October 2, 2003
Jag vill få en så tyst dator som möjligt och jag hade tänkt mig med att börja med fläkten på moderkortet och en ZM80C-HP passiv fläkt till mitt graffekort...men kommer detta få plats?
Har ni några idéer kanske?
EDIT: jag såg nyss Zalman NB47J den kanske är intressant?
P.s Vad är nordbrygga respektive sydbrygga? (okej det verkar som om jag kan kan något om datorer men jag byggde faktiskt ihop denna skönhet själv :))
May 8, 2003
Bennos wrote: Jag vill få en så tyst dator som möjligt och jag hade tänkt mig med att börja med fläkten på moderkortet och en ZM80C-HP passiv fläkt till mitt graffekort...men kommer detta få plats?
Det står på Zalmans hemsida vad kraven är för att det ska få plats. Borde inte vara något problem.. men kolla de exakta måtten och mät för säkherhets skull.
Bennos wrote:
EDIT: jag såg nyss Zalman NB47J den kanske är intressant?
P.s Vad är nordbrygga respektive sydbrygga? (okej det verkar som om jag kan kan något om datorer men jag byggde faktiskt ihop denna skönhet själv :))
NB47J har ersatts av ZM47J (blå istället för guldfärgad) numera.
Jag har såna på både NB och SB, och den funkar bra. Lätt att montera också. Små fläktar på höga varv brukar vara mest irriterande.. så det är nog ett smart drag att fimpa den lilla jobbiga fläkten på NF7.
Här ser du var NB och SB sitter:
http://jackal_.europe.webmatri.....es/nf7.jpg
Rekommenderar att du kollar på http://www.motherboardfaqs.com
De har en hel del bra tips.
October 15, 2001
devo667 wrote: köp motorrums isolering på mekonomen och klä in insidan. fyll upp med fläktar och kör dom på 7volt istället för 12 (om du inte har papst eller dyligt)
Det dumma är att man isolerar in även värmen som kommer från cpu etc, lite kaka på kaka. Det bästa är att angripa problemet istället, är det processorfläkten som låter köp en tyst processorfläkt
January 6, 2002
wiero wrote: [quote=devo667]köp motorrums isolering på mekonomen och klä in insidan. fyll upp med fläktar och kör dom på 7volt istället för 12 (om du inte har papst eller dyligt)
Det dumma är att man isolerar in även värmen som kommer från cpu etc, lite kaka på kaka. Det bästa är att angripa problemet istället, är det processorfläkten som låter köp en tyst processorfläkt
Min låda blev 1-2 grader varmare efter att jag klätt insadan med Bitumen och ljuddämpmatrial. Så det är ingen fara, jag använder ingen chassifläkt heller, det behövs inte.
Har ingen chassifläkt i min miditower, där det sitter
xp2500
9600pro
har 27 grader i lådan vilket inte är farligt.
använd speedfan till fläktarna
December 10, 2002
en liten fråga som kanske inte riktigt hör in här men varför ska man inte köra papst på 7v ?? förutom att dom redan låter lite då alltså ??
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
October 15, 2001
Schmutziger wrote: [quote=wiero][quote=devo667]köp motorrums isolering på mekonomen och klä in insidan. fyll upp med fläktar och kör dom på 7volt istället för 12 (om du inte har papst eller dyligt)
Min låda blev 1-2 grader varmare efter att jag klätt insadan med Bitumen och ljuddämpmatrial. Så det är ingen fara, jag använder ingen chassifläkt heller, det behövs inte.
xp2500
9600pro
Jag hade 2centimeters mattor och limmade fast dessa överallt på mitt gamla chassi och det blev mycket varmare inne i chassit, asfaltsmatta kanske är att föredra.
Det jag menade var att man inte angriper ljudkällan utan försöker tysta datorn genom att bygga in den i isolering, det tycker jag är lite onödigt eftersom det går att få tyst på datorn utan bygga in den i isolering.
January 6, 2002
wiero wrote: [quote=Schmutziger][quote=wiero][quote=devo667]köp motorrums isolering på mekonomen och klä in insidan. fyll upp med fläktar och kör dom på 7volt istället för 12 (om du inte har papst eller dyligt)
xp2500
9600pro
Jag hade 2centimeters mattor och limmade fast dessa överallt på mitt gamla chassi och det blev mycket varmare inne i chassit, asfaltsmatta kanske är att föredra.
Det jag menade var att man inte angriper ljudkällan utan försöker tysta datorn genom att bygga in den i isolering, det tycker jag är lite onödigt eftersom det går att få tyst på datorn utan bygga in den i isolering.
Givetvis!
Att klä den med asfaltmatta och skummgummi är det sista man bör göra.
Det bästa är ju att köpa tysta/passiva flänsar/grejer från början.
Mest skillnad gör det om man tar bort alla småfläktar som finns på gpu o nordbrygga, mm
sen:
hd <- hänga upp el köpa tyst
psu <- svår att ljudisolera, hade en extra 9cm fläkt som blåste på flänsarna, men efter att jag hade uppgraderat datorn så blev psu:n så belastad att den inte var tyst längre. Och jag köpte ett nytt. 🙂
January 6, 2002
Bennos wrote: Men kommer detta få plats brevid varandra? och är det svårt att sätta dit grejerna?
Menar du bitumen o ljudisolerings matta?
nej inga problem
asfaltmattan är 3.5-4 mm tjock. den klistrar man fast på lådan. sen hängde jag upp den andra mattan med gem. på sidoplåtarna, ser lite fult ut men vad spelar det för roll, det är ju på insidan.
Det som tar tid är att skära till allt.
October 15, 2001
Schmutziger wrote: [quote=wiero][quote=Schmutziger][quote=wiero][quote=devo667]köp motorrums isolering på mekonomen och klä in insidan. fyll upp med fläktar och kör dom på 7volt istället för 12 (om du inte har papst eller dyligt)
xp2500
9600pro
Givetvis!
Att klä den med asfaltmatta och skummgummi är det sista man bör göra.
Det bästa är ju att köpa tysta/passiva flänsar/grejer från början.
Mest skillnad gör det om man tar bort alla småfläktar som finns på gpu o nordbrygga, mm
sen:
hd <- hänga upp el köpa tyst
psu <- svår att ljudisolera, hade en extra 9cm fläkt som blåste på flänsarna, men efter att jag hade uppgraderat datorn så blev psu:n så belastad att den inte var tyst längre. Och jag köpte ett nytt. :)
Inte möjligtvis en Zalman 400W 🙂
Bra länk till de som vill bygga en tyst dator
http://www.silentpcreview.com/
July 19, 2002
jag strävar också för att få datorn så tyst som möjligt, ni ser min spec i signaturen.
Jag har en enermax 8cm på lägsta varvantal på cpu:n
Zalman ZM80A-HP inte på för närvarande men ska på igen när jag hämtat ut min Seagate Barracuda hdd, blir på tisdag tror jag.
den bör inte låta altför mycket då 🙂
EDIT: glömde skriva att jag har passiv kylning på NB också en sån där blå sak 🙂
1 Guest(s)