January 4, 2005
klistrar över min tråd från ts och visar er min nya maskin. Grafikkorten från SMPC plågas vidare..
En liten teaser bara 😉 Tester kommer imorgon med lite nya moderkort från gigabyte, i7 920, i5 750 och i5 670.
Uppdatering:)
Jag har hållt på med kompressorkylning under alla år jag sysslat med överklockning. Jag har gått igenom de komersiella maskiner som funnits, prometeia och vapochill LS, i standard utförande samt moddade men de höll inte för de krav jag satt upp och såldes iväg för flera år sedan. Efter att gång på gång blivit besviken på oseriösa och mindre bra byggen av privata byggare så försvann suget att hålla på med kompressorkylning helt och hållet ett tag. De summor pengar jag kastat i havet på dåliga byggen, uteblivna leveranser och annat skit vill jag inte ens tänka på. Det verkar vara någon form av standard i branshen att byggare efter ett tag bestämmer sig för att strunta i sina åtaganden och helt gå under jorden. Detta finns det många expempel på, bara läs runt på xtremesystems.org eller här på techsweden. Detta är riktigt synd, de seriösa byggarna skadas av det och konsumeterna får lida surt.
En byggare jag följt under alla år är LittleDevil. Jag har aldrig sett ett ont omdöme om honom och hans kylare har alltid varit bland de snyggaste apparater jag sett. Min förhoppning har varit att få tag i en SS som klarar riktigt höga laster vid -40 eller kallare, så jag hörde av mig till LD för 7 veckor sedan och beställde min nya enhet. Han svarade att han behövde ca 2v för att bygga en och priset var 750 Euro inklusive frakt. Det är saftigt, men smakar det så kostar det...
Kylaren skulle ha levererats för 2 veckor sedan men kom först igår. Förklaringen till förseningen har varit att chassit tog längre tid än beräknat att komma tillbaka från lakering, och när den senare skeppades iväg fastnade den hos speditören för att kartongen var skadad. Nu när den är på plats känns det mindre viktigt, men vad som är värre är att LD har skickat med ett gammalt monteringskit som ej passar de senaste socklarna så jag får dra av en poäng från full pott vad gäller leverans och kommuniktion. Förseningar och onödigt slarv ogillas.
Kylaren kom inpackad i en stor pappkartong med flera lager tjocka frigolitskivor runt kylarens sidor, insidan av kylaren var packade med tidningspapper i mängder, se bilder nedan så förstår ni;). En riktigt låda i trä hade varit att föredra men det kändes ändå ganska säkert packeterat så full pott där.
Det första som slår mig är hur stor och tung den är, förvisso förväntade jag mig något stort men denna låda är enorm. En vinflaska får tjäna som referens.
Byggkvaliten är precis som jag hoppats på helt i en egen klass. Ingen kylare jag tidigare sett slår hantverket, finishen på lådan är riktigt fin, insidan är mycket prydlig och allt är ordentligt isolerat. Monteringskittet känns rejält, sugslangen är lång och väldig flexibel, den vita strumpan passar perfekt.
Det endaste jag kan anmärka på är att evappen inte är riktigt plan, svårt att fotografera utan assistans men hoppas ni kan uppfatta ojämnheten. Jag har lagt ett skjutmått tvärs över evapen och man ser tydligt att den buktar utåt in mot mitten.
Första uppstarten är lite spännande, det är min första enhet med Rotary-kompressor så jag är nyfiken på ljudnivån. Kan bara säga att kolvkompressorer är bra mycket tystare, den kylare låter en hel del, men det är ändå acceptabelt att sitta bredvid den och bencha. Något annat en benchsessioner är det ju inte tal om ändå.
Temperaturen går väldigt sakta neråt, skulle uppskatta tiden till ett par minuter innan den når sitt kallaste på -54,7. Displayen verkar stämma bra överrens med verkligheten, min termoelement givare visar -54.5 som kallast. Givaren till displayen är nog av ptc eller pnc typ eller vad det nu heter, vid rumstemp stämmer den inte men inom driftsområdet är den korrekt.
Lite frost är alltid kul att se:)
Håller just på att rigga upp för första testen med en i7 920 och Gigabyte EX58A-UD3R. "A" revisionerna av gigabytes x58-kort kan man ställa upp pci-e frekvensen på så det går att komma lite högre än 220 BCLK förhoppningsvis. EVGA Classified är bara för dyra, rent löjligt med såna priser. Fortsättning följer...
Nu är det riggat med i7 920, gigabyte ex58A-ud5 och ett ati 4830, Exs är på besök och testerna har börjat:).
Starttid var lite över 4 minuter för att komma ner i -55 sen är tempen stadig. Körde en vända Hyperi, 8 trådar, ht aktiverat 1.55V och 4.6GHz. Evaptemperaturen rörde sig nästan inte, -53,4C vid load! 3Dmark06 i samma hastigheter och högre ger konstant -55:)
Lite mer bilder på rigg med kylaren monterad:
En lång dag idag med mycket benchande. Lite grovt inställt rullade cpun på i 230*21 i alla tester, ibland lite mer. Hatten av för gigabyte, EX58A-UD3R är ett mycket bra kort, 3dmark06 körde jag igenom på 236 BCLK, ska testa mer vid senare tillfälle. Evappen rör sig inte från -55 i något 3d-test, 4.8-4.9Ghz 1.65V HT aktiverat.
Bästa resultaten med 4830 i olika kombinationer ser ut som följer:
Single:
03: 63668p wr
05: 33861pwr
06: 19319 (allt på luft, uppdatering kommer) wr
Crossfire:
03:98909p
05:
06:29736p wr
3-fire:
03:13772p wr
05: 41630p wr