April 15, 2002
Hej!
Jag funderar på att prova med vattenkylning och är då intresserad mest av Aseteks vattenpaket med Antarctica.
Jag hittar två "identiska" paket hos två olika datorbutiker. Kan ni tala om för mig vad det är för skillnad? Det skiljer ju ganska mkt i pris!
http://www.overclockers.se/Ite.....d=37716130
http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed
Jag ser att det står beteckningen A hos Komplett men inte hos Overclockers. Kanske menar Overclockers att det "bara" ingår en vanlig CPU-block, fast bilden där säger ju annat.
/Roger
August 14, 2001
Kan inte heller se någon skillnad... Ett CPU-block kostar inte 1000 kr... så antingen är det bara väldigt stor skillnad i pris, eller så skickar komplett med fler saker, står ju inte så mycket... Kanske även ingår GPU och chipset-block till det... fast borde inte kosta så mycket.. om jag minns rätt.
January 8, 2003
Ah, så frågan är ju vad du tycker är lönt, några mindre grader på cpun (toligtvis) eller spara in 1000 kr. Ska du ha det för att det är tystare så är ju det billigare kittet bäst. Ska du utöva någon mega klockning behöver du ändå större radiator så då är det bara att sätta ihopa ett eget kit.
September 28, 2004
Roquake wrote: Tror ni det kommer bli ngn stor skillnad i tempen om jag byter mig från luftkylaren Thermalright SLK947-U till Aseteks paket?
/Roger
Nej det kommer inte bli alls stor skillnad. Dagens highend luftkylare kan mäta sig med single-120mm radiatorer. Vattenkylning är bara värt mödan om man kör med större radiatorer och då också kan vattenkyla grafikkortet. Värt att nämna är också att vattenkylning kan vara ganska mycket jobb och det blir lätt trångt i ett chassi.
March 28, 2005
crusader wrote: [quote=Roquake]Tror ni det kommer bli ngn stor skillnad i tempen om jag byter mig från luftkylaren Thermalright SLK947-U till Aseteks paket?
/Roger
Nej det kommer inte bli alls stor skillnad. Dagens highend luftkylare kan mäta sig med single-120mm radiatorer. Vattenkylning är bara värt mödan om man kör med större radiatorer och då också kan vattenkyla grafikkortet. Värt att nämna är också att vattenkylning kan vara ganska mycket jobb och det blir lätt trångt i ett chassi.
Framförallt kommer det bli tystare 😉 En SLK-947U prestrerar inte så fruktansvärt bra om man inte slänger på en starkare fläkt.
Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt
April 15, 2002
Jag har kört med ca 2 V och då hamnar tempen på runt 60-65 grader (BIOS). Så det får väl anses som en bra luftkylare med tanke på att jag "bara" kör med en 80 mm fläkt som blåser ca 37 CFM.
Har ju rätt så bra kylning i lådan också.
Vattenkylning är kanske inget att ha fortfarande?!
Har nog ingen lust att slänga på en starkare fläkt då de låter mkt! 😮
Har förresten fått en ny låda och just nu är det rörigt med kablarna, men ska fixa ordning dem så att luftflödet blir bra.
/Roger
March 28, 2005
Roquake wrote: Jag har kört med ca 2 V och då hamnar tempen på runt 60-65 grader (BIOS). Så det får väl anses som en bra luftkylare med tanke på att jag "bara" kör med en 80 mm fläkt som blåser ca 37 CFM.
Har ju rätt så bra kylning i lådan också.
Vattenkylning är kanske inget att ha fortfarande?!
Har nog ingen lust att slänga på en starkare fläkt då de låter mkt! 😮
Har förresten fått en ny låda och just nu är det rörigt med kablarna, men ska fixa ordning dem så att luftflödet blir bra.
/Roger
Väljer du vattenkylningen med Antarctica-blocket kommer du hamna på under 40 grader load med samma ljudnivå kan jag intyga 🙂
Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt
March 28, 2005
Roquake wrote: Hmm! Nu fick jag vattenkylning i tankarna igen!
Jo och jag vet vad jag snackar om. Med det blocket och min 3000+ i 2.7GHz med 1.65v så ligger jag på typ 36 grader load med raddefläkten på typ 2000 rpm.
1 Guest(s)