January 23, 2002
Funderar på att köpa en Antec Super Lanboy men har en fundering på att sätta en fläkt i sidan som antingen blåser eller suger luft från grafikkortet.
Tänkte göra som så att jag sätter fläkten i sidan och gör en tunnel i aluminium ner till graffet så luften verkligen passerar graffet.
Frågan är då om jag ska sätta fläkten så den suger luft eller om den ska blåsa på luft?
En annan fråga är vilken storlek ny tycker jag ska satsa på en, en lågvarvande 120mm eller en 90mm eller en 80mm???
January 23, 2002
Redfaction wrote: [quote=Steel]Hmm, då skickar jag ju in mer luft i lådan än vad jag tar ut men det kanske ändå är bättre. 😕
Jag lovar att luften kommer ut ändå.. :)R
No shit Einstein. 😛
Frågan är om totala kylningen i lådan blir lika bra med lätt övertryck i den som det faktiskt blir? 😕
June 27, 2002
Steel wrote: [quote=Redfaction][quote=Steel]Hmm, då skickar jag ju in mer luft i lådan än vad jag tar ut men det kanske ändå är bättre. 😕
Jag lovar att luften kommer ut ändå.. :)R
No shit Einstein. 😛
Frågan är om totala kylningen i lådan blir lika bra med lätt övertryck i den som det faktiskt blir? 😕
Vafan har du för låda? Helt tät eller? Det blir inget jävla övertryck i ett chassi.
January 23, 2002
Alltså om du har en normal välbyggd datorlåda och trycker på massa luft in i den med fläktar så nog fasen blir det ett lätt övertryck i den, inte mycket men det bli där.
Ungefär som om du skulle ta en plastpåse och sticka ett litet hål i botten på den, om du sen blåser luft i den stora öppningen så fylls ju påsen även om en del läcker ut i det lilla hålet hela tiden.
July 27, 2004
Steel wrote: Frågan är om totala kylningen i lådan blir lika bra med lätt övertryck i den som det faktiskt blir? 😕
Kylning beror på hur luften rör sej.
Med en fläkt från sidan in mot grafikkortet får man ett fint flöde i området med PCI-platser och de komponenter som sitter där.
Frontfläktarna kyler hårddiskarna.
Utsuget genom PSU och bakre fläktar styr luften förbi CPU och NB.
Utsugsfläktarna får ett mycket lättare jobb när man blåser in mer luft på andra håll, så de har inga problem att väga upp det extra tillskottet.
Grovt räknat tror jag att tre fläktar för inluft nätt och jämnt balanserar upp två utsugsfläktar (PSU och en chassifläkt) för att undvika undertryck i lådan.
/Olle
February 1, 2004
Olle P wrote: [quote=Steel]Frågan är om totala kylningen i lådan blir lika bra med lätt övertryck i den som det faktiskt blir? 😕
Kylning beror på hur luften rör sej.
Med en fläkt från sidan in mot grafikkortet får man ett fint flöde i området med PCI-platser och de komponenter som sitter där.
Frontfläktarna kyler hårddiskarna.
Utsuget genom PSU och bakre fläktar styr luften förbi CPU och NB.
Utsugsfläktarna får ett mycket lättare jobb när man blåser in mer luft på andra håll, så de har inga problem att väga upp det extra tillskottet.
Grovt räknat tror jag att tre fläktar för inluft nätt och jämnt balanserar upp två utsugsfläktar (PSU och en chassifläkt) för att undvika undertryck i lådan.
/Olle
Så blir det sämre kylning med undertryck? Hellre 2-3 insug och 1-2 utsug än tvärtom?
June 27, 2002
Steel wrote: Alltså om du har en normal välbyggd datorlåda och trycker på massa luft in i den med fläktar så nog fasen blir det ett lätt övertryck i den, inte mycket men det bli där.
Ungefär som om du skulle ta en plastpåse och sticka ett litet hål i botten på den, om du sen blåser luft i den stora öppningen så fylls ju påsen även om en del läcker ut i det lilla hålet hela tiden.
Spelar ingen roll hur väbyggd den är så är de tju minst ett dussin hål och springer förutom fläktplatserna där luften pyser ut så nja över tryck inte så sannolikt
October 16, 2003
Redfaction wrote: [quote=Steel]Alltså om du har en normal välbyggd datorlåda och trycker på massa luft in i den med fläktar så nog fasen blir det ett lätt övertryck i den, inte mycket men det bli där.
Spelar ingen roll hur väbyggd den är så är de tju minst ett dussin hål och springer förutom fläktplatserna där luften pyser ut så nja över tryck inte så sannolikt
lite övertryck blir det ändå.. :bok:
July 27, 2004
makhra wrote: Så blir det sämre kylning med undertryck? Hellre 2-3 insug och 1-2 utsug än tvärtom?
Det sa jag inte. Bara att det är vanligast förekommande med undertryck i datorn.
Det viktigaste är att man har tillräckligt stort luftflöde runt de varma komponenterna.
Effektivast kylning med minimala medel får man genom att bara suga luft ut ur datorn uppe/bak, eftersom PSU redan har en fläkt som jobbar så och den effekten förstärks med varje extra fläkt man adderar där.
För ytterligare kylning kan man lägga till fläktar som blåser in kall luft riktad direkt mot de varmaste punkterna/områdena.
Vanligtvis ligger grafikkortet som ett lock mitt i datorn och förhindrar luftflödet vid grafikkretsarna. Lösningen på det problemet blir att antingen, som Arctic Cooling VGA Silencer, suga ut luft ur lådan där, eller att som jag blåsa in luft på motsvarande ställe. Resultatet i båda fallen blir ett ökat nettoflöde av luft genom området.
Övertryck i lådan kan utnyttjas mer praktiskt genom att man sätter dammfilter för alla fläktar som matar lådan med luft och skapar ett övertryck så att inte damm sugs in andra vägar. Dammfiltren bromsar luftflödet en aning, så man får ta till rejält med fläktkapacitet på insugssidan.
/Olle
June 11, 2001
Du suger in luft från sidan och frammifrån och låter luften gå ut bak, det är en dator du ska bygga, inte en hårtork.
Eftersom det är processorn och grafikkortet som alstrar mest värme och dom sittter bak på datorn är det där du suger ut luften, detta eftersom den luft du tar in vid hårddiskarna inte hinner värmas upp något gämfört med då den paserar processorn.
1 Guest(s)