June 28, 2001
jag e ute efter en Bra och Tyst kylare som helst inte ska kosta för mkt, den ska sitta på en AMD XP 1800+ , så jag tänkte mig en Silent viking för typ 479:- http://kylning.com/product_inf.....997244ae2f . vilket e lite för mkt Men det finns en som ser Precis lika dan ut på http://www.inetdata.se/tillbehör(går ej o länka till den) och den heter Thermaltake Volcano 7Cu o kostar 245.00 kr . så vilken i h*****e ska jag köpa ? är det samma sak ?
P3 450mhz@558mhz 1 kass fläkt. Abit bh-6 moderkort 256ram, 64mb Gforce 2mx 400STlab,80gb+8gb,17"skärm och en neonrosa esc knapp.och mkt dämpmatta o gummiupphängningar,bonet,win2k,(& en stereo)ska få en Ny(beg) dator=) en AMD athlon 700Mhz =)
[ Detta Inlägg ändrades av: Mind den 2002-03-04 01:14 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Mind den 2002-03-04 01:14 ]
February 17, 2002
silient viking är den mest fuckade kyllaren som finns, för det första så ljuger thermalteke nästan om allting som står på deras sida! o övriga sidor!! silient viking som namnet säger silient (tyst) fläkten är 80x80x25 o snurrar ca:2000 rpm! dåligt dåligt! temperaturer du får i windows är ca:49-53 grader har testat alla möjligheter! satte på en fläkt som snurrade i 6500 rpm blev tempen ca: 37 i windows och runt 41 fulload! och då har jag bara en fläkt som e igång i lådan!!! silient viking är inget val för dig som vill uppnå kyla! den får du då modda om! eller satsa pengarna på bättre kyllning! ex. AlphaPal eller vatten kyllning (ca:750:-)
February 17, 2002
On 2002-03-04 13:07, K-PAX wrote:
silient viking är den mest fuckade kyllaren som finns, för det första så ljuger thermalteke nästan om allting som står på deras sida! o övriga sidor!! silient viking som namnet säger silient (tyst) fläkten är 80x80x25 o snurrar ca:2000 rpm! dåligt dåligt! temperaturer du får i windows är ca:49-53 grader har testat alla möjligheter! satte på en fläkt som snurrade i 6500 rpm blev tempen ca: 37 i windows och runt 41 fulload! och då har jag bara en fläkt som e igång i lådan!!! silient viking är inget val för dig som vill uppnå kyla! den får du då modda om! eller satsa pengarna på bättre kyllning! ex. AlphaPal eller vatten kyllning (ca:750:-)
Vad ljuger dom om då? Den heter Silent Viking och den är tyst.
Du kan inte tro att du får världen bästa kylare om du köper den den är inte framtagen för det. Den gör ju sitt jobb som det är tänkt. Kyler processorer och den gör det tyst, vad mer vill du ha av den då. Skall du ha bra kylning så är du helt fel ute men det måste du väl fatta själv!!!
Om du hade haft bättre chassiekylning så skulle du fått lägre temp och dessutom så skulle den inte vara tyst längre om den hade en fläkt som snurrade 6500 varv.
Jag har en processortemp på ca 55C med min Alphafläns och en lågvarvig Zalman men det är inte en skitkylare för det. Felet är att jag har en lådtemp på över 36C då.
[ Detta Inlägg ändrades av: wizard den 2002-03-04 20:45 ]
February 17, 2002
sönderstucken hamster!! hehe
750:- räcker gott o väl! du får nästan över till ett par klubbor! om man har en bra rittning o vet vad man håller på med så kan man faktiskt komma undan billigt som fan! men det e klart om man inte orkar hålla på o snickra själv så kan man ju lägga ut 2000:- för bra kylning!
jag skulle oxå kunna köpa från kylning.com o vänta tills den kommer på posten! men det e roligare att skapa själv!
August 2, 2001
Silent viking och volcano 7 precis samma fläns fast med en annan fläkt. Så det är fan inte värt att betala mycket mer för en Silent viking än en volcano 7. Volcano 7 fläkten låter visserligen ganska mycket men på 7volt är den helt ok.
Om du har lite mer pengar att lägga ut tycker jag att du ska köpa en Alpha pal 80mm (vad den nu heter). Den kyler mycket bättre. Jag har en Volcano 7 och den kyler inget vidare för sin storlek, trots att jag bytt fläkten mot en dugligt kraftig zalman. Om man skruvar bort dom där 2 metallramarna som sitter ovanpå flänses ser man att den egentligen inte är mycket större än en taisol. Dessutom kan man se att kopparplattan i inte har så jättebra kontakt med resten av flänsen.
K-Pax skrev:
"för det första så ljuger thermalteke nästan om allting som står på deras sida"
Jag kan inte se nåt speciellt där dom ljugit om volcano 7 eller silent viking men för övrigt så litar jag inte på Tt för 5 öre. Dom ljuger mycket ofta om cfm eller ljudnivå på sina fläktar.
2x 80 gig raid0
1x 40 gig
1x 17 gig
[ Detta Inlägg ändrades av: nXsty den 2002-03-05 12:16 ]
February 28, 2002
tycker det är lite mycket skitsnack om Silent Viking nu...
Den ligger 3 grader lägre än min FOP32-1 som jag hade innan samt att det bara låter en bråkdel så mycket.
Vill man ha mycket kylning så köp en alpha med en fläkt till. Kostar dock ca 800 spänn om man vill ha en bra fläkt.
Det heter ju faktiskt Silent Viking inte Chilly Viking..
Toob
1 Guest(s)