Siliconeslang|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Siliconeslang
Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 5, 2004 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Stämmer det att siliconeslangar praktiskt taget aldrig veckar sig? Jag kör med vanliga billiga slangar nu, och nästan alla har fått veck nu efter ett tag pga att det är så trångt med 3 kylda komponenter och vattentank. Är det värt att köpa de som finns på http://www.overclockers.se eller finns det några som är mer värda? Vad är det för bra med tygonslangen? Den kanske är ett alternativ?

Mvh

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
661724
July 5, 2004 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Rätta mig om jag har fel, men så här har jag uppfattat det:

PVC-slang:
Pros: Väldigt billig, flera miljarder meter för några tior på biltema/clas ohlson.
Cons: Ganska stor böjradie, så den är inte så böjbar (veckas).

Silikonslang:
Pros: Väldigt böjlig, man kommer åt överallt med den.
Cons: Väldigt dyr. Läcker också igenom vattnet (vattenmolekylerna avdunstar genom slangen, så du "tappar" vatten)

Tygonslang
Pros: Väldigt böjlig, man kommer åt överallt med den. Den läcker inte som silikonslang.
Cons: Väldigt dyr. Kan vara svår att hitta.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
661742
July 5, 2004 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, men tygonslangen är billigare på overclockers.se än siliconeslangen. Den finns även i lager. Alltså borde den vara valet för mig. Tack för svaret!

peppe20
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1432
661761
July 5, 2004 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

tygonslang är inte lika böjlig som silikon! och silikonslangen på oc.se är riktigt dålig då den inte är klar(som i genomskinlig) och böjjer sig lättare än annan slang jag använt förut..

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
661769
July 5, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Så här är det:

Skillnaden på slangarna är hårdhet/ytor och vilket medie som skalln användas (vilka kemikalier osv slangen tål.
För övrigt så är silikon och Tygon väldigt lika.

silikonslangarna och tygon är mycket hårdare än, därför veckar dom sig inte. Hade slang mellan cpu och chipset då dessa block satt väldigt nära varandra var det fan inte långt ifrån att coren på mitt i875 pajade då kraften från slangen var oerhört stor.

Tygon tål syror/oljor och tryck bättre än silikonslangen. Silokonslangen har dock lite bättre livslängd.
Tygon klarar hårdare medier även fasta particklar bätter. Detta tyder på att ytan är hårdae/tåligare.

Sen att "datorbutiker" säljer dem under andra egenskaper är bara ett sätt att tjäna pengar.

Åk ner till närmaste marinbutik eller båtvarv och handla om ni ska ha tygon eller silikonslang.

Själv kör jag slang från classe just nu,, den är jättelätt att arbeta med (böja) och den är billig.

EDIT:
Glömde ju PVC. Denna slang tål kemikaler osv relativt bra fungerar perfekt till vattenkylning.
Känns som att varför köpa en dyr jävla slang som ska tåla mycket när man bara ska köra 30° vatten i den.

Nej köp den billigaste.

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
661776
July 5, 2004 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Stämmer det att siliconeslangar praktiskt taget aldrig veckar sig? Jag kör med vanliga billiga slangar nu, och nästan alla har fått veck nu efter ett tag pga att det är så trångt med 3 kylda komponenter och vattentank. Är det värt att köpa de som finns på http://www.overclockers.se eller finns det några som är mer värda? Vad är det för bra med tygonslangen? Den kanske är ett alternativ?

Mvh

ja köpte vanlig PVC o senare även silikonslang det slutade med att jag körde bara med pvc eftersom silikonslangen vek sig på ställen där pvcn inte gjorde de :arg: helt sjukt

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
661877
July 5, 2004 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte slang på biltema eller Classe (kommer inte ihåg vilket) och den suger något fruktansvärt. Den har veck på varenda bit. Jag testar nog med Tygon, för den är billigare på oc.se än silicone. De lokala butiker jag ahr kollat i har endast PVC. Vet du/ni någon kedja som säljer bra silicone eller Tygonslang billigt? Hum båtaffär... finns det några bra nära Skara/Skövde?

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
661881
July 5, 2004 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag grillade en av mina cpuer med biltema-slang. Man får ha lååååånga böjar. :arg:

Rille____86
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
662867
July 6, 2004 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

så vilken är den bästa slangen nu då???

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
662958
July 6, 2004 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

pvc funka bra för mig.. fast det blir ju rätt långa böjar....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL