September 19, 2002
Som föregående talare skrev så finns alltid risken oavsett om du har shimmen eller inte, den är bara betydligt mycket mindre med shimmen på. Därigenom inte sagt att det är så stor risk utan... Använder man bara sunt förnuft & tar det lilla lugna så ska man vara ytterst klantig innan man knäcker nåt.
September 19, 2002
Payroouz wrote: påverkar shimmen kylningen av gpu:n märkbart mycket?
Märkbart & märkbart... Enligt en extern tempsensor så lär det göra allt mellan 2-7 grader nånstans beroende på hur bra kontakten är på just ditt kort. Men du kan inte klocka 50mhz mer bara för att du plockar shimmen om det var det du trodde. 😉
September 19, 2002
denstore wrote: Jag kunde faktiskt klocka ett av mina 9800Pro-kort nästan 50mhz mer efter att jag plockade bort shimmen. Jag har funderat en hel del om varför, men inte kommit fram till någon vettig anledning. Bara att tacka och ta emot.:)
Äääähh, sluta nu! Jag som försökte verka upplyst, och så kommer du & sabbar! 😉
EDIT: Måste ha varit enormt dålig kontakt... Måndagsex av kylaren kanske?
March 11, 2003
[ToMaHaWk wrote: ][quote=denstore]Jag kunde faktiskt klocka ett av mina 9800Pro-kort nästan 50mhz mer efter att jag plockade bort shimmen. Jag har funderat en hel del om varför, men inte kommit fram till någon vettig anledning. Bara att tacka och ta emot.:)
Nja, den hade bra kontakt. Jag hade polerat den spegelblank. Och den var flat som ett biljardbord. Har funderat på om det kan bero på att man får in strömmande luft runt coren.
September 19, 2002
denstore wrote: [quote=[ToMaHaWk]][quote=denstore]Jag kunde faktiskt klocka ett av mina 9800Pro-kort nästan 50mhz mer efter att jag plockade bort shimmen. Jag har funderat en hel del om varför, men inte kommit fram till någon vettig anledning. Bara att tacka och ta emot.:)
Nja, den hade bra kontakt. Jag hade polerat den spegelblank. Och den var flat som ett biljardbord. Har funderat på om det kan bero på att man får in strömmande luft runt coren.
Kan ju vara... men 50mhz? låter ju skitskumt.
February 4, 2002
denstore wrote: [quote=[ToMaHaWk]] Kan ju vara... men 50mhz? låter ju skitskumt.
Från 440 till 485 bara i och med shimmen. Kändes som magi. Men så var det i alla fall. 🙂
Där hade jag tur 😀
Jag har också plockat bort shimmen Mest pga att jag inte kunde använda en vanlig cpukylare Det blev ingen kontakt alls annars Max klockning är i alla fall 486
March 11, 2003
Arne Anka wrote: [quote=denstore][quote=[ToMaHaWk]] Kan ju vara... men 50mhz? låter ju skitskumt.
Från 440 till 485 bara i och med shimmen. Kändes som magi. Men så var det i alla fall. 🙂
Där hade jag tur 😀
Jag har också plockat bort shimmen Mest pga att jag inte kunde använda en vanlig cpukylare Det blev ingen kontakt alls annars Max klockning är i alla fall 486
Du ska då alltid vara värst!:D
Men det är kul att höra att det är andra som också har haft bra resultat efter att ha plockat shimmen.
February 4, 2002
denstore wrote: [quote=Arne Anka][quote=denstore][quote=[ToMaHaWk]] Kan ju vara... men 50mhz? låter ju skitskumt.
Där hade jag tur 😀
Men det är kul att höra att det är andra som också har haft bra resultat efter att ha plockat shimmen.
Jag måste ju retas lite Iofs när jag tog 7332p med 3dmark -03 körde jag 491 MHz / 392 MHz Men med 03:an kan man oftast klocka lite högre än 01:an
March 14, 2004
Arne Anka wrote: [quote=denstore][quote=Arne Anka][quote=denstore][quote=[ToMaHaWk]] Kan ju vara... men 50mhz? låter ju skitskumt.
Där hade jag tur 😀
Jag måste ju retas lite Iofs när jag tog 7332p med 3dmark -03 körde jag 491 MHz / 392 MHz Men med 03:an kan man oftast klocka lite högre än 01:an
Arne använd . för i helvete!! Jag får damp!
September 19, 2002
reval wrote: ursäkta, men vad är den där "shimmen" för något? och var sitter den?
Det är en stödlist kan man säga, som sitter runt om grafikkortets processor för att stadga kylaren så man inte knäcker processorkärnan av misstag. Dock så brukar denna tyvärr inte vara på exakt samma höjd som processorn, så man kan tjäna ett antal grader i temp på att plocka bort den.
1 Guest(s)