November 29, 2003
Jag kollade tempen på min AMD Athlon XP 2400+ och såg att den ligger på runt 60C.
Vad ligger eran oklockade XP 2400+ på?
Vad kan jag göra för att sänka tempen?
Fundera på att byta fläkt, har den jag fick med cpun, har ni någon att rekommendera?
Moderkortet ligger på 29C det anser jag vara hyffsat bra med tanke på att allt är luft/passivt kylt.
I burken så har jag tre stycken 80mm fläktar, kommer tempen på moderkortet eller cpun att höjjas om jag plockar ur dom tre?
August 14, 2001
Troligt ökar tempen om du plockar ur fläktarna, dock inte helt säkert, kan bildas konstiga virvlar som gör att luften vid processorn bara går runt runt, men med största sannolikhet ökar tempen, är väl bara testa dra ur sladdarna och se vad som händer, hur är de kopplade? 1 eller 2 in?
September 19, 2002
För att sänka tempen på cpu'n så måste du ju självklart byta processorkylare. Köp en Zalman 7000-CU eller nåt liknande så blir det nog väldigt stor skillnad om det inte bara är dina temperatursensorer som spelar dig ett spratt, vilket de har en tendens att göra ibland.... Inga kirurgiska mätinstrument direkt om vi säger så. 😉
May 7, 2002
Hellspawn79 wrote: Ja, som Tomahawk sa så är det nog bäst att byta kanske både fläkt och kylfläns.
Jag har oxå en 2400+ och innan jag gjorde min speciallare så låg prollen på 55 till 60 grader.
Nu med luftkylning direkt utifrån ligger den mellan 20-40 grader beroende på väder..:)
Vad har du för "speciallare"?
2 Guest(s)