, grafikkorten osv? Eller krävs nya dyra block alt bökiga monteringstillsatser osv? Jag har kollat så att det jag har idag passar (Barton2500 & Radeon 9800 pro & ett Epox moderkort), men jag kommer uppgradera efter sommaren och vill inte behöva köpa nya vattenkylningsdelar då.

3. Klarar Reseratorn prestandamässigt dagens vassaste VGA + CPU? T.ex. en ny dubbelkärning CPU + två riktigt starka VGA i SLI? (Enligt den här recensionen http://www.bigbruin.com/review.....php?file=5 klarar reseratorn två 6600GT i SLI i kylslingan, men det vore bra att höra från någon här som testat det själv) Om pumpprestandan är för svag för sånt, finns det då starkare pumpar som passar i reseratorn, är lika tysta, funkar fläktlöst samt inte kostar multum? Eftersom jag inte testat vattenkylning tidigare så har jag ingen koll på hur lätt det är uppgradera olika delar från olika tillverkare i ett sådant system (så som det ofta går med andra PC-komponenter).

Fråga 2 & 3 kan väl kokas ihop till: kommer Reseratorn duga på hyfsat lång sikt?

4. Finns någon bättre (billigare, men lika bra) fläktlös vattenkylningslösning? Thermaltakes Rocket verkar t.ex. snarlik (men fulare) - är den lika bra?
(Och jo, jag såg den andra tråden om just det, men få hade svarat, så upprepar jag frågan så kanske någon mer ser den 😉 )

5. Finns något annat som talar emot köp av just en Reserator? (Typ: Är kvaliteten dålig? Släpps en Reserator 2 om en månad? Stinker antikorrigeringsvätskan i hela lägenheten? osv. Ni kan säkert komma på något beklämmande som skickar mig till tillbaka till inköps-ritbordet igen wink )

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
998670
January 4, 2006 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen hade jag ALDRIG kört ett reserator-kitt till en Dualcorecpu + ett 7800GTX tex.

Över lag får man väll säga att Reserator presterar som en mid/high-end luftkylare.
Det här med att kyla passivt är värdelöst. För att förklara detta tar jag ett enkelt exempel: Spännigsregulatorerna på min fläktkontroller blir skollheta, kan knapp ta på dem. Sätter jag dit en 4mm fläkt @ 5-6V (hörs inte alls) sticker tempen ner till chassitemp mer eller mindre. Altså utan att öka ljudnivån har jag sänkt tempen med runt 40°C.

Samma princip gäller andra system. Reseratorn är ett alurör med flänsar på (inte speciellt optimalt). Köp dig ett aseteksystem och kör fläkten på 7V så har du ett tyst system som slår reseratorn.

Ang vatten då är det bara destilerat som gäller. Kör inte glykol bara, sockret kladdar bara ihop till slut. Kör Water Wetter, fungerar perfekt och iom att det är en syntetisk olja smörjer den även packningar och exponerade delar i pumpen.

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
998671
January 4, 2006 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan vara svara på fråga 1 vilket lyder: Ja, du måste köra med destillerat vatten för det är utan skadliga bakterier eller nått. Du kan köpa vanlig batterivatten på vilken mack som hällst. Då det är vanlig destillerat vatten som det ska vara i vattenkylningssystem.

martin5
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
998775
January 4, 2006 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova & Rune: Tack för snabba svar! 🙂

Fråga 1 är alltså avklarad! Det verkar finnas många alternativ när det kommer till "tilläggsmedel" märker jag nu när jag googlar. Intressant diskussion om bl.a. waterwetter här:
http://forums.silentpcreview.c.....cbc93d35e6

Fråga 3/4
SuperNova: Tack för Asetek-tips. Tänker du på något specifikt paket som är bättre än Reseratorn? Det verkar ju finnas väldigt många olika ( http://www.asetek.com/default......;menuID=-1 )

Här är ett som iofs är i liknande prisklass som Reseratorn: http://www.webhallen.com/prod......p?id=49123 . Ett stort problem med det är att jag inte har tillräckligt med plats i nuvarande chassit pga. extra PCI-kort samt 4 hårddiskar. Går tanken i något Asetek-kit att placera utanför chassit?

Ang. fläktar så har redan en helt tyst 120mm chassifläkt. Får jag luftgenomströmningsrelaterade problem så är det bara att sätta tillbaka den. Det gör mig inget om själva Reserator-tornet blir (väldigt) varmt. Det är t.o.m. bra för jag har kass element i lägenheten vilket märks så här på vintern 😀

mach
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
1005636
January 20, 2006 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Jag kör reserator+ med Överklockad 6800LE och Sempron 3000+. Total termisk effekt runt 120 - 150W.

Har dessutom en 120mm fläkt som jag kör på lågvarv i chassit (för att dra ut varmluft ifrån HD & NB)

Efter att systemet stabiliserat sig vid maxlast har jag ca 15 graders skillnad mellan rums- och vattentemp.

ps. Min flickvän gillar köpet då hon har värmeväxlaren att värma fötterna emot.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 117
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL