Så tyst dator som möjligt!!!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Så tyst dator som möjligt!!!
Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 17, 2003 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vill få en så tyst dator som möjligt och jag hade tänkt mig med att börja med fläkten på moderkortet och en ZM80C-HP passiv fläkt till mitt graffekort...men kommer detta få plats?

Har ni några idéer kanske?

EDIT: jag såg nyss Zalman NB47J den kanske är intressant?
P.s Vad är nordbrygga respektive sydbrygga? (okej det verkar som om jag kan kan något om datorer men jag byggde faktiskt ihop denna skönhet själv :))

Aonn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 307
461837
November 17, 2003 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

det får plats inga problem 🙂

klockan är 09:36 o jag är nyvaken inte ens kaffet klart så jag passar på den 🙂

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 526
461841
November 17, 2003 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Bennos wrote: Jag vill få en så tyst dator som möjligt och jag hade tänkt mig med att börja med fläkten på moderkortet och en ZM80C-HP passiv fläkt till mitt graffekort...men kommer detta få plats?

Det står på Zalmans hemsida vad kraven är för att det ska få plats. Borde inte vara något problem.. men kolla de exakta måtten och mät för säkherhets skull.

Bennos wrote:
EDIT: jag såg nyss Zalman NB47J den kanske är intressant?
P.s Vad är nordbrygga respektive sydbrygga? (okej det verkar som om jag kan kan något om datorer men jag byggde faktiskt ihop denna skönhet själv :))

NB47J har ersatts av ZM47J (blå istället för guldfärgad) numera.
Jag har såna på både NB och SB, och den funkar bra. Lätt att montera också. Små fläktar på höga varv brukar vara mest irriterande.. så det är nog ett smart drag att fimpa den lilla jobbiga fläkten på NF7.

Här ser du var NB och SB sitter:
http://jackal_.europe.webmatri.....es/nf7.jpg

Rekommenderar att du kollar på http://www.motherboardfaqs.com
De har en hel del bra tips.

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
461843
November 17, 2003 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Tack det var mkt info på samma gång =)

devo667
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
461872
November 17, 2003 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

köp motorrums isolering på mekonomen och klä in insidan. fyll upp med fläktar och kör dom på 7volt istället för 12 (om du inte har papst eller dyligt)

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 830
461936
November 17, 2003 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

devo667 wrote: köp motorrums isolering på mekonomen och klä in insidan. fyll upp med fläktar och kör dom på 7volt istället för 12 (om du inte har papst eller dyligt)

Det dumma är att man isolerar in även värmen som kommer från cpu etc, lite kaka på kaka. Det bästa är att angripa problemet istället, är det processorfläkten som låter köp en tyst processorfläkt

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
461957
November 17, 2003 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

wiero wrote: [quote=devo667]köp motorrums isolering på mekonomen och klä in insidan. fyll upp med fläktar och kör dom på 7volt istället för 12 (om du inte har papst eller dyligt)

Det dumma är att man isolerar in även värmen som kommer från cpu etc, lite kaka på kaka. Det bästa är att angripa problemet istället, är det processorfläkten som låter köp en tyst processorfläkt

Min låda blev 1-2 grader varmare efter att jag klätt insadan med Bitumen och ljuddämpmatrial. Så det är ingen fara, jag använder ingen chassifläkt heller, det behövs inte.
Har ingen chassifläkt i min miditower, där det sitter
xp2500
9600pro

har 27 grader i lådan vilket inte är farligt.

använd speedfan till fläktarna

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
461973
November 17, 2003 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

vad är bitumen? och blev det märkbart tystare?

Henrik Andersson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1105
462010
November 17, 2003 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

en liten fråga som kanske inte riktigt hör in här men varför ska man inte köra papst på 7v ?? förutom att dom redan låter lite då alltså ??

Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores

F.d användarnamn: dest

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 526
462060
November 17, 2003 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

dest wrote: en liten fråga som kanske inte riktigt hör in här men varför ska man inte köra papst på 7v ?? förutom att dom redan låter lite då alltså ??

Jodå, det är klart man kan.. men om fläkten låter 12dbA så är det inte så stor poäng att få den tystare 🙂

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
462073
November 17, 2003 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

jackal_...

gamla modellen heter ZM-NB32J den guldfärgade dvs ;)...
[Image Can Not Be Found]

Den nya heter ZM-NB47J är den nya blåa varianten 🙂

[Image Can Not Be Found]

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
462091
November 17, 2003 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Bennos wrote: vad är bitumen? och blev det märkbart tystare?

Bitumen är en asfaltmatta som jag klädde insidan av datorlådan, de väger mycket och gör därför att datorn inte står och skorrar, när tex cdrommen snurrar igång. Finns på mekonomen bla

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
462159
November 17, 2003 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Men kommer detta få plats brevid varandra? och är det svårt att sätta dit grejerna?

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
462247
November 17, 2003 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Schmutziger wrote: [quote=wiero][quote=devo667]köp motorrums isolering på mekonomen och klä in insidan. fyll upp med fläktar och kör dom på 7volt istället för 12 (om du inte har papst eller dyligt)

Min låda blev 1-2 grader varmare efter att jag klätt insadan med Bitumen och ljuddämpmatrial. Så det är ingen fara, jag använder ingen chassifläkt heller, det behövs inte.
xp2500
9600pro

Jag hade 2centimeters mattor och limmade fast dessa överallt på mitt gamla chassi och det blev mycket varmare inne i chassit, asfaltsmatta kanske är att föredra.

Det jag menade var att man inte angriper ljudkällan utan försöker tysta datorn genom att bygga in den i isolering, det tycker jag är lite onödigt eftersom det går att få tyst på datorn utan bygga in den i isolering.

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
462273
November 17, 2003 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

wiero wrote: [quote=Schmutziger][quote=wiero][quote=devo667]köp motorrums isolering på mekonomen och klä in insidan. fyll upp med fläktar och kör dom på 7volt istället för 12 (om du inte har papst eller dyligt)

xp2500
9600pro

Jag hade 2centimeters mattor och limmade fast dessa överallt på mitt gamla chassi och det blev mycket varmare inne i chassit, asfaltsmatta kanske är att föredra.

Det jag menade var att man inte angriper ljudkällan utan försöker tysta datorn genom att bygga in den i isolering, det tycker jag är lite onödigt eftersom det går att få tyst på datorn utan bygga in den i isolering.

Givetvis!
Att klä den med asfaltmatta och skummgummi är det sista man bör göra.
Det bästa är ju att köpa tysta/passiva flänsar/grejer från början.
Mest skillnad gör det om man tar bort alla småfläktar som finns på gpu o nordbrygga, mm
sen:
hd <- hänga upp el köpa tyst
psu <- svår att ljudisolera, hade en extra 9cm fläkt som blåste på flänsarna, men efter att jag hade uppgraderat datorn så blev psu:n så belastad att den inte var tyst längre. Och jag köpte ett nytt. 🙂

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
462283
November 17, 2003 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Bennos wrote: Men kommer detta få plats brevid varandra? och är det svårt att sätta dit grejerna?

Menar du bitumen o ljudisolerings matta?
nej inga problem

asfaltmattan är 3.5-4 mm tjock. den klistrar man fast på lådan. sen hängde jag upp den andra mattan med gem. på sidoplåtarna, ser lite fult ut men vad spelar det för roll, det är ju på insidan.

Det som tar tid är att skära till allt.

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
462298
November 17, 2003 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Schmutziger wrote: [quote=wiero][quote=Schmutziger][quote=wiero][quote=devo667]köp motorrums isolering på mekonomen och klä in insidan. fyll upp med fläktar och kör dom på 7volt istället för 12 (om du inte har papst eller dyligt)

xp2500
9600pro

Givetvis!
Att klä den med asfaltmatta och skummgummi är det sista man bör göra.
Det bästa är ju att köpa tysta/passiva flänsar/grejer från början.
Mest skillnad gör det om man tar bort alla småfläktar som finns på gpu o nordbrygga, mm
sen:
hd <- hänga upp el köpa tyst
psu <- svår att ljudisolera, hade en extra 9cm fläkt som blåste på flänsarna, men efter att jag hade uppgraderat datorn så blev psu:n så belastad att den inte var tyst längre. Och jag köpte ett nytt. :)

Inte möjligtvis en Zalman 400W 🙂

Bra länk till de som vill bygga en tyst dator
http://www.silentpcreview.com/

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
464810
November 20, 2003 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Hata tysta datorer 👿

-siN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 933
464928
November 20, 2003 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

jag strävar också för att få datorn så tyst som möjligt, ni ser min spec i signaturen.
Jag har en enermax 8cm på lägsta varvantal på cpu:n
Zalman ZM80A-HP inte på för närvarande men ska på igen när jag hämtat ut min Seagate Barracuda hdd, blir på tisdag tror jag.
den bör inte låta altför mycket då 🙂
EDIT: glömde skriva att jag har passiv kylning på NB också en sån där blå sak 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 197
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL