Seriekopplad vattenkylning || Pump-RAD-cpu-RAD-gpu/nb-Pump|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Seriekopplad vattenkylning || Pump-RAD-cpu-RAD-gpu/nb-Pump
Friamannen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 21, 2003 - 4:37 am
sp_Permalink sp_Print

Japp exakt så jag skrev ovan. Skulle detta vara möjigt men en pump som pumpar 1300l/timmen? Vi funderar på mcradiatorer, och pumpen får bli en oljepanna-vattenpump.. =)

Åsikter och svar uppskattas =)

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
358777
sp_Permalink sp_Print

Ska funka fin-fint! 😀

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
358779
sp_Permalink sp_Print

Hur menar du, ska du ha två radiatorer i slingan eller?
Vattnet går inte upp mycket i temperatur efter att ha lämnat CPU-blocket, men om det inte blir för mycket jobb och du ändå ska använda två radiatorer så är det det bästa sättet att koppla på. Om man skall vara riktigt petig så är det nog bättre att ta nordbryggan först och GPU:n efter, men det är en väldigt marginell skillnad.

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
358830
sp_Permalink sp_Print

Friamannen wrote: Japp exakt så jag skrev ovan. Skulle detta vara möjigt men en pump som pumpar 1300l/timmen? Vi funderar på mcradiatorer, och pumpen får bli en oljepanna-vattenpump.. =)

Åsikter och svar uppskattas =)

Som kamelen skrev... Fast det inte bara ska funka så, utan gör det.
Jag och Kamelryttarn slängde på en mc-radiator efter min CPU så att jag hade ungefär samma struktur som dig, med två radiatorer... Sänkte tempen med 5 grader på prollen, mot vad det var med bara en radiator. 😀

::EDIT:: Min pump pumpar 600 l/h så det ska inte vara några problem för din att klara det. I övrigt skulle det vara kul att få reda på märke och modell på din pump .

Friamannen
Medlem
358832
sp_Permalink sp_Print

Yeah låter skitbra.. Får be om ursäkt för att det stod lite rörigt där uppe. Men pumpen borde palla detta? Den klarar visserligen 1600l/timmen ljudlös =). Allt detta ska vara till mitt abit nf7-s 2.0 , 1700+jiuhb dlt3c och 9800pro, som antagligen börjar skickas i morgon. OK noddan kopplar så som du sa.. jag prioriterar tempen på grafik framför NB dock..

Tack för alla hjälpsamma svar hittills

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
358859
sp_Permalink sp_Print

Friamannen wrote: Yeah låter skitbra.. Får be om ursäkt för att det stod lite rörigt där uppe. Men pumpen borde palla detta? Den klarar visserligen 1600l/timmen ljudlös =). Allt detta ska vara till mitt abit nf7-s 2.0 , 1700+jiuhb dlt3c och 9800pro, som antagligen börjar skickas i morgon. OK noddan kopplar så som du sa.. jag prioriterar tempen på grafik framför NB dock..

Tack för alla hjälpsamma svar hittills

Tja, vattentemperaturen kommer inte att gå upp en enda grad efter att den gått ifrån nordbryggan så GPU-temperaturen kommer att vara oförändrad. Vattnet kommer dock att bli lite varmare ifrån GPU:n, så att nordbryggan blir lite sämre kyld. Som sagt så är skillnaden nästan noll, men ska man vara teoretisk så =)

Friamannen
Medlem
358872
sp_Permalink sp_Print

Hehe minsta lilla skillnad är kritisk om man ska pressa det sista ur cpun 😉 . Tack för alla svaren och nu vet jag att detta kommer funka 😀 .

Ja just det vad tror ni det behövs för fläktar? Jag bor i Borås så såna här kan jag hämta ut http://www.netonnet.se/item.as.....?iid=40120 , tvivlar dock på hur dem presterar men kan nog bli tysta om jag kör dem i 7v. Vill helst inte beställa grejer från någon webbutik...

Får be om ursäkt där the whistler jag har ingen pump just nu men jag har kollat på våran egen oljepanne-pump och den ligger där omkring och det är standard ungefär.. 1600l/timmen ljudlöst =)

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
358879
sp_Permalink sp_Print

Friamannen wrote: Hehe minsta lilla skillnad är kritisk om man ska pressa det sista ur cpun 😉 . Tack för alla svaren och nu vet jag att detta kommer funka 😀 .

Ja just det vad tror ni det behövs för fläktar? Jag bor i Borås så såna här kan jag hämta ut http://www.netonnet.se/item.as.....?iid=40120 , tvivlar dock på hur dem presterar men kan nog bli tysta om jag kör dem i 7v. Vill helst inte beställa grejer från någon webbutik...

Får be om ursäkt där the whistler jag har ingen pump just nu men jag har kollat på våran egen oljepanne-pump och den ligger där omkring och det är standard ungefär.. 1600l/timmen ljudlöst =)

Okej... Kolla gärna upp den ordentligt. Jag var på jakt efter ny pump för ett tag sedan och fick höra i nästan varenda butik (Biltema, Jula etc) att villapumpar, cirkulationspumpar etc inte är gjorda för att gå i mer än några minuter i sträck för att sedan vila ett par timmar. Bara så du inte slänger in en sån, kör den en vecka och bränner den eller nåt... wink

Friamannen
Medlem
358882
sp_Permalink sp_Print

Kan jag nog försäkra dig att dem är gjorda för.. annars har min farsa noll koll vilket jag verkligen tvivlar på 😉

arte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 301
359238
June 25, 2003 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Friamannen wrote: Hehe minsta lilla skillnad är kritisk om man ska pressa det sista ur cpun 😉 . Tack för alla svaren och nu vet jag att detta kommer funka 😀 .

Annars gör man som jag och köper en Ocean Runner 3500 (3500 l/h). Den har ett head på 3.2 tror jag. Kostar ca 1000.
Fast man behöver ganska stor tank till den (>0.5l med rad+cpu)

Friamannen
Medlem
359248
June 25, 2003 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir väl lite overkill där va? Jag menar... räcker ju med 600l/timmen typ

arte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 301
359255
June 25, 2003 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

1500 räcker gott och väl, 600 är lite lite tycker jag.
3500 är för mycket, gör bara vattnet varmare + att tanken måste vara rätt stor

Friamannen
Medlem
359292
June 25, 2003 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Indeed

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 347
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL