February 10, 2004
Tjenare.
Jag undrar hur,(om det nu går), man gör för att sänka hastigheten på chassifläktarna.
Antar att ljudnivån skulle sjunka en aning då?
har ett Thermaltake vm2000a chassi, orginal kylningen som medföljde sitter i nu, dvs. 2x80mm & 2x90mm fläktar i nu.
Tack för svar!
/Adde
August 14, 2001
Johan Nicklasson wrote: detta svaret fick jag ang. hur man kopplar
Gul+svart=12v
Gul+Röd=7v
Röd+svart=5v
Fördelen med fläktkontroller är att man kan höja och sänka farten lätt å smidigt så om man behöver kyla mer en stund pga. spel eller nått så blir det lättare än om man kopplar kablar
Jupp stämmer bra... gul då alltid +, då gul är inkopplad,
går gansk lätt att bygga en fläktkontroller själv med några 2-pols-brytare annars, dock går det ju bara ha 2 lägen då (om man inte köper en till-till-till, vilka är ganska ovanliga... men 7V brukar bli tyst... 5V blåser väldigt dåligt... (kan iof bero på att jag enbart kör papst som inte blåser speciellt mycket ens på 12V...)
July 4, 2005
hmm, har lite av samma problem, har inte plats att försörja mina fläktar med modekortets fläkt kontakter, utan kör via dom vanliga 4-pins kablarna, endast en fläktkontroller som kan hjälpa mig eller finns det grenade fläktlablar så jag får binda båda fläktarna till samma strömförsörjning
July 4, 2005
hmm, har lite av samma problem, har inte plats att försörja mina fläktar med modekortets fläkt kontakter, utan kör via dom vanliga 4-pins kablarna, endast en fläktkontroller som kan hjälpa mig eller finns det grenade fläktlablar så jag får binda båda fläktarna till samma strömförsörjning
2 Guest(s)