February 3, 2003
Vcore kan du läsa på cpu-Z
2,025 i bios och 2,048 i windows.
chipset var 1,8 och mem @ 2,9V
Kylning : Swiftec MCX462+ med en 120 på för min Smartfan 2 gick i graven.
Temp : På cpu vete fan...Men moderkorts sensorn till cpú visade 38 grader. Flänsen var kall. Och lite under normal rumstemp..
February 3, 2003
johan_lojan : Ähhh har inte pallat rensa det. 8)
kfo : Det var ganska stabilt faktiskt. Körde Sisoft (fick 10000MIPS och 4000+ på den andra. Cpu mark screen fanns med överst. Det ända som gjorde den lite instabilt var minnena. Dom gillade inte CAS 2 i 480mhz. 😛 Det var ett NF7-S Rev 2.0 från ABit
April 5, 2003
Death On Wings wrote: Ropa inte hej förens du kört prime 95
jag kunde dra 100-200 mhz yttligare om jag inte skulle gå efter stabiliteten i prime 95
och då skulle jag köra en xp 1800 i 2600 mhz
Min dator var instabil i prime trots vansinniga spänningar och ingen OC, låg i 11x166 med 2vcore, 3.2vdimm med 8-4-4-3 timings och 1.75vdd, höll i 5min sen sa de stopp, men då har jag kört superpi 8m i 230FSB, provade inte 16m men den borde klara de med, och jag har benchat 3d i 2756mhz med bara 2v så att _bara_ använda prime som stabilitets källa är ganksa dumt, vilken dator som helst klarar av de mesta trots vissa instbilitets problem, jag kunde t ex köra Farcry utan problem i timar i 2420mhz med 1.75v men superpi 4m dog... stabilitet är inte bara prime, de är vad burken används till främst.
Snygg OC de 😉 klart i klass med din fina Palomino 😉 men behövs verkligen all den där spänningen? Den behövde väl knappt nån ökning för 2400mhz? kanske är FSB som suger iofs 😉 i alla fall ruggig snygg OC för en låst Barton =DO
December 31, 2001
Darko wrote: [quote=Death On Wings]Ropa inte hej förens du kört prime 95
jag kunde dra 100-200 mhz yttligare om jag inte skulle gå efter stabiliteten i prime 95
Min dator var instabil i prime trots vansinniga spänningar och ingen OC, låg i 11x166 med 2vcore, 3.2vdimm med 8-4-4-3 timings och 1.75vdd, höll i 5min sen sa de stopp, men då har jag kört superpi 8m i 230FSB, provade inte 16m men den borde klara de med, och jag har benchat 3d i 2756mhz med bara 2v så att _bara_ använda prime som stabilitets källa är ganksa dumt, vilken dator som helst klarar av de mesta trots vissa instbilitets problem, jag kunde t ex köra Farcry utan problem i timar i 2420mhz med 1.75v men superpi 4m dog... stabilitet är inte bara prime, de är vad burken används till främst.
Snygg OC de 😉 klart i klass med din fina Palomino 😉 men behövs verkligen all den där spänningen? Den behövde väl knappt nån ökning för 2400mhz? kanske är FSB som suger iofs 😉 i alla fall ruggig snygg OC för en låst Barton =DO
Då var du dum nog att inte upptäcka att din dator va instabil.
prime 95 ger processorn beräkningar som inte spel gör, vemsomhelst på forumet kan intyg att är inte skiten stabil i prime 95 så räknas den inte som stabil. Du kanske hadde en hårdvaru krock eller dåliga exemplar av de saker du använde.
February 3, 2003
Death On Wings wrote: [quote=Darko][quote=Death On Wings]Ropa inte hej förens du kört prime 95
Då var du dum nog att inte upptäcka att din dator va instabil.
prime 95 ger processorn beräkningar som inte spel gör, vemsomhelst på forumet kan intyg att är inte skiten stabil i prime 95 så räknas den inte som stabil. Du kanske hadde en hårdvaru krock eller dåliga exemplar av de saker du använde.
Hatar att säga detta men jag håller faktiskt med Darko här... Inga av mina prollar har varit prime stabila. Men 3dmark, sisoft , superpi, pifast och cpu mark har funkat perfekt. Körde precis prime i 240 fsb igen. med nästan 2,1V. I ett försök att få den stabil inte fan gick det..Datorn bara dog. Startade inte om eller något. Men Fick upp den i 245fsb innan den inte ville något mer. Men det var i ett par sek. Ska se om det är minnena som stoppar igen.
Darko : Tack så mycket 😀 jag vet inte om det behövs men jag ville vara säker på att VCore inte var det som stoppade 🙂
haha 2 st super klockande cpu'er efter varandra... Fan vad glad man blir! 😀 Din Palomino var inte dålig heller vill jag minnas
December 31, 2001
Alla mina processorer och alla jag känner har fått sina stabila i prime 95 och har även fått dem efter klockning.
Det kanske är just så att du inte vet va du håller på med ? eller att du har kombinerat hårdvara som gjör din dator instabil, återigen kan du inte testa din stabilitet i 3d marks. jag kan köra min prolle i 2550 mhz i 3d marks men inte i prime 95
September 10, 2003
prime faller i regel på cpu, mionen och moderkort. har ahfft en dator som inte pallat defualt å det hade kasst moderkort.
Paller den inte prime 95 är minne, moderkort eller cpu instabila av nån annledning bara å ta reda på dem.
Prime 95 ber CPU:n beräkna ett tal den redan vet svaret på sedan komemr fel svar tillbaks ja då har det hänt nåt på vägen mellan CPU och minne. en 1:a kan ha blivit en 0:a pga att en transistor inte han med pga för låg spänning osv. SÅ fugnerar det i princip. Har kört peime 95 i 3 år säkert å en dator som itne pallar nära 24h ger ofta stabilitetsproblem som märks. Hade en som pallade 7.5h den gick det inte å kölra ut divx film med klockad då. Pallade med 30 min sedna var det blåskärm. Tog 2 veckor innan jag märkte att den inte pallade med det.
April 5, 2003
LorD_Kvadd wrote: Darko : Tack så mycket 😀 jag vet inte om det behövs men jag ville vara säker på att VCore inte var det som stoppade 🙂
haha 2 st super klockande cpu'er efter varandra... Fan vad glad man blir! 😀 Din Palomino var inte dålig heller vill jag minnas
mja den var väl ganksa bra, med betoning på var. Jag misslyckades med upplåsningen och sen dess har den inte startat :-k men de är ju sånt man får ta då man ger sig på hårdvaran å pillar 😉
Och jag säger fortfarande att superpi 32m är ett lika bra märke som prime att gå efter. De beror ju till stor del på vad man gör med grejjerna också, sitter man som jag kan tänka mig du gör pa1983 och redigerar filmer och kanske renderar en del, nått ska väl ändå dom där dual opteron prollarna få göra ;), kan jag gå med på att prime mycke väl kan vara ett bättre märke. Men för spel eller vanligt användande räcker betydligt mindre program, i vissa fall räcker sissandra!
OT: Kör du med tightare timings eller SPD? Kör du SPD lär de ju inte vara minnena, snarare MB som tackar för sig. Har du smällt på bättre kylning på NB än?De kan vara en ide samt mer spänning 😉
1 Guest(s)