January 30, 2004
Skulle behöva lite råd om kylning...
Jag tycker nämligen mitt system blir för varmt och jag vill att grejerna skall hålla länge... PS. Länkarna i den klistrade FAQ:Kylning funkar ej längre...
Det hela började med att delar i mitt gamla system dog... var tvungen att skaffa nytt... och efter hand så har jag byggt upp ett helt nytt system...
Problemet är bara att jag fortfarande kör grejerna i den gamla lådan och det blir för varmt enligt mig...
Systemet jag har nu är:
CPU: AMD 3200+ XP (Boxed) (fick den billigt från en kontakt innan det är någon som anmärker varför jag inte köpte en 2500 och klockade =P)
Moderkort: Asus A7N8X-E Deluxe
Minne: 512mb kingston valueram 2.5CL
Grafik: HIS 9800 Pro 128 IceQ
PSU: 300W Yes inc.
HD: 30gb ibm
Chassi: ATX "Exodus"
Kylning: CPU:Boxed
Kylning Chassi: Papst 80mm+nät agg fläkt+graffe fläkt genom en PCI port.
Rums temperaturen är runt 20-22C
CPU idle temp: 57C
CPU full load: 63C
Chassi temp: 34-36C
När jag monterade CPUn hade jag på Arctic silver 5 och självklart gjorde jag rent grejerna med isopropanyl alkohol... samt tog bort orginal kylnings massan som satt på flänsen noggrant...
Tyckte att det behövdes en chassi fläkt till detta system minst sagt så jag köpte en mycket bra papst fläkt med termisk sensor som jag "fixade" den går på max varv alltid nu... men även med denna fläkt på 2300 varv så rubbas inte änns temperaturen....
Jag undrar nu vad finns det för lösningar att fixa detta på billigt och bra sätt... eller är det min låda som är så kass att det inte finns någon ventilation alls i den?
January 30, 2004
Pojo wrote: Hur blåser fläktarna om det inte hjälpte med en chassiefläkt?
Boxed fläkten blåser på CPUn... har ej monterat om den... det är standard.... Paspt fläkten sitten längst ner i fronten och är vänd så att den ska suga in luft... jag tror inte att paspt fläkten ger mycket effekt eftersom framför den på insidan sitter en plåt med en massa små hål i sig... framför den sitter fronten av plast med två luft insugnings hål men jag känner ingen drag alls från dessa.
Coore wrote: Ny cpu-kylare kanske inte vore så dumt?
Du hade inte på för mycket pasta?
Jag hade ett lövtunt lager med pasta... allt enligt instruktion...
Ny kylare skulle hjälpa men frågan är om det är bara CPU kylaren eller hela ventilationen i lådan som är kass?
January 30, 2004
Neam wrote: Provat att ta av ena sidan på chassiet? Sjunker temperaturen isåfall mycket?
Om så är fallet så har du ju för kass ventilation i lådan.
Jag har kört med ena sidan av ganska mycket...
Med sidan av:
CPU idle: ~52C och full load 57C
Så ca 5-6 grader lägre bara på CPUn...
Chassi tempen går ner till 30C från 36
March 14, 2004
Micke79 wrote: [quote=Neam]Provat att ta av ena sidan på chassiet? Sjunker temperaturen isåfall mycket?
Om så är fallet så har du ju för kass ventilation i lådan.
Jag har kört med ena sidan av ganska mycket...
Med sidan av:
CPU idle: ~52C och full load 57C
Så ca 5-6 grader lägre bara på CPUn...
Chassi tempen går ner till 30C från 36
Borra större hål i fronten, skaffa nåra Deltor, violá!
January 30, 2004
Har fortfarande inte fixat mitt problem... efter att ha testat full load ordentligt nu så visar det sig att full load är 63C... med lådan öppen.
CPU flänsen = på gränsen till brännhet...
Jag vågar inte längre köra med lådan stängd eftersom tempen då går upp till 68C+
Kan någon rekommendera en mycket bra CPU fläkt som är både tyst och lätt monterad för detta värme monster för max 500kr?
March 14, 2004
Delta= fläkt som blåser som en egen orkan och låter som en.
Jag körsjälvpå detta paketet med min barton på 2400mhz, http://www.gtek.se/index.php?m.....5eea34b981 och http://www.gtek.se/index.php?m.....5eea34b981 . Grymt bra kylning. Min hålls på ca 40c på högsta fläkt hastighet och öppen låda. Det är full load 😀
edit: Du ska inte vara rädd så länge cpu:n inte kommer över 70 grader,eller närdet blir instabilt.
January 30, 2004
Ok tack för tipset... trodde inte att barton kärnan var ett sånt värme monster efter all jag läst... så nog blev jag skraj när flänsen var snudd på brännhet... vill ju att den skall hålla länge samt kunna klocka senare vid behov... har redan smyg testat lite överklockning en sval natt när jag fick ner tempen till 43 grader med fönstret öppet... 2533mhz så långt utan några problem alls... kommer testa mer när jag väl fått kylningen att fungera bättre
1 Guest(s)