December 22, 2001
Jag undrar om det finns några allvarliga risker när man överklockar...typ om processorn klappar ihop totalt och man inte ens får nån bild .m.m
Kan nån förklara lite vad man måste göra och vad man inte får göra när man överklockar..
Ps. jag är en newbie på överklocknings området.....
AMD Athlon 1Ghz
ABIT KT7A
384mb SDRAM
20Gb Samsung HDD
16x10x32x Samsung brännare
Rage fury pro 16mb graffekort(skit, jag vet)
Metallicsvart-målad burk, plexifönster, lysrör, handtag, fancontroller + en del småsaker.
September 26, 2001
Det som händer när du klockar för mycket är att bilden blir svart! Men var lugn, det är bara att 0:a bioset!
Och om du extrem fsb klockar så kan övriga komponenter i datorn ta stryk, t ex hdd å liknande!
Se bara till att ha ordentligt med kylning så ska d nog gå bra!
Lycka till
December 22, 2001
Du pratade om "att 0:a bioset"...hur gör man det?
Ps. min prossa-temp ligger på 36grader..är detta bra/dåligt? Var går max-gränsen?
AMD Athlon 1Ghz
ABIT KT7A
384mb SDRAM
20Gb Samsung HDD
Metallicsvart-målad burk, plexifönster, lysrör, handtag, fancontroller + en del småsaker.
April 26, 2001
On 2001-12-22 23:06, Johnny wrote:
Du pratade om "att 0:a bioset"...hur gör man det?
Ps. min prossa-temp ligger på 36grader..är detta bra/dåligt? Var går max-gränsen?
Det är en bra temp, processorer brukar tåla upp till 80, efter det så är det ostabilt oftast, men de finns ju de som tål till ännu mer.
0a bioset är att man nollställer det, t.ex genom att ta ut batteriet...
December 22, 2001
Tack för alla svar...
jag undrar, hur mycket kan en AMD Athlon 1Ghz
gå att klocka?
Det finns ju alla möjliga saker att ändra i BIOS som t.ex "operating speed", "multiple factor" .m.m....
vilket skall man ändra på?
Ps. Försvinner nåt när man 0:ar BIOS:et?
som t.ex saker på HDD och sånt?
AMD Athlon 1Ghz
ABIT KT7A
384mb SDRAM
20Gb Samsung HDD
July 21, 2001
du kan skita i vad alla sagt, främst ovanstående talare..
du kan (kan men kommer förmodligen inte göra det=) bränna processorn.. om du har för dålig kylning och klockar upp den mkt, (fast om du nu har så dålig kylning hade nog processorn gått sönder i orginal clockning) jaja, sen så kan du skada andra komponenter (som nån sa) typ pci kort, hdd's mm. men datorn hinner i 9 fal av 10 fli instabil innan grejer tar skada... så sist men inte minst så =a BIOS eller reseta eler cleara cmos gör man med en bygel, (eller drastiskt ta ur batteriet)
sen så kan du säkert förstöra mer saker men detta ä väl det vanligaste (inte för at det är särkillt vanligt att man förstör saker) men du ska ju tänka på att när du överklockan så förkortar du livslängden på alla komponenter, men för dom (oss) som överklockar så brukar det inte spela så stor roll eftersom man ändå uppgraderar grejerna innan dom hinner dö... jaja, nu kanske du fick en klar bild.
December 22, 2001
Tack för svaret,
men jag undrar fortfarande: vad skall man ställa om i BIOSet? Operating speed, multiple factor, eller vad?
Ps, nog skall väl min AMD Athlon 1Ghz klara 1,2Ghz utan att dess livslängd förkortas alltför mycket?
AMD Athlon 1Ghz
ABIT KT7A
384mb SDRAM
20Gb Samsung HDD
November 23, 2001
en athlon 1000mhz kan du oftast köra i 1200mhz utan större problem, förutsatt att du har tillräcklig kylning, en fördel är om du har något program som kan övervaka hur varm processorn blir. (typ motherboard monitor).
fast det är juh klart, ibland har man otur och då går saker sönder.. man får tänka att det är en hobby, vad kostar det inte t ex att spela golf eller köra rally. 😀
vill man inte riskera att pajja nått ska man inte överklocka heller
July 21, 2001
On 2001-12-23 01:16, evild0ro wrote:
en athlon 1000mhz kan du oftast köra i 1200mhz utan större problem, förutsatt att du har tillräcklig kylning, en fördel är om du har något program som kan övervaka hur varm processorn blir. (typ motherboard monitor).fast det är juh klart, ibland har man otur och då går saker sönder.. man får tänka att det är en hobby, vad kostar det inte t ex att spela golf eller köra rally. 😀
vill man inte riskera att pajja nått ska man inte överklocka heller
gol kostar väl inget alls?
November 11, 2001
Haha, jo tror han har fattat riskerna nu :grin:, kanske är dags att svara på vad han verkligen vill:
On 2001-12-22 23:35, Johnny wrote:
vad skall man ställa om i BIOSet? Operating speed, multiple factor, eller vad?
Se efter om du hittar något som har med FSB att göra (FSB = Front Side Bus) och öka den stegvis i små steg tills det blir ostabilt osv. multiple factor ska du nog inte röra då du måste "låsa upp" din processor först.
December 16, 2001
December 16, 2001
December 16, 2001
September 15, 2001
inte för att jag vet så mycket men.. om du har en duron som jag har. Så måste du rita lite på L1 bryggorna på prollen. Dom e små och klipps av med laser vid tillverkning. jag vet inte om det e sant men en kompis säger att athlon thunderbird och xp inte har sina l1 bryggor avskurna. Men om du ritar ihop dessa l1 bryggor lite snyggt så har du låst upp multipeln eller vad den hette.. tror jag
December 22, 2001
Vad menas med att "rita L1 bryggorna"?
(skulle gärna vilja veta)
AMD Athlon 1Ghz
ABIT KT7A
384mb SDRAM
20Gb Samsung HDD
August 20, 2001
On 2001-12-23 20:01, Caine wrote:
Klart att du kan höja multipeln utan att rita L1 bryggorna!!
Det är bara om du ska över maxgränsen som är på 12,5 som du behöver rita...
vad fan får du all skit ifrån??
snälla!! kolla upp saker innan du lurar noobs.
för det första: L1 bryggorna är kapade på nästan alla amd prollar under 1,2ghz. har man en 1gz:are som är upplåst har man haft lite tur.
för det andra: Så om man över huvud taget behöver låsa upp prollen så gäller det oavsett om man vill använda multiplar över 12,5 (som dessutom så finns dom inte på alla modekort, det är olika för olika tillverkare och modell)
[ Detta Inlägg ändrades av: sLAN den 2001-12-24 00:54 ]
September 15, 2001
Det finns en bra guide hur man ritar lite snyggt på L1 bryggorna här på nordichardware.
https://www.nordichardware.com...../index.php
Var försiktig när/om du gör detta. Det kan gå åt fel håll men du borde lyckas! Jag har aldrig provat men ska göra det nån gång när jag har mer pengar så om nånting går sönder så kan jag köpa nytt! Men.. !!Var försiktig när du monterar procesor fläkten och flänsen!!
2 Guest(s)