risker med kväve?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
risker med kväve?
nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 724
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 20, 2002 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Är inne påd et här med kväve kylning.. har block och allt.. utan kväve...
måste man ha någon isolering eller klarar jag mig med att typ lacka ickretsar med chellack? böde prolle och gpu ska kylas.. tro ni att det gör mycket skillnad? i klockningsmöjligheter?

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
238383
December 21, 2002 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

keep it real

HMB
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 32
238636
December 21, 2002 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Flytande kväve ger en hel del ja.

nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
239032
December 22, 2002 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

HMB wrote: Flytande kväve ger en hel del ja.

Vad tror ni att jag kan få upp coren till på graffet? cpu över 3ghz.. ? Nae...! man orkar väl inte bygga nått skit till minnena på graffet va? de måsta bli lagom kalla endå.!

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
239496
December 23, 2002 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

asså ska du typ ha kvävet permanent eller?

nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
239648
December 23, 2002 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej... skulle bli för dyrt... bara för att öka min 3dmark score med några hundra poäng och det är mest som en kul grej.. ! 😀

keffing wrote: asså ska du typ ha kvävet permanent eller?

Mind
Member
Medlem
239753
December 23, 2002 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jag råder dig att öppna fönstret istället

HMB
Medlem
240447
December 25, 2002 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

nILGot wrote: [quote=HMB]Flytande kväve ger en hel del ja.

Vad tror ni att jag kan få upp coren till på graffet? cpu över 3ghz.. ? Nae...! man orkar väl inte bygga nått skit till minnena på graffet va? de måsta bli lagom kalla endå.!

Din cpu kommer garanterat över 3GHz om det inte är nått annat som hindrar dig, det är otroligt vad mycket mer man får ut av LN2. Graffekortet vet jag inte.

nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
240792
December 26, 2002 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: jag råder dig att öppna fönstret istället

haa.. det är ju inget kul.. det kan ju alla... och så blir det så kallt i rummet.. "IsCH"... över 3ghz.. hmm låter kul.. tyvärr hinner jag inte få klar det till Prestanda sm.. men bilder kommer när det är klart.. det lovar jag.. allt ska dokumenteras.. =) hee nu ska byggas..

föresten räcker det med ett 32mm rör till prollen som kvävet ligger i? eller kanske två 28? två 28 har 12,3 cm2 mot ett 32mm som har 8cm2...
Borde det inte räcka med 12.3cm2 som kvävet ligger imot.. också röret i sig oxå...fast skarven leder nog inte så bra.. vanligt löd tenn.. faan det är väl bra ett testa det enda som kan hända är väl att det tar lite längre tid innan prollen blir kall..??

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
241194
December 27, 2002 - 1:01 am
sp_Permalink sp_Print

håll dig till verkligheten.

processorn jobbar inte bra om du kyler ner den så mycke. finns alltid en optimal temp för kretsar o dyl. går du under den temp så kommer du bara få en slöare processor..
dessutom hurfan ska du ha kväve? du måste ha allt i ett slutet system. har du inte d så kommer kvävet att dunsta bort på nårra minuter. o kväve e inte så jävla billigt!

men men vill du nu har flytande kväve så varså god!

nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
241493
December 27, 2002 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

slutet system gör det inte någon nytta i.. då blir det ju inte kallt.. =( hmm undra varför alla Extrem överklockare använder kväve om det inte är bra.. ?? och så jävla dyrt är det inte.. och föreesten ska jag inte ha det hela tiden.. !

Joni^ wrote: håll dig till verkligheten.

processorn jobbar inte bra om du kyler ner den så mycke. finns alltid en optimal temp för kretsar o dyl. går du under den temp så kommer du bara få en slöare processor..
dessutom hurfan ska du ha kväve? du måste ha allt i ett slutet system. har du inte d så kommer kvävet att dunsta bort på nårra minuter. o kväve e inte så j**la billigt!

Mind
Member
Medlem
241580
December 28, 2002 - 12:57 am
sp_Permalink sp_Print

glöm inte o spilla lite på brallan öxå

*Hilfe jag fryste min slang ! *
så bonkar du i skrivbordet på vägen ut
så är den i tusen bitar precis som resten av dit liv.

