Ritningar på kompressor block|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ritningar på kompressor block
nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 724
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2003 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

har tänkt mig att bygga en extrem kylning till min athlon i skolan på projektarbetet. Med en kompressor från en stor frys.. nu skulle jag vilja ha något förslag eller ritningar på block till just detta... kompressorn ligger någonstans mellan 400w och 10kw

][OC][Chaos
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
372360
July 18, 2003 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

1. F*n vilken fet kompressor 10kw, du kommerju ner till 50 minus med en sån.

2. Har inga ritningar, men det skulle nog räcka med ett från något inte allt för advancerat vattenblock

EroC
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 51
372376
July 18, 2003 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

men då är det ett annat problem... (jag har haft samma ide) tror du en frysaggregat pallar att gå 24/7?? det tvekar jag på... en kyl går ju bara max 1 gång var 15 min i en liten stund... men grubbla på du för det gör jag..

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
372407
July 18, 2003 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Titta på swec.com moddavdelning. Där var det 2 killar som byggde en kompressor kylning.

Ena killen använde säg av propan gas för att kyla 🙂 Dangaaaa.
Och den andra gjorde en mycket fin kompressor kylare till sin tbird..

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
372760
July 19, 2003 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print
EroC
Siktar mot toppen
Medlem
372912
July 19, 2003 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hittade inga ritningar på kompressorkylning från en kyl/frys??

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
372929
July 19, 2003 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Som EroC säger så funkar det INTE med ett aggregat från en frys eftersom det inte pallar att vara på hela tiden.

nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
373008
July 19, 2003 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: Som EroC säger så funkar det INTE med ett aggregat från en frys eftersom det inte pallar att vara på hela tiden.

Jo då.. kylarna håller i ca 10-20 år.. detta kanske ska hålla i ett halvår.. det är skillnaden.. och den kommer inte va på jämt

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
373011
July 19, 2003 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

nILGot wrote: [quote=spartacus]Som EroC säger så funkar det INTE med ett aggregat från en frys eftersom det inte pallar att vara på hela tiden.

Jo då.. kylarna håller i ca 10-20 år.. detta kanske ska hålla i ett halvår.. det är skillnaden.. och den kommer inte va på jämt

You lost me.

EroC
Siktar mot toppen
Medlem
373072
July 19, 2003 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

nILGot wrote: [quote=spartacus]Som EroC säger så funkar det INTE med ett aggregat från en frys eftersom det inte pallar att vara på hela tiden.

joo men man vill ju att det ska hålla lite längre än ett halvår...

nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
373197
July 20, 2003 - 6:12 am
sp_Permalink sp_Print

EroC wrote: [quote=nILGot][quote=spartacus]Som EroC säger så funkar det INTE med ett aggregat från en frys eftersom det inte pallar att vara på hela tiden.

joo men man vill ju att det ska hålla lite längre än ett halvår...

Det kommer att göra det oxå... om inte byter jag kompressor.. inte så svårt att få tag i.. 😀

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
373278
July 20, 2003 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Chaos wrote: 1. F*n vilken fet kompressor 10kw, du kommerju ner till 50 minus med en sån.

2. Har inga ritningar, men det skulle nog räcka med ett från något inte allt för advancerat vattenblock

han kommer bara ner till den temp där kylmediumet kokar..

spartacus wrote: Som EroC säger så funkar det INTE med ett aggregat från en frys eftersom det inte pallar att vara på hela tiden.

för dom på swec så håller dom än vad jag vet.. och det var ett tag sen dom gjorde dom.

där finns det en guide om du behöver.
http://www.homevapo.cjb.net

EroC
Siktar mot toppen
Medlem
373347
July 20, 2003 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: [quote=Chaos]1. F*n vilken fet kompressor 10kw, du kommerju ner till 50 minus med en sån.

jaaa... och när kylmediumet kokar... -200 c typ!

för dom på swec så håller dom än vad jag vet.. och det var ett tag sen dom gjorde dom.

det kanske håller... men teoretiskt skulle det vara svårt att få någon speciellt bra hållbarhet.. OCH länken funkar inte

Waco
Member
Medlem
373424
July 20, 2003 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

EroC wrote: [quote=Waco][quote=Chaos]1. F*n vilken fet kompressor 10kw, du kommerju ner till 50 minus med en sån.

det kanske håller... men teoretiskt skulle det vara svårt att få någon speciellt bra hållbarhet.. OCH länken funkar inte

jag har oxå tvivlat på att det skulle hålla men det finns dom som testat och det funkade för dom. Men om deras grejjer bara höll 30dagar det vet jag inte. Men ett kylskåp är gjort för att hålla i 15år och gå passvit så då borde det palla att kyla en prolle ett tag med.

EroC
Siktar mot toppen
Medlem
373542
July 20, 2003 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: [quote=EroC][quote=Waco][quote=Chaos]1. F*n vilken fet kompressor 10kw, du kommerju ner till 50 minus med en sån.

jag har oxå tvivlat på att det skulle hålla men det finns dom som testat och det funkade för dom. Men om deras grejjer bara höll 30dagar det vet jag inte. Men ett kylskåp är gjort för att hålla i 15år och gå passvit så då borde det palla att kyla en prolle ett tag med.

kanske det... men nu vill jag få tag i en frys/kyl aggregat... ska nog pröva bygga om.. men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.. bygga en separat "låda" till aggregatet och så att det går en slang/ngt annat in i burken lr om jag ska använda ett vattenblock.. har du ngt tips?

Waco
Member
Medlem
373545
July 20, 2003 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Du plockar ut kompressorn och allt tillhörande ur frysen sen kapar du bort den del som var inne i frysen och ersätter det med ett kylblock. Sen kapar du bort den radiator som finns på frysen och ersätter den med en bättre som har ett rörsystem. Det ska inte vara en som liknar en blackice.

EroC
Siktar mot toppen
Medlem
373556
July 20, 2003 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: Du plockar ut kompressorn och allt tillhörande ur frysen sen kapar du bort den del som var inne i frysen och ersätter det med ett kylblock. Sen kapar du bort den radiator som finns på frysen och ersätter den med en bättre som har ett rörsystem. Det ska inte vara en som liknar en blackice.

kk.. ska fixa en frys snart hoppas jag..

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
373594
July 20, 2003 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ja har tänkt på samma som du fast med kompresson kylaren av maskiner på volvo(kontakter) först tänkte jag på att ta fryens kompressor men den e så klennnn!

nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
373623
July 20, 2003 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu en kompressor på gång som är på 630w.. borde inte det räcka..?

EroC
Siktar mot toppen
Medlem
373744
July 20, 2003 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

nILGot wrote: Har nu en kompressor på gång som är på 630w.. borde inte det räcka..?

vet inte riktigt... vad har den suttit i?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 458
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL