January 31, 2006
Jah har en AMD Atholon XP 2200+ Socket A
MSI KT3 ARU (lika som KT3an men med USB 2.0 och
fler utag av olika sorter)
2st (kommer inte ihåh märke) 256MB 400Mhz minnen.
ATI Radeon 9250 PRO 256 MB
Och en 17" CRT, som jag även undrar
hur mycket Hz jag ska ha den på.
Om jag vill kan jag ha den på upp till 200Hz
Har den på 60Hz nu, ska jag dra upp det eller?
Klockan är nu på 135 (133 standard) * 13.5
Moderkorter tillåter att ha upp till 220 * 16.
Vcore är på 1.66V
Provade klocka CPU förut men när jag kom till 137 så stanade datorn vid innloggningen. Ska jag dra upp Vcoren?
Har hört att man ska det men är inte säker.
Jag har bara orginal kylning på både CPU och GPU är den nödvändigt att köpa ny?
CPU tempen är nu på ca 53 grader.
Cpu fläckten gåt på 2253 rps.
Och chassi fläckt saknat för tillfellet men kommer en ny snart så då borde tempen går ner.
Är mycket tacksam för svar.
December 14, 2005
Höj hertzen på skärmen till minst 75 men gärna 85 hertz. Du kan höja vcoren på processorn något men då bör du nog sätta en fläkt i chassit och en bättre kylning. Du kan också släppa taimingen på minnena.
Prova att sänka multipern så att prollen går långsamt. Därefter höjer du FSB tills det tar stopp. Då vet du hur högt du kan gå på allt i datorn utan processorn. Kommer du då över 135 så vet du att det är prollen som strejkar och då får du jobba mer med den.
January 31, 2006
okej, jo jag ska köpa en ny fläckt imorgon men behöver jag någon annan CPU kylare? just nu har jag orginal fylen med en ganska stor kylfläns och en vanlig 80mm fläckt på 2250 rpm.
den vanliga 80mm fläckten som brukar sitta på baksidan av datorn, den ska väl blåsa utåt och ta bort luften?
jag tänkte också sätta dit en 120mm fläckt på sidan av chassit och den ska ju då blåsa innåt på moderkortet ?
då borde det bli mycket svalare än vad det är.
körde med Siper Pi för ett tag sen och efter 20min maxat så var CPUn 54-54 grader mer blev den inte men det är mycket väl?
efter att ha vilat en 20-30 min så var den ca 39 grader. med det borde gå ner imorgon.
August 17, 2005
54grader är helt ok.
sänk multiplern till typ 5 och höja fsbn upp mot 200mhz. om processorn klarar 200fsb (minnenas normala hastighet) kan du sen börja höja multiplern tills det börjar bli problem.
sen kan du ju byta fläckten på kylflänsen till en snabbare fläckt. 225 är ju inte så snabbt. men det kommer låta mer då.
January 31, 2006
January 31, 2006
January 31, 2006
tänkte bara säga att jag köpte en ny fläkt och satte på cpu och tog gammla cpu fläkten till chassit.
gammla tempen:
idle = ca 42 grader
max load = ca 55 grader
den nya tempen med lägsta cpu fläkt hastighet (ca 2000 rpm):
idle = ca 36 grader
max load = 47 grader
den nya tempen med högsta cpu fläkt hastighet (ca 3500 rpm):
idle = ca 30 grader
max load = 40 grader
så nu borde jag kunna klocka den en hel del,
snackade med några kompisar och de sa att man skulle sluta klocka när man kom upp i ca 60 grader så jag har ett bra tag kvar
2 Guest(s)