September 20, 2001
Stämmer det att siliconeslangar praktiskt taget aldrig veckar sig? Jag kör med vanliga billiga slangar nu, och nästan alla har fått veck nu efter ett tag pga att det är så trångt med 3 kylda komponenter och vattentank. Är det värt att köpa de som finns på http://www.overclockers.se eller finns det några som är mer värda? Vad är det för bra med tygonslangen? Den kanske är ett alternativ?
Mvh
March 5, 2002
Rätta mig om jag har fel, men så här har jag uppfattat det:
PVC-slang:
Pros: Väldigt billig, flera miljarder meter för några tior på biltema/clas ohlson.
Cons: Ganska stor böjradie, så den är inte så böjbar (veckas).
Silikonslang:
Pros: Väldigt böjlig, man kommer åt överallt med den.
Cons: Väldigt dyr. Läcker också igenom vattnet (vattenmolekylerna avdunstar genom slangen, så du "tappar" vatten)
Tygonslang
Pros: Väldigt böjlig, man kommer åt överallt med den. Den läcker inte som silikonslang.
Cons: Väldigt dyr. Kan vara svår att hitta.
November 4, 2001
Så här är det:
Skillnaden på slangarna är hårdhet/ytor och vilket medie som skalln användas (vilka kemikalier osv slangen tål.
För övrigt så är silikon och Tygon väldigt lika.
silikonslangarna och tygon är mycket hårdare än, därför veckar dom sig inte. Hade slang mellan cpu och chipset då dessa block satt väldigt nära varandra var det fan inte långt ifrån att coren på mitt i875 pajade då kraften från slangen var oerhört stor.
Tygon tål syror/oljor och tryck bättre än silikonslangen. Silokonslangen har dock lite bättre livslängd.
Tygon klarar hårdare medier även fasta particklar bätter. Detta tyder på att ytan är hårdae/tåligare.
Sen att "datorbutiker" säljer dem under andra egenskaper är bara ett sätt att tjäna pengar.
Åk ner till närmaste marinbutik eller båtvarv och handla om ni ska ha tygon eller silikonslang.
Själv kör jag slang från classe just nu,, den är jättelätt att arbeta med (böja) och den är billig.
EDIT:
Glömde ju PVC. Denna slang tål kemikaler osv relativt bra fungerar perfekt till vattenkylning.
Känns som att varför köpa en dyr jävla slang som ska tåla mycket när man bara ska köra 30° vatten i den.
Nej köp den billigaste.
November 18, 2003
Edvuld wrote: Stämmer det att siliconeslangar praktiskt taget aldrig veckar sig? Jag kör med vanliga billiga slangar nu, och nästan alla har fått veck nu efter ett tag pga att det är så trångt med 3 kylda komponenter och vattentank. Är det värt att köpa de som finns på http://www.overclockers.se eller finns det några som är mer värda? Vad är det för bra med tygonslangen? Den kanske är ett alternativ?
Mvh
ja köpte vanlig PVC o senare även silikonslang det slutade med att jag körde bara med pvc eftersom silikonslangen vek sig på ställen där pvcn inte gjorde de :arg: helt sjukt
September 20, 2001
Jag köpte slang på biltema eller Classe (kommer inte ihåg vilket) och den suger något fruktansvärt. Den har veck på varenda bit. Jag testar nog med Tygon, för den är billigare på oc.se än silicone. De lokala butiker jag ahr kollat i har endast PVC. Vet du/ni någon kedja som säljer bra silicone eller Tygonslang billigt? Hum båtaffär... finns det några bra nära Skara/Skövde?
2 Guest(s)