Samma gamla veva - Vattenkylning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Samma gamla veva - Vattenkylning
Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2003 - 3:15 am
sp_Permalink sp_Print

Hej! Jag vet att ni är trötta på frågor om vattenkylning, och här kommer några fler 🙂

Har letat runt lite och jag vet att jag måste köpa ett kit eller delar färdigtillverkade och avsedda för just vattenkylning, orkar och kan inte gå på skroten ;/

Om jag nu ska köpa vill jag ha lite hjälp.

Hur fäster jag radiatorn innanför chassit, eller utanpå? Vill helst slippa borra, finns det nåt annat sätt? Har ett Sonata och där bak sitter det som bekant en 120MM fläkt. Kan man montera radiatorn eller Pumpen där?

Är det svårt att installera allt? Man skruvar plats alla block, ansluter alla sladdar och fixar ström till fläktar och radiator, sen är det klart?

Help me. Ge gäna tips på bra kit eller pumpar osv.
Tackar.

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
476845
December 7, 2003 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

Då jag aldrig har tittat in i ett antec sonata i verkligheten snokade jag runt lite efter bilder. Det finns en liten chans att det går att fästa radiator+fläkt-paketet i den fläktplatsen bak i chassit, men det förutsätter att radiatorn inte går ut många mm utanför 120mm-fläkten. Dessutom såg det ut att hamna väldigt nära processorn i bak. Det såg faktiskt riktigt trångt ut. Ett annat alternativ kanske hade vart att fästa radiatorn på HDD-cagen i fronten istället men beroende på hur djupt "paketet" är kommer det ev. inkräkta på kortplatserna istället.

Jag tror det kan bli tajt att få in vattenkylning i chassit om du inte vill dremla lite. Jag hade nog mätt lite på chassit... Jag gissar att en standard-120mm-radiator är ca 14x16cm. (Lite överdrivet) Om du hittar 14x16cm ledigt i chassit borde du få plats. Kolla runt lite på nätet oxå. Det finns garanterat folk som stoppat in vattenkylning i det chassit. Du kan ju kolla hur dom har gjort och hämta lite tips och idéer.

Tips på bra pumpa och paket osv:

Ett smidigt paket är Asetek Waterchill. Det finns recension här på NH. Om man vill köpa lösa komponenter brukar det bli dyrar men mycket bättre. Eheim 1048 är en lagom pump. Dangerden's och Swiftech's block är bra. Det finns fler tillverkare men dom är bland dom största och ofta bästa.

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
477026
December 7, 2003 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Dyrare? Block får du ju begagnade till 1/2 av nypriset eller om du inte är så petnoga med ett par grader köp block av dom som gör lite då och då som hobby för en hundring... radiator finns på skroten för 100 spänn om du vill montera utanpå, finns väl små att hitta på skroten som passar bra i ett chassi men det kan ju vara snyggt utanpå också.

Helt klart billigare att köpa delar själv än kit.

Bärz
Member
Medlem
477140
December 7, 2003 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Vecna som jag skrev. VILL inte GÅ på SKROTEN. ;<

Bärz
Member
Medlem
477156
December 7, 2003 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: Då jag aldrig har tittat in i ett antec sonata i verkligheten snokade jag runt lite efter bilder. Det finns en liten chans att det går att fästa radiator+fläkt-paketet i den fläktplatsen bak i chassit, men det förutsätter att radiatorn inte går ut många mm utanför 120mm-fläkten. Dessutom såg det ut att hamna väldigt nära processorn i bak. Det såg faktiskt riktigt trångt ut. Ett annat alternativ kanske hade vart att fästa radiatorn på HDD-cagen i fronten istället men beroende på hur djupt "paketet" är kommer det ev. inkräkta på kortplatserna istället.

Jag tror det kan bli tajt att få in vattenkylning i chassit om du inte vill dremla lite. Jag hade nog mätt lite på chassit... Jag gissar att en standard-120mm-radiator är ca 14x16cm. (Lite överdrivet) Om du hittar 14x16cm ledigt i chassit borde du få plats. Kolla runt lite på nätet oxå. Det finns garanterat folk som stoppat in vattenkylning i det chassit. Du kan ju kolla hur dom har gjort och hämta lite tips och idéer.

Tips på bra pumpa och paket osv:

Ett smidigt paket är Asetek Waterchill. Det finns recension här på NH. Om man vill köpa lösa komponenter brukar det bli dyrar men mycket bättre. Eheim 1048 är en lagom pump. Dangerden's och Swiftech's block är bra. Det finns fler tillverkare men dom är bland dom största och ofta bästa.

Alltså, problemet är att jag är så otroligt dålig med verktyg, jag kan misslyckas med att borra fyra hål. Så om det fanns nåt kit som passar Sonata perfekt, utan att behöva borra skulle vara bra.

Letade på google efter tips, gav ingenting.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 369
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL