February 21, 2003
Låste igår upp processorn och ändrade från 12.5x147 till 11x167. Då tycker man ju att datorn borde prestera bättre med tanke på FSB-ökningen och att processorn fortfarande går i 1.84GHz, men den tappade t o m lite.
Jag får vid 12.5x145 12437p, men med 11x167 får jag ständigt kring 11500p. Hur kommer det sig att den tappat 1000p?
Jag bänkade även i PCMark2002 och fick faktiskt högre CPU-värde, men något lägre RAM-värde (ska det va så?).
Jag kör med EXAKT samma drivrutiner och inställningar förutom multipeln och FSB:n då. Datorn ska väl tjäna prestanda när FSB höjs?
Jag har en Palomino XP2000+ AGOIA 0212 (jaja skratta inte ). Övriga systemet ser ni i signen eller via länken där.
February 21, 2003
Vamp wrote: Vill klocka upp den till XP2000+ @ 1800mhz iaf... skulle kännas skönt.. men inte vilken fläkt man behöver?
Höj bara FSB:n i BIOS. Med de grejerna du har så kan du klocka tills processorn säger ifrån.
Edit:
Fläkt sa du också ja. Hel vetenskap i sig. Men den största frågan är hur mycket den får låta.
May 19, 2003
Ok... då ska jag köpa en Zalman CNPS6000-Cu , och leka lite i bios.. hehe... wish me luck.. but... har inte pengar just nu. Men senare :D. Höj bara FSB i bios, men de grejerna jag har? hmm.. har fläkten osm jag fick med processorn, och den går väl inte att klocka nåt med?
February 21, 2003
Vamp wrote: Ok... då ska jag köpa en Zalman CNPS6000-Cu , och leka lite i bios.. hehe... wish me luck.. but... har inte pengar just nu. Men senare :D. Höj bara FSB i bios, men de grejerna jag har? hmm.. har fläkten osm jag fick med processorn, och den går väl inte att klocka nåt med?
Tja, Palomino klockas inte så lätt så den säger ifrån redan innan värmen blir ett problem Så du kan testa att klocka redan nu... Bara inte tempen går över 65ºC i idle så är det lugnt.
February 21, 2003
Vamp wrote: hmm... men jag har ingen Palominp, tror jag iaf... hm... nej tror inte det... AMD Athlon XP2000+... sen står det inge mer..
Edit: Kan du ge mig en länk till en Zalman CNPS6000-Cu, hittade ingen på db.
February 21, 2003
Vamp wrote: Så om jag inte har en Palomino, går det inte leka tills den säger till då? Men ASUS A7V8X-X KT400 , och ASUS A7V8X-X KT400 på en AMD Athlon XP2000+ så går det att få upp den i 1800mhz?
Läs guiden om överklockning här på NH så får du reda på lite om grunderna till klockning. Finns alldeles för mycket att säga för att ta upp det nu
https://www.nordichardware.se/.....ocketa_oc/
Finns fler sidor. Bara att leta och läsa 🙂
February 21, 2003
Vamp wrote: Läste lite mer nu... hur mycket "tål" din fläkt? Hur mycket vågar man klocka? Den får låta... vet inte... inte så värst mycket, men lite iaf... min som jag har nu låter ganska mycket.
Har på lägsta varv nu (1350rpm) och tempen går aldrig över 66ºC vid full belastning. Knäpptyst är den.
May 19, 2003
Ok, en bra fläkt isånfall.... 2 frågor till nu:
1. Vad händer man "råkar" klocka upp den för mycket (har läst artikeln du gav mig 😉 Kan nåt gå sönder?
2. Det där med att laga L1 bryggorna, är det svårt?
Tack för alla snabba svar 😀
Edit: Man ser ju knappt vart man ska "laga", hur litet som hellst. Ska man bara dra (rita) som streck emellan bryggorna (i mellanrummen)? Så att blyet leder kontakten mellan dom?
February 21, 2003
Vamp wrote: Ok, en bra fläkt isånfall.... 2 frågor till nu:
1. Vad händer man "råkar" klocka upp den för mycket (har läst artikeln du gav mig 😉 Kan nåt gå sönder?
Nej, inget går sönder så länge du inte mixtrar med spänningen alltför mycket. Datorn vägrar starta bara. Men då är det bara starta om igen.
Vamp wrote: 2. Det där med att laga L1 bryggorna, är det svårt?
Pilligt, men inte svårt. Var noggrann!!!
May 19, 2003
Får sätta mig med ett förtorings glas och försöka, men först ska jag kolla hur mycket fsb mobo:t klarar, innan jag börjar pilla för mycket 😀 Men jag måste väl skaffa en bättre fläkt först? Typ din Zalman, för hmm vem var det, åh.. det var en som sa att AMD´s orginal fläktar kommer man inte långt med. Men tror du att den klarar att klocka upp till 1.8?
February 21, 2003
Vamp wrote: Får sätta mig med ett förtorings glas och försöka, men först ska jag kolla hur mycket fsb mobo:t klarar, innan jag börjar pilla för mycket 😀 Men jag måste väl skaffa en bättre fläkt först? Typ din Zalman, för hmm vem var det, åh.. det var en som sa att AMD´s orginal fläktar kommer man inte långt med. Men tror du att den klarar att klocka upp till 1.8?
Ditt moderkort klarar 200+ i FSB, vilket jag inte tror att din processor kommer att göra. Skit i fläkt så länge. Se vad värmen blir och köp fläkt därefter. Den borde lätt klara 1.8GHz.
2 Guest(s)