September 3, 2001
Skaffade mig en sån Asetek waterchill L30 häromdan, med nb, gfx och cpu block.
Fick en hel del slang med i paketet och det bara virvlar av slangar där inne i datorn.
Men jag undrar, är det bättre att ha så lite slang som möjligt (därmed mindre vatten) eller ska man ha så mycket som möjligt (därmed mer vatten såklart)
Så här tänker jag:
Mer vatten, innebär att processorn måste värma upp mer vatten, vilket kommer att ta mer tid. Men samtidigt har radiatorn mer vatten att kyla av.
Mindre vatten, innebär att processorn värmer upp vattnet snabbt, men radiatorn har mindre vatten att kyla av så det borde kompensera.
Är det någon som vet hur det går till egentligen? Skulle gärna vilja göra slangarna kortare i burken, men inte om jag inte tjänar på det i temperatur.
Tacksam för svar, ha en trevlig dag
October 7, 2002
Jag tror att skillnaden är försumbar (obs tror - har inte kört vattenkylning själv alls faktiskt). CPU:n och radiatorn beter sig ju exakt likadant oavsett vattenmängd, tillför/tar bort lika mycket vatten per tidsenhet oavsett mängd.
Det som möjligtvis skulle kunna skilja är att temperaturen blir lite mer utjämnad (mindre "hackig") ju mer vattenvolym du har (vattnet funkar som värmebuffert) - och när du första gången startar upp kommer det dröja längre tills du når full temp. I övrigt är det bara minimala effekter som hur mycket luften kyler slangarna och så (läs nästan inget).
Samtidigt är det jobbigt med ormbon - bättre att ha en reservoar isåfall för den lilla skillnaden...
Dessutom, ur ett fluidmekaniskt perspektiv - ju mer slang du har, desto större mottryck och därmed lägre flöde får du. Skulle inte förvåna mig om den ändringen till och med har större betydelse...
Slutsats: strunta i extraslangen. Den är för folk med jumbochassin! 🙂
August 14, 2001
Du kommer få mycket mer motstånd om du har mycket slang, du kan lätt testa genom att ta ett smalt sugrör, blås eller sug så mycket du kan i det, klipp sen av det till någon cm längd, testa samma sak igen...
Ska du ha mycket vatten i systemet ska du inte lagra det i slangar, det blir bara krångligt och svårt att hålla ordning på, du ska i så fall ha det i någon form av tank.
1 Guest(s)