May 19, 2003
Föresten, kolla in på http://www.fragzone.se och kolla på Nvidias fina film om sitt misstag med GF FX, så jävla lol!
May 8, 2003
haha, tradigt ogrebeast. Du får hålla överklockningsskola istället för att få hjälp med ditt problem 🙂
Enda jag kan komma på är minnenas hastighet. Kör du det synkront med FSB:n? När jag drar upp min FSB över 180 så "hoppar" mina minnen tillbaka från att köra "by SPD" (180MHz) till 166MHz. Kanske kan vara nåt liknande?
February 21, 2003
jackal_ wrote: haha, tradigt ogrebeast. Du får hålla överklockningsskola istället för att få hjälp med ditt problem 🙂
Hjälpte honom på ICQ sen
jackal_ wrote: Enda jag kan komma på är minnenas hastighet. Kör du det synkront med FSB:n? När jag drar upp min FSB över 180 så "hoppar" mina minnen tillbaka från att köra "by SPD" (180MHz) till 166MHz. Kanske kan vara nåt liknande?
Så fort jag passerar 150 i FSB kan jag inte köra annat än synkront. Och jag kör ju i 166-167 FSB vilket är normalhastighet för både moderkortet och minnena... 😕
May 8, 2003
Det är inte så att det har med dividern att göra? På moderkort där man inte låser pci/agp så ändras ju dividern vid 133, 166 osv. Om du kör på fsb 145 så går ju isf agp-porten på samma divider som 133, dvs effektiv hastighet 77-78MHz, medan den vid fsb 166 går tillbaka till 66MHz. Kanske är det som ger prestandaförlusten?
Jag har inte så bra koll på det där med vilken frekvens på agp-porten man ska köra. Jag kör min på 66 eftersom jag kan låsa den där.. undrar om jag får mer kräm genom att höja den..
February 21, 2003
jackal_ wrote: Det är inte så att det har med dividern att göra? På moderkort där man inte låser pci/agp så ändras ju dividern vid 133, 166 osv. Om du kör på fsb 145 så går ju isf agp-porten på samma divider som 133, dvs effektiv hastighet 77-78MHz, medan den vid fsb 166 går tillbaka till 66MHz. Kanske är det som ger prestandaförlusten?
Jag har inte så bra koll på det där med vilken frekvens på agp-porten man ska köra. Jag kör min på 66 eftersom jag kan låsa den där.. undrar om jag får mer kräm genom att höja den..
Jo, det kanske är så. Men att det skulle göra SÅ stor skillnad med tanke på att jag ökade FSB:n trodde jag inte 😕
Så då kan man alltså komma fram till att 149/39 är bättre än 167/33?
August 10, 2002
Har inte läst alla inlägg men testa att typ sänka den lite så att du typ kör 11,5 multiplier och 160 fsb. Kolla om det kan bli bättre då.
En till sak som slog mig va att det kan vara ngn automatisk nersänkning av agpportens hastighet när du kommer över en viss fsb. Testa att köra lite olika fsber och kolla om du får bättre prestanda då.
February 21, 2003
Munken wrote: Har inte läst alla inlägg men testa att typ sänka den lite så att du typ kör 11,5 multiplier och 160 fsb. Kolla om det kan bli bättre då.
En till sak som slog mig va att det kan vara ngn automatisk nersänkning av agpportens hastighet när du kommer över en viss fsb. Testa att köra lite olika fsber och kolla om du får bättre prestanda då.
Jo jag har testat lite olika kombinationer och det tycks iaf som om PCI-hastigheten spelar större roll än FSB:n i det intervallet jag kan röra mig i, vilket jag inte trodde...
Men det där med AGP-portens hastighet, följer den PCI-hastigheten eller sköts den utan att jag kan påverka den?
August 10, 2002
Beror helt på moderkortet.
På dom nya nforce är den helt manuel tror jag.
Men jag tror att det är så att när du kommer över en viss fsb så sänks hastigheten på agpn.
Asso typ om du kör 133fsb så kör du en viss sen vid 139 så körs den i kanske ett par mhz mer men vid 140 så körs den i standard och så börjar den om igen. Men du kan ju testa dig fram.
I din signatur, du skrever att du har 2-5-2-2 i timings, brukar man inte skriva 2-2-2-5, misstänker att du menar så, lr är det jag som är ute ock cyklar, nej, så är det i mitt bios iaf.
February 21, 2003
Munken wrote: Beror helt på moderkortet.
På dom nya nforce är den helt manuel tror jag.
Men jag tror att det är så att när du kommer över en viss fsb så sänks hastigheten på agpn.
Asso typ om du kör 133fsb så kör du en viss sen vid 139 så körs den i kanske ett par mhz mer men vid 140 så körs den i standard och så börjar den om igen. Men du kan ju testa dig fram.
Jo jag misstänker det också. Mitt moderkort är ju för kärringar, begränsat med inställningsmöjligheter med andra ord.
Munken wrote: I din signatur, du skrever att du har 2-5-2-2 i timings, brukar man inte skriva 2-2-2-5, misstänker att du menar så, lr är det jag som är ute ock cyklar, nej, så är det i mitt bios iaf.
Jo i den ordningen är det i min BIOS också. Men man har väl påverkats av att de flesta andra skriver det på samma sätt
May 8, 2003
Munken wrote: Har inte läst alla inlägg men testa att typ sänka den lite så att du typ kör 11,5 multiplier och 160 fsb. Kolla om det kan bli bättre då.
Ne.. märkte det.. precis det jag skrev ju 😛 😛 😛
Ogrebeast: AGP och PCI följer med varandra, och AGP är konstant 2x PCI, förutsatt att man inte har möjlighet att låsa den manuellt såklart.
Du borde ju ialf få bättre prestanda om du gör som Munken skrev och lägger dig precis under dividern (som är vid 166MHz). Om det inte börjar strula med pci och agp då så borde det ge mer kräm än innan.
Har också lärt mig lite här... Tror jag ska testa att dra upp min AGP-port lite och se om jag inte får mer kräm, kör den ju på 66MHz nu..
3 Guest(s)