öppna fönstret grabben-

:wide:

HMB
Medlem
241670
December 28, 2002 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: håll dig till verkligheten.

dessutom hurfan ska du ha kväve? du måste ha allt i ett slutet system. har du inte d så kommer kvävet att dunsta bort på nårra minuter. o kväve e inte så j**la billigt!

Processorer går att klocka högre ju kallare dom går (har dock ingen aning om vad som händer när man når 0 kelvin men det bryr vi oss inte om då det är rätt svårt å nå idag 😉 ), dvs dom går bättre. Jag har kört med flytande kväve, se avatar. Kvävet avdunstar fort så man får fylla på en hel del, och man kör inte med flytande kväve dag ut dag in, det är besvärligt med kondens, det kostar en del mm, kvävet som jag körde med kostade 600kr för 20L.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
241860
December 28, 2002 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

HMB wrote: [quote=Joni^]håll dig till verkligheten.

Processorer går att klocka högre ju kallare dom går (har dock ingen aning om vad som händer när man når 0 kelvin men det bryr vi oss inte om då det är rätt svårt å nå idag 😉 ), dvs dom går bättre. Jag har kört med flytande kväve, se avatar. Kvävet avdunstar fort så man får fylla på en hel del, och man kör inte med flytande kväve dag ut dag in, det är besvärligt med kondens, det kostar en del mm, kvävet som jag körde med kostade 600kr för 20L.

precis. d kostar en hel del. men d e inte sant att processor går bättre ju kallar den blir. du har ju extrem kylning för att när du klockar så kan d uppstå värme toppar o då behöver man kylning som ligger på en lägre temp för att inte allt ska gå åt skogen. men att processorn går fortare ju kallare den är d e inte sant. tempen inne i processor ska ligga på ca 250° om jag inte minns fel. det är dock inte samma temp som syns om du mäter på flänsen. men processor jobbar bäst på 250°. så kyler du ner processor till - grader så e d inte så bra. d kan va nödvändigt men d e gör ju samtidigt att processor inte jobbar lika sanbbt!

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
241888
December 28, 2002 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kan det vara så att en krets arbetar bättre vid en högre temperatur? Det har jag svårt att tro, om du inte kan förklara det teoretiskt på något sätt... Vad jag vet så är det massor med bryggor som antingen är på eller av, och när den slår om så bildas det värme. Desto oftare de kan slå om, desto snabbare går datorn. Tyvär så finns det en viss resistens i bryggorna, och då ökar temperaturen samtidigt som det går långsammare då restistansen håller emot. Om du sänker temperaturen så sänker du resistansen, därför borde det vara bättre med lägre temperatur (om du inte når temperaturen då ämnet blir supraledande - då blir det stoora problem med att styra elektronerna då det inte finns någon resistens alls 😀 ).

Edit: Om man har 250grader inuti processorn, borde inte kiselplattorna gå ifrån varandra lite grand?

nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
242298
December 29, 2002 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med varför skulle en krets kunna arbeta snabbare vid högre temp? Låter mycket konstigt... och vad jag vet så leder kisel värme och ström ganska bra.. hur skulle då kärnan kunna svalna 200grader på ett avstånd som är ungefär 2mm? mycket mysko... fönstret är inte kul det blir kallt i lägenheten då!

[NH wrote: Noddan]Hur kan det vara så att en krets arbetar bättre vid en högre temperatur? Det har jag svårt att tro, om du inte kan förklara det teoretiskt på något sätt... Vad jag vet så är det massor med bryggor som antingen är på eller av, och när den slår om så bildas det värme. Desto oftare de kan slå om, desto snabbare går datorn. Tyvär så finns det en viss resistens i bryggorna, och då ökar temperaturen samtidigt som det går långsammare då restistansen håller emot. Om du sänker temperaturen så sänker du resistansen, därför borde det vara bättre med lägre temperatur (om du inte når temperaturen då ämnet blir supraledande - då blir det stoora problem med att styra elektronerna då det inte finns någon resistens alls 😀 ).

Edit: Om man har 250grader inuti processorn, borde inte kiselplattorna gå ifrån varandra lite grand?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 381
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